3240
Sök

Basen slår utan musiken är igång....

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Hej, jag har nu för ett tag sedan skaffat mig lite ljud igen som verka spökar för mig....

de handlar om ett ultimate t3 2300 steg 2 kanals steg Power output: 85 watts RMS/170 watts max x 2 (4 ohm load), 125 watts RMS/250 watts max x 2 (2 ohm load), 500 watts max x 1 (bridged mono, 4 ohm load) och en Kicker Comp 12" bas.

Till och börja med så vill inte steget jobbar i bryggkopplat - basen bara rör sig fram och tillbaka när man ha pausat musiken. så jag kopplade basen på en kanal och de spelar fint.

Sedan någon dag sen så ha de börjat basar på som fan när jag sätter igång stereon när bilen är igång men inte när bilen är avstäng bara en snabb bums.

jag har kopplat allt rätt så som de ska vara (så mkt erfarenhet har jag men detta överstiger mitt vetande) 10kvmm pluskabel med 60amp säkring (köpt på ljudstudion i växjö) 16kvmm minuskabel, 2.5kvmm högtalarkabel, avskärmat lågnivåkabel från Ultimate (som jag haft ett bra tag och aldrig varit några problem med)

detta är lite irreterande så om någon kan ger mig några tipps? wink

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 maj 2011
Opel16V skrev:
Hej, jag har nu för ett tag sedan skaffat mig lite ljud igen som verka spökar för mig....

de handlar om ett ultimate t3 2300 steg 2 kanals steg Power output: 85 watts RMS/170 watts max x 2 (4 ohm load), 125 watts RMS/250 watts max x 2 (2 ohm load), 500 watts max x 1 (bridged mono, 4 ohm load) och en Kicker Comp 12" bas.

Till och börja med så vill inte steget jobbar i bryggkopplat - basen bara rör sig fram och tillbaka när man ha pausat musiken. så jag kopplade basen på en kanal och de spelar fint.

Sedan någon dag sen så ha de börjat basar på som fan när jag sätter igång stereon när bilen är igång men inte när bilen är avstäng bara en snabb bums.

jag har kopplat allt rätt så som de ska vara (så mkt erfarenhet har jag men detta överstiger mitt vetande) 10kvmm pluskabel med 60amp säkring (köpt på ljudstudion i växjö) 16kvmm minuskabel, 2.5kvmm högtalarkabel, avskärmat lågnivåkabel från Ultimate (som jag haft ett bra tag och aldrig varit några problem med)

detta är lite irreterande så om någon kan ger mig några tipps? wink

Snabbaste tipset är att du åker in till Ljudstudion och ber dem kika på det.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Vart har du satt jorden?

i karossen, slipat plåtrent men fundera lite på om de inte va nog.

www.hugotraffen.se

6 851 Inlägg
15 maj 2011
Jo men vart? Bältesinfästning bruka funka bra. Slipa helt rent bara.

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jo men vart? Bältesinfästning bruka funka bra. Slipa helt rent bara.

bältesinfästning är för stort. de sitter i plåten i sidan på kofferten. ha fungerat förut.

www.hugotraffen.se

6 851 Inlägg
15 maj 2011
vadå för stor? skaffa större ringdojja då.

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
vadå för stor? skaffa större ringdojja då.

okej. men vad kan de va för fel att steget inte vill jobba i bryggad?

www.hugotraffen.se

6 851 Inlägg
15 maj 2011
är det intee någon brytare du glömt slå om som är till för när man brygga steget?

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:
är det intee någon brytare du glömt slå om som är till för när man brygga steget?

ne de finns tyvärr ingen sådan :S

de är detta jag ha: http://www0.epinions.com/prices/pr-Ulti … _Amplifier

www.hugotraffen.se

6 851 Inlägg
15 maj 2011
ingen erfarenhet av det steget tyvärr. Me gör som räven skriver..åk till ljudstudion

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Fungerar det på samma sätt om du flyttar över allt till den andra kanalen?

de ha jag inte testat ännu. kan göra de om en stund, isf så är de jo kanalen som är bränd som jag använde.

men då återstår de fortfarande vf de inte vill jobba i mono/bryggkopplad`?

www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Det funkar inte att brygga en hel kanal och en trasig, därav frågan. Vad har du för stereo och har den stereo- eller monoutgång för basarna och har du testat att skifta lågnivån?
Opel16V skrev:
de ha jag inte testat ännu. kan göra de om en stund, isf så är de jo kanalen som är bränd som jag använde.

men då återstår de fortfarande vf de inte vill jobba i mono/bryggkopplad`?

nu när jag testade så va båda kanaler knasiga, visst körde med avständ bil och dålig med ström. men basen slår helt okontrolerat på alla kanaler. de gjorde den inte för några helger sen när jag testade kanalerna (förutom då byggkopplat)

ska öppna steget om en stund och se om man kan hitta några synliga skador då förra ägaren hade öppnad steget engång.

www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
öppnade steget och hittade några gamla koppartrådar som jag plockade bort. men såg inga yttre skador, inga kondensatorer som ha rest sig eller något heller.

www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
jorden kollade jag över nyss. rengjorde från färg och säkertgjorde att jordkablen ligger i kontakt med plåtrent yta...

nu låter bra igen så längen bilen är avstängd, men så fort jag starta bilen basar de som fan igen, musiken spelar inte men de kommer ett jädra basljud.

www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
dum fråga, vilket är signaljord?

www.hugotraffen.se

driver with style
800 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
jaha okej då e jag med, fast lågnivån är alltid de sista jag ansluter så ren teoretisk borde de inte vara några problem egentligen, eller?

www.hugotraffen.se

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
16 maj 2011
Den lilla kabeln som sitter på lågnivå är inte till för remote till steget som många tror, den ska jordas i båda ändar för att eliminera störningar..Remoten ska va kraftigare än den lilla sladd som sitter på lågnivån..
Å ett test du kan göra är att dra ut lågnivån (signalen från cd:n) ur steget starta bilen och starta steget..rör sig basarna då har det inget med lågnivån att göra...
Ja hade samma problem i min focus när ja byggde den..Å det visade sig att det va för lite ström på batteriet som gjorde det på min.. Men den basade utan att bilen va igång å det gör inte din..
Så fungerar din generator som den ska så är det inte brist på ström iaf såvida jordkabeln mellan motorn och karossen är redig...

Ett gammalt ordspråk är:
"Din stereo är inte bättre än den svagaste länken"

6 851 Inlägg
16 maj 2011
Det räcker ofta med den lilla kabel som är i mellan signalkablarna som rem. Så ytterst lite ström som går där igenom. Men det är sant,från början va den inte tänkt för det. Men då snackar vi hem hifi. I bil världen har den mer eller mindre alltid varit till just rem.

driver with style
800 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Nja, om jag frågar hur jordkabeln är fäst i karossen då, är det med bult/mutter så att det går att dra stumt eller sitter den med plåtskruv? Har varit med om många tillfällen man frågat om jorden verkligen sitter fast med en plåtskruv och fått till svar att ja det gör den, sedan när man tar tag i kabelskon så kan man vrida den runt skruvens centrum. Det duger inte.
Men som sagt mät först så vet vi om det hänt nåt olämpligt.
Opel16V skrev:
jaha okej då e jag med, fast lågnivån är alltid de sista jag ansluter så ren teoretisk borde de inte vara några problem egentligen, eller?

japp den sitter fast, sitter med m6 bult som är åtdragen som fan (nära bristningsgränsen) för jag vet att man ska ha bra jordat därför ha jag 16kvmm kabel till jord med smile

www.hugotraffen.se

Sök