4314
Sök

Basen slår utan musiken är igång....

driver with style
800 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
eplamojje skrev:
Den lilla kabeln som sitter på lågnivå är inte till för remote till steget som många tror, den ska jordas i båda ändar för att eliminera störningar..Remoten ska va kraftigare än den lilla sladd som sitter på lågnivån..
Å ett test du kan göra är att dra ut lågnivån (signalen från cd:n) ur steget starta bilen och starta steget..rör sig basarna då har det inget med lågnivån att göra...
Ja hade samma problem i min focus när ja byggde den..Å det visade sig att det va för lite ström på batteriet som gjorde det på min.. Men den basade utan att bilen va igång å det gör inte din..
Så fungerar din generator som den ska så är det inte brist på ström iaf såvida jordkabeln mellan motorn och karossen är redig...

Ett gammalt ordspråk är:
"Din stereo är inte bättre än den svagaste länken"

tack för tipset. ska kolla sen. ja generatorn är redig. laddar nära 15v skiten. sitter extra plus och jordkablar lite över allt i motorrummet. visst batteriet ligger bara på 44amp som jag ha nu, men ändå ligger volten alltid på 13-15 volt när bilen är igång och de ha inte vart problem innan med detta batterie....

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se

3 187 Inlägg
17 maj 2011
Swedenrockers skrev:
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
Mittledaren på lågnivåkabeln skickar signal från stereon till steget, referensspänningen (signaljorden) ligger i den yttre ledaren av lågnivåkabeln. I stereon så ligger denna kopplad till jord, via foliebanorna så går den till minuskabeln i ISO-kontakten. Eftersom det normalt sett inte är nån högre ström som passerar så är foliebanan klen i dimensioneringen. Om man har bristfällig jord till steget eller har för vana att ansluta lågnivå och plusmatning före jordkabeln så händer det att foliebanan brinner av eller i de fall signaljorden är avsäkrad så löser säkringen ut.
Du ohmmäter med multimeter mellan valfri lågnivåutgångs ytterhölje och stereons chassie eller annan bra jordpunkt i stereon och ska få ett lågt mätvärde.
Opel16V skrev:
dum fråga, vilket är signaljord?

tackar för det svaret smile hade jag ingen aning om att man kunde mäta ut en bränd signal jord smile

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
17 maj 2011
Ja använder sällan den tunna sladden som remote, brukar va svårt att få den att sitta kvar i steget..Men sen har ja brytare till alla mina steg i min bil pga att det är en utställningsbil...

Men testa att dra ut lågnivån, ev testa en ny lågnivå provsoriskt från cd direkt till steget för att kunna utesluta att den är sönder

Sök