3249
Sök

V70 -98 Hjälp med högtalare m.m.

15 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Tjolahoppsan!

Nu är det så att jag har det stora högtalarpaketet med inbyggt slutsteg under passagerarstolen. Och jag undrar nu således vad detta steg kan ge för watt (rms) till högtalarna i dörrarna som för övrigt spelade ganska bra.
Jag bytte ut dem mot panasonic CJ-A1723N 160w peak input power fullregisterhögtalare och nu undrar jag lite också vad dessa kan ge i RMS watt om det nu kanske är 60-70rms? Det skall tilläggas att de inte finns att få tag på i sverige, köpte de billigt på mds tongue ^^ 1300kr för 2 par.
Och stereon jag har är en dubbeldin JVC  som lyfte ljudet ett stort snäpp när jag bytte ut den gamla som hade cd-växlare och grejer.

Själva ljudet blev det inte så stor skillnad på, det blev mycket luftigare och klarare ljud såklart, men nästan ingen skillnad i bas (beror det på steget?) jag har tejpat en del med vävtejp och ljuddämpningsmattor men det blir inte riktigt bra bas, får nog dämpa mer xD

Och därför undrar jag om jag kanske behöver ett 4-kanals steg istället för det som är inbyggt tongue man får tänka på att grejerna ändå är 12år gamla tongue

Jag funderade på detta då min budget är ganska låg för tillfället tongue
https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=184

Sen hur man enklast drar nya kablar tänkte om det blir nytt steg 2.5mm2 kablar till alla högtalare ifrån det steget jag nämnde ovan.

Någon som har lite info till mig big_smile ^^
Senast redigerat av ErniE89 (15 maj 2011)

15 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Ingen alls som har lite info? ^^ big_smile

15 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
OEM-steget levererade 4x40 W i 1% THD och 4x50 W i 10% THD.

Är det RMS watt eller vanliga watt? Och används steget i den nya stereon, eftersom jag var tvungen att använda en adapter för kabeln från steget för att det skulle fungera.

Då undrar jag om jag nu skulle köpa det steget jag länkat för bättre ljud?

15 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Jaha okej, så det steget jag länkade till kanske inte alls ger den effekten de skriver?
En annan sak är att de högtalarna jag köpte är fullregister och det blir lite mycket diskant och jag kan inte sänka mer på stereon, om jag skaffar ett slutsteg kan jag då sänka diskanten på mitt framsystem?
Skrikarna som är installerade låter jag gå på det befintliga steget i bilen.

Drar jag ur den kabeln låter det inget alls, eftersom alla högtalare går genom steget tongue jag köpte en adapter som gjorde att det blev 4 lågnivå kablar som jag kopplade in i stereon.

15 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Ja steget är ju faktiskt inte specielt dyrt xD kravet är väl att jag ska få lite mer kräm till högtalarna istället för steget som sitter orginal i bilen.
så får se om jag köper det, men kan man sänka diskanterna på något sätt? om jag nu skulle köpa steget och koppla in de 4 högtalarna i dörrarna på det?

Sök