6113
Sök

Byta min Audi Coupe från 1989 mot en BMW 318i E30 1988?

853 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Hej.

Vad hade ni betalt för en Audi Coupe från 1989 med 2.3E liters motorn samt framhjulsdrift, rullat 25 000 mil. Några få lackskador, fri från rost.

Vad hade ni betalt för en BMW 318i E30 i toppskick. Silvergrå. Ingen rost. Inget pill. Fullservad på bmw sedan 88 (papper finns) kamrem bytt vid 19 000, den har gått 19200 mil. All dokumentation finns sedan 88a.

Det är nämligen så att jag tänker byta min Coupe mot BMWn. Anledningen är att jag vill ha en bakhjulsdriven bil i vinter och nu har jag chansen.

Går jag back? Eller är det ett jämt byte? Vad hade ni gjort?

Vad tror ni jag får för min Coupe om jag skulle sälja den?

Trevlig dag på er. big_smile

Johannes
Senast redigerat av Johanness (13 maj 2011)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 maj 2011
Personligen skulle jag ju inte byta imot en 318.
Men om den är så fin som det beskrivs så är det iaf minst sagt en imponerande bil! Inte många bilar som forrtsats servats på verkstad efter typ 10-15k mil.

Kanske blir lite tycke och smak helt enkelt?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

853 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Personligen skulle jag ju inte byta imot en 318.
Men om den är så fin som det beskrivs så är det iaf minst sagt en imponerande bil! Inte många bilar som forrtsats servats på verkstad efter typ 10-15k mil.

Kanske blir lite tycke och smak helt enkelt?

Ja, det är ju det. Men får se vad de andra här på garaget säger. smile

Men nackdelen är ju att jag älskar verkligen den här Audin. Så himla skön att köra och sitta i. Sen tycker jag den ser ganska bra ut. Men nackdelen är ju att den är framhjulsdriven. Men detta är helt klart den bästa bilen jag någonsin haft och jag har ägt 6 bilar...neutral
Senast redigerat av Johanness (13 maj 2011)

624 Inlägg
13 maj 2011
kolla autopower.se, titta i begagnatguiden

m10 eller m40 är frågan...men 318=(

who´s the man?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 maj 2011
I din förra tråd angav du att det var en "112hp 318i", eftersom tex. Blocket ibland drar av en kuse i faktarutan antar jag att det är en 113hp 318i av årsmodell 1989 (Då troligen tillverkad 1988) det är frågan om?

I så fall har den M40-motorn, och denna maskin har en liten tendens att slita ut sig själv. Citat från Autopower´s begagnatguide:
"M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort."

Svårt att värdera den dock, E30 är eftertraktad men en 4cyl. dessutom med en M40 är förstås mindre populär. Tror dock inte det skiljer så mycket i värde mellan bilarna, men det är en ren gissning. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

853 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
I din förra tråd angav du att det var en "112hp 318i", eftersom tex. Blocket ibland drar av en kuse i faktarutan antar jag att det är en 113hp 318i av årsmodell 1989 (Då troligen tillverkad 1988) det är frågan om?

I så fall har den M40-motorn, och denna maskin har en liten tendens att slita ut sig själv. Citat från Autopower´s begagnatguide:
"M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort."

Svårt att värdera den dock, E30 är eftertraktad men en 4cyl. dessutom med en M40 är förstås mindre populär. Tror dock inte det skiljer så mycket i värde mellan bilarna, men det är en ren gissning. smile

Okej!

Men jag behåller nog min Audi. Gillar den för mycket för att kunna byta bort den egentligen. Kanske inte värt att byta bort den mot en bit snö.

Sök