Kan inte förstå varför batterierna i min eclipse blir kassa o dör konstant...!? För två år sedan hade jag ett Varta batteri och det höll 1år. Förra året köpte jag ett biltema batteri och det höll fram till nu! Vad händer? Bilen/batteriet används ju bara juni juli augusti september.... Under vintertid är det bortkopplat från bilen och ibland sätter jag det på laddning så att det ska förbli friskt.
Hur långa sträckor kör du mestadels när bilen används? Har du mätt att laddspänningen är okej? Laddar du upp batteriet fullt när du plockar ur det och ställer undan inför vintern?
Hur långa sträckor kör du mestadels när bilen används? Har du mätt att laddspänningen är okej? Laddar du upp batteriet fullt när du plockar ur det och ställer undan inför vintern?
när jag kör med bilen så blir det allt från några få km till några mil! dvs korta sträckor och mycket sällan! Batteriet laddar jag fullt innan jag tar ut det ur bilen. Laddar det även fullt innan jag ska ut o köra! Just nu är det som så att jag kan starta bilen 3-5ggr och sedan är det dött!
Du bör nog bla kolla upp vilken laddspänning det är på batteripolerna när du kör bilen (eller står still men har tex 1500-2000 varv på motorn) och använder saker som brukar användas vid körningen, enligt bilder och info på din bil så har den ju en hel del extraprylar som kan dra mycket ström.
Visar mätningen att spänningen aldrig kan hållas över 13,5 V vid körning så får inte batteriet tillräcklig laddning för att kunna hållas i någorlunda bra skick och resultatet blir dålig hållbarhet, spänningen bör dessutom vara åtminstone 14 V eller högre.
Om du plockar ur batteriet ur bilen på vintern så förvara det inte på ett betong/cement golv. Har haft ihjäl ett antal batterier på så sätt. Vet inte hur eller varför dom pajar, numera förvarar jsg batterierna på en trähylla vilket funkar mycket bättre.
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt.
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt.
Håller med, det är en myt! Men det ligger visst viss sanning i det har jag läst någonstans. På äldre batterier som hade ett ytterhölje av något annat material kunde visst detta inträffa, hur och varför kommer jag inte ihåg - om det ens stämmer.
När jag har lite bättre med tid så ska jag försöka hitta den länken igen.
Man kan alltså säga att detta problem har funnits tidigare (fast för mycket länge sedan), inget snack om saken, men när ytterhöljena började göras av plastliknande material (typ polypropylen) så försvann detta fenomen.
Även när det var hårdgummikärl så var det inga såna problem vad jag vet.
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt.
Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.
Batteriet laddar jag fullt innan jag tar ut det ur bilen. Laddar det även fullt innan jag ska ut o köra!
Står ett bilbatteri mer än en månad eller två utan en uppladdning dör det ofta. Har ingen teknisk/kemisk förklaring på detta men i min bekantskapskrets är det en vedertagen "sanning" baserad på erfarenhet.
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt.
Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.
Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem. Eller har jag för klen armering?
Står ett bilbatteri mer än en månad eller två utan en uppladdning dör det ofta. Har ingen teknisk/kemisk förklaring på detta men i min bekantskapskrets är det en vedertagen "sanning" baserad på erfarenhet.
Batterier har en viss naturlig självurladdning och hastigheten på urladdningen är beroende av omgivningstemperatur, ju lägre temperatur desto mindre självurladdning. För var tionde grad lägre så halveras urladdningen och för var tionde grad högre så fördubblas urladdningen.
Ett modernt batteri kan utan större problem stå i 2-3 månader utan att behöva underhållsladdas om temperaturen är +20 grader, fyra gånger så lång tid kan det stå om temperaturen ligger runt 0 grader. Detta naturligtvis under förutsättning att batteriet laddades fullt innan det ställdes undan.
va inne på din sida och tittade, du har ju ett par högtalare att driva! nu vet ju inte jag om du har extrabatterier o sånt men den kan ju va en teori. kolla generator osv.
Ett modernt batteri kan utan större problem stå i 2-3 månader utan att behöva underhållsladdas om temperaturen är +20 grader, fyra gånger så lång tid kan det stå om temperaturen ligger runt 0 grader. Detta naturligtvis under förutsättning att batteriet laddades fullt innan det ställdes undan.
Är det säkert att med modernt batteri menas blybatterierna? Vad jag förstått är det samma kemi som det alltid har varit sedan de uppfanns av de gamla grekerna typ...
Blyet och syran har ju funnits hela tiden, men materialen i plattorna+gallren har ändrats och tekniken har förfinats. Såna saker gör att självurladdningen och vätskeförlusten har kunnat minska betydligt jämfört med för tex 30-40 år sedan.
Kollar man i lite äldre batterilitteratur så brukar det stå att batterier måste underhållsladdas minst var tredje månad för att inte bli för mycket urladdade, så måste man inte göra i dag.
Det där är en myt, jag håller inte med om att batterierna pajjar pga förvaring på betonggolv. Har själv ställt batterier på sånt underlag och de har inte pajjat. En sak som dock kan ha med betonggolv att göra är om det finns värmeslingor inbyggda, men då blir det alltså värmen som påskyndar självurladdningen och inte betonggolvet i sig självt.
Det är inte en myt, pga närheten till armeringsjärnen i betonggolvet skapas det ett magnetfält som på så vis kan förstöra/ladda ur batteriet, även att fukten i betonggolvet kan skapa krypströmmar.
Jag vill ha bevis för detta, har själv lagrat massor med batterier under längre tid på golv utan det minsta problem. Eller har jag för klen armering?
Mvh Tommy
Då kan du få komma ner till mig så ska du få se. Har förstört ett antal batterier både nya och gamla genom att förvara dom direkt på betonggolvet, fort går det också faktiskt. Köpte sen ett helt nytt av samma märke jag haft på golvet och förvarade det på garagebänken istället och det höll i många år.