2881
Sök

För och nackdelar med rak6 / v6

3 292 Inlägg
16 maj 2011
svarden skrev:
ja ljudet i en rak 6a är oslagbart! och om den passar som G-sson säger så har jag 177 hästar (från den stora 6an som kommer från combi varianten av omega), och det räcker långt i en opel från 69! sen om man vill stoppa i en turbo så vill jag tro att det ska hålla för kanske 220 utan större ombyggnader! smile

Eller varför inte en BMW dieselsexan som sitter i Omega mellan 95 och 99.. ?  nästan ännu roligare motor..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
ja jag får kolla lite vad jag faller för smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Finns massa olika alternativ.. gäller bara vilket som är rätt för dig och din bil....

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
16 maj 2011
svarden skrev:
ja ljudet i en rak 6a är oslagbart! och om den passar som G-sson säger så har jag 177 hästar (från den stora 6an som kommer från combi varianten av omega), och det räcker långt i en opel från 69! sen om man vill stoppa i en turbo så vill jag tro att det ska hålla för kanske 220 utan större ombyggnader! smile

Önskar dig lycka till med motorbytet. Det kan bli ganska mycket fart på Rekorden!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
tack så mycket! jag ska snart sätta i gång med bygget, vill planera allt, eller iallafall en stor del innan jag kör igång, så man inte kommer halvvägs sen inser man att det inte går och måste sälja bilen!

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Kan vara bra att göra som du gör att planera lite osv osv.. se om man hittar den motorn man har tänkt sig osv, men räkna med att det kommer bli en del jobb.. och svetsande med nya motorfäsen osv osv.. väljer du insprutning är det en del andra saker att ta hänsyn till åxå.. men det kommer du ju ha med i dina beräkningar som du gör nu.. big_smile

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
ja precis, tänkt på allt sånt smile vill helst få det så bra som möjligt, så man inte plockar ihop nått sen håller det en vecka... just nu har jag inte så mycket pengar så då kan man ju planera rätt mycket, sen inhandlar man saker med tiden lixom smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
svarden skrev:
ja precis, tänkt på allt sånt smile vill helst få det så bra som möjligt, så man inte plockar ihop nått sen håller det en vecka... just nu har jag inte så mycket pengar så då kan man ju planera rätt mycket, sen inhandlar man saker med tiden lixom smile

Exakt.. rätt tänkt.. pengar måste man ju ha.. och blir ju bättre att köpa pryr för pryl.. men bestäm vilken motor du ska ha och köp en hel bil kanske.. att ta grejer ifrån... ?

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
jo så jag tänkt, måste först bestämma motor smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Jag har ju min förkärlek till Diesel.. men det visste du ju redan då vi snackat om denna bilen i en annan tråd för några månader sen..

Finns ju ett stort urval av motorer.. kanske en Volvo 5:a  ?  eller ännu värre Common Rail 5:a (D5) ?

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
jo jag har haft tankar kring t5an då det är svenskt och finns volvo grejjer överallt i sverige. jo jag vet, men är tyvär inte så intresserad av en diesel, men med tanke på bensin priser och allt så kanske det är nått att tänka på att ha i en bruksbil. för opeln blir ju "sommar/fin/race bil" och sen tänkte jag mig en gammal golf diesel som pendlar bil, skattefri och drar nästan inget, blir ju gratis att åka!

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Ja diesel är fint det.. big_smile  men t5 är ju fina grejer det åxå.. även om dom motorerna är lite dyra att köpa in..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
16 maj 2011
Jag skulle föreslå Omegasexan eller Commodoresexan.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
jag ska kolla runt lite och kolla vad jag kan komma över mot ett rimligt pris! smile

653 Inlägg
16 maj 2011
Kör på en m50b25! Håller, går och låter bra smile

Smoke tires not drugs

140 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
okej! smile

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Ja du har mycket att tänka på nu.. många många olika förslag.. men ta nåt rimligt som plånboken håller för och som du även har råd att laga när det går sönder.. big_smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 331 Inlägg
16 maj 2011
Danne_1977 skrev:
Ja du har mycket att tänka på nu.. många många olika förslag.. men ta nåt rimligt som plånboken håller för och som du även har råd att laga när det går sönder.. big_smile

Ja, det var vettiga ord! smile

/Benny

Min youtubekanal!

3 292 Inlägg
16 maj 2011
Vettemannen skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja, det var vettiga ord! smile

/Benny

big_smilecool

5 111 Inlägg
16 maj 2011
Skall själv köra med en rak sexa från Opel Omega 3000 i min.
Det är ju samma motor som fanns i modellen som hette "Commodore" som har precis samma kaross som Rekord, dock något moderniserad. Passar därför "rakt ner" med rätt grejer.

Sök