4033
Sök

Varför dör alla mina batterier? Eclipse -97.

1 866 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#1
Kan inte förstå varför batterierna i min eclipse blir kassa o dör konstant...!?
För två år sedan hade jag ett Varta batteri och det höll 1år.
Förra året köpte jag ett biltema batteri och det höll fram till nu!
Vad händer?
Bilen/batteriet används ju bara juni juli augusti september....
Under vintertid är det bortkopplat från bilen och ibland sätter jag det på laddning så att det ska förbli friskt.

Vad är felet?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 maj 2011)


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 maj 2011
#2
Varför låter du det inte stå på underhållsladdning konstant under vintern?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

21 761 Inlägg
13 maj 2011
#3
Hur långa sträckor kör du mestadels när bilen används?
Har du mätt att laddspänningen är okej?
Laddar du upp batteriet fullt när du plockar ur det och ställer undan inför vintern?

1 866 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Hur långa sträckor kör du mestadels när bilen används?
Har du mätt att laddspänningen är okej?
Laddar du upp batteriet fullt när du plockar ur det och ställer undan inför vintern?

när jag kör med bilen så blir det allt från några få km till några mil!
dvs korta sträckor och mycket sällan!
Batteriet laddar jag fullt innan jag tar ut det ur bilen.
Laddar det även fullt innan jag ska ut o köra!
Just nu är det som så att jag kan starta bilen 3-5ggr och sedan är det dött!


21 761 Inlägg
13 maj 2011
#5
Du bör nog bla kolla upp vilken laddspänning det är på batteripolerna när du kör bilen (eller står still men har tex 1500-2000 varv på motorn) och använder saker som brukar användas vid körningen, enligt bilder och info på din bil så har den ju en hel del extraprylar som kan dra mycket ström. smile

Visar mätningen att spänningen aldrig kan hållas över 13,5 V vid körning så får inte batteriet tillräcklig laddning för att kunna hållas i någorlunda bra skick och resultatet blir dålig hållbarhet, spänningen bör dessutom vara åtminstone 14 V eller högre.
Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2011)

9 138 Inlägg
13 maj 2011
#6
Om du plockar ur batteriet ur bilen på vintern så förvara det inte på ett betong/cement golv. Har haft ihjäl ett antal batterier på så sätt. Vet inte hur eller varför dom pajar, numera förvarar jsg batterierna på en trähylla vilket funkar mycket bättre.


21 761 Inlägg
13 maj 2011
#7
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

1 866 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#8
okej men jag förvarar det på en trähylla! :-)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2011
#9
Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Håller med, det är en myt! Men det ligger visst viss sanning i det har jag läst någonstans. På äldre batterier som hade ett ytterhölje av något annat material kunde visst detta inträffa, hur och varför kommer jag inte ihåg - om det ens stämmer.

När jag har lite bättre med tid så ska jag försöka hitta den länken igen.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
13 maj 2011
#10
Det hade tydligen med ytterhöljet att göra, syran kunde läcka igenom. Exempel på förklaring finns här: http://www.batteriexpressen.se/index.ph … ;Itemid=16

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2011
#11
Drönirettab skrev:
Det hade tydligen med ytterhöljet att göra, syran kunde läcka igenom. Exempel på förklaring finns här: http://www.batteriexpressen.se/index.ph … ;Itemid=16

Var nog den sidan jag varit och läst på!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
13 maj 2011
#12
Kikar man på engelska sidor så finns tex denna: http://www.thebatteryterminal.com/TechT … ncrete.htm

Man kan alltså säga att detta problem har funnits tidigare (fast för mycket länge sedan), inget snack om saken, men när ytterhöljena började göras av plastliknande material (typ polypropylen) så försvann detta fenomen. smile

Även när det var hårdgummikärl så var det inga såna problem vad jag vet.
Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2011)

Evildan
13 maj 2011
#13
Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Snål gnällspik
402 Inlägg
13 maj 2011
#14
Batteriet laddar jag fullt innan jag tar ut det ur bilen.
Laddar det även fullt innan jag ska ut o köra!

Står ett bilbatteri mer än en månad eller två utan en uppladdning dör det ofta. Har ingen teknisk/kemisk förklaring på detta men i min bekantskapskrets är det en vedertagen "sanning" baserad på erfarenhet.

Volvo S80 2,9.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
13 maj 2011
#15
Evildan skrev:
Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem.  Eller har jag för klen armering? cool



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (13 maj 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
13 maj 2011
#16
perzy skrev:
Står ett bilbatteri mer än en månad eller två utan en uppladdning dör det ofta. Har ingen teknisk/kemisk förklaring på detta men i min bekantskapskrets är det en vedertagen "sanning" baserad på erfarenhet.

Batterier har en viss naturlig självurladdning och hastigheten på urladdningen är beroende av omgivningstemperatur, ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. För var tionde grad lägre så halveras urladdningen och för var tionde grad högre så fördubblas urladdningen.

Ett modernt batteri kan utan större problem stå i 2-3 månader utan att behöva underhållsladdas om temperaturen är +20 grader, fyra gånger så lång tid kan det stå om temperaturen ligger runt 0 grader. Detta naturligtvis under förutsättning att batteriet laddades fullt innan det ställdes undan. smile

591 Inlägg
13 maj 2011
#17
va inne på din sida och tittade, du har ju ett par högtalare att driva! nu vet ju inte jag om du har extrabatterier o sånt men den kan ju va en teori. kolla generator osv.


Snål gnällspik
402 Inlägg
13 maj 2011
#18
Drönirettab skrev:
Ett modernt batteri kan utan större problem stå i 2-3 månader utan att behöva underhållsladdas om temperaturen är +20 grader, fyra gånger så lång tid kan det stå om temperaturen ligger runt 0 grader. Detta naturligtvis under förutsättning att batteriet laddades fullt innan det ställdes undan. smile

Är det säkert att med modernt batteri menas blybatterierna? Vad jag förstått är det samma kemi som det alltid har varit sedan de uppfanns av de gamla grekerna typ... big_smile

Volvo S80 2,9.

21 761 Inlägg
13 maj 2011
#19
Blyet och syran har ju funnits hela tiden, men materialen i plattorna+gallren har ändrats och tekniken har förfinats. Såna saker gör att självurladdningen och vätskeförlusten har kunnat minska betydligt jämfört med för tex 30-40 år sedan.

Kollar man i lite äldre batterilitteratur så brukar det stå att batterier måste underhållsladdas minst var tredje månad för att inte bli för mycket urladdade, så måste man inte göra i dag. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 maj 2011)

9 138 Inlägg
13 maj 2011
#20
te_wik skrev:
Evildan skrev:
Drönirettab skrev:
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt. smile

Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.

Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem.  Eller har jag för klen armering? cool



Mvh Tommy

Då kan du få komma ner till mig så ska du få se. Har förstört ett antal batterier både nya och gamla genom att förvara dom direkt på betonggolvet, fort går det också faktiskt. Köpte sen ett helt nytt av samma märke jag haft på golvet och förvarade det på garagebänken istället och det höll i många år.



Sök