Går det att få en ascona med v8 godkänd för gata?

AlltF4
15 maj 2011 · 38 Inlägg

hej!

sålde av mitt gamla fixa-till projekt förrförra hösten. en manta B från 87
rätt sugen på ny busbil.
det ultimata vore en ascona med v8. kanske en liten sådan men en gammal opel väger ju inte så mkt om man strippar dem lite wink

men det jag undrar går det att få en ascona reg.bes med v8?

.mvh

<3 Värmland
AlltF4
16 maj 2011 · 38 Inlägg

ingen?

<3 Värmland
G-sson
16 maj 2011 · 612 Inlägg

På SFROs hemsida hittar man infon att Opel lämnat intyg om att Manta/Ascona A (av rätt modell, olika beroende på originalmotor!) är godkänd för 132kW (180hk) och 220Nm om man uppfyller följande krav:
Vent skivbr fram och bak, belägg Textar V1431G. Bromskraftregulator m 25 bar bryttryck.

Ascona B med 1.6 eller större motor är godkänd för upp till 110kW (150hk) och 300Nm om man följer en lång lista krav på vilka bromsdelar den ska ha.

Därmed är det fritt fram så länge du hittar en tillräckligt klen V8 som inte väger så mycket att väghållningen blir hopplös.
Alternativet är att bygga om den tillräckligt för att regga som ombyggt fordon, byte av hela drivlinan och bromssystemet brukar vara enklaste alternativet. Då kan man få ha upp till 15kW/100kg - om bilen anses duga för så mycket effekt.

Danne_1977
16 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Skulle i detta fallet nog satsa på den minsta V8 som går att hitta.. tex rover alu V8 eller möjligen Cheva 262..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
AlltF4
16 maj 2011 · 38 Inlägg

tackar för den infon G-sson. googlade lite på sfro och hittade nog sidan som du menar.

vart hittar man en cheva 262? ganska ovanlig eller blandar jag ihop modellerna nu?
fördelen med en sån är väl att man kan klämma dit en större efteråt utan stor risk att nån upptäcker det, eller?
fast då blir den väl så framtung att det knappt går att köra

vad väger en rover alu 8:a? en gammal opel blir ju rätt pigg när man lättat dem litet. wink
har rover alu v8 nån "storebror" eller är det till att skrämma upp den lilla?

.mvh

<3 Värmland
Danne_1977
16 maj 2011 · 3 292 Inlägg

AlltF4 skrev:
tackar för den infon G-sson. googlade lite på sfro och hittade nog sidan som du menar.

vart hittar man en cheva 262? ganska ovanlig eller blandar jag ihop modellerna nu?
fördelen med en sån är väl att man kan klämma dit en större efteråt utan stor risk att nån upptäcker det, eller?
fast då blir den väl så framtung att det knappt går att köra

vad väger en rover alu 8:a? en gammal opel blir ju rätt pigg när man lättat dem litet. wink
har rover alu v8 nån "storebror" eller är det till att skrämma upp den lilla?

.mvh

262 är mycket ovanligt.. satt bara i några fåtal modeller och hittar man en sån motor är dom oftast ganska dyra.. Rover V8 är åxå rätt svåra att få tag på.. men lättare än 262 rent generellt iaf, Rovers alu V8 är ju betydligt lättare än en cheva SB såklart..

Ingen jättestor skilland på vikten mellan en 262 och en 350 igentligen....

Det är faktiskt rätt svårt att regga bilar med V8.. speciellt dom lite äldre.. eftersom man oftast vill ha cheva motor och då är det i princip bara 262 som gäller.. fast tittar man tex på Volvo 7 serie så kan man klämma ner en 305 och regga med utan större problem.. och sånna växer det ju nästan på träden nu för tiden.. sitter ju i nästan alla cheva van osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
G-sson
16 maj 2011 · 612 Inlägg

Lite lektyr: http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_V8_engine

170kg nämns där för tidig 3.5lV8, vet inte om det skiljer mot senare/större versioner. Finns syskon på upp till 5l, men redan 3.5l verkar kunna ställa till bekymmer p.g.a. högt vridmoment. Möjligt att det finns extra klena varianter p.g.a. 70-talets nya avgaskrav som lättare klarar besiktningens krav.

AlltF4
16 maj 2011 · 38 Inlägg

det kanske skulle gå lättare med en volvo 7 serie, men gud så tråkigt. wink nej då, imponerad av dem som preppar sin 740 med v8. men inte så jag vill ha det bara =]

är rover alu v8 trimvänlig?

Senast redigerat av AlltF4 (16 maj 2011)

<3 Värmland
AlltF4
16 maj 2011 · 38 Inlägg

@G-sson där har jag lite att plöja igenom, tack.
och så har vi ju avgaskraven också, ajaj. är det ens genomförbart...

vad finns för lådor som passar på rovern då?

<3 Värmland
Danne_1977
16 maj 2011 · 3 292 Inlägg

AlltF4 skrev:
det kanske skulle gå lättare med en volvo 7 serie, men gud så tråkigt. wink nej då, imponerad av dem som preppar sin 740 med v8. men inte så jag vill ha det bara =]

är rover alu v8 trimvänlig?

Nej.. Rover V8 är inte speciellt trimvänlig.. inte vad jag känner till iaf.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
frasse4
16 maj 2011 · 736 Inlägg

Rover 8:an var nedstrypt till runt 110 hästar i Landrover på 80-talet, vet ej vrid dock, men förmodligen lägre...

G-sson skrev:
Lite lektyr: http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_V8_engine

170kg nämns där för tidig 3.5lV8, vet inte om det skiljer mot senare/större versioner. Finns syskon på upp till 5l, men redan 3.5l verkar kunna ställa till bekymmer p.g.a. högt vridmoment. Möjligt att det finns extra klena varianter p.g.a. 70-talets nya avgaskrav som lättare klarar besiktningens krav.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang