2763
Sök

För och nackdelar med rak6 / v6

1 319 Inlägg
16 maj 2011
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:
CHEEVA skrev:

Jag personligen rekomenderar inte att plana någon topp alls ! absolut inte en bmw topp !

ska man komp höjja ska det hälst göras med hjälp utav andra kolvar, riktplaning har jag personligen gjort på många v motorer med goda resultat då endast riktplaning så klart. Vi planade en topp i en bmw 525 e34 med m50b25 motorn en millimeter, resultatet var att blien gick jävligt dåligt !! ( ventilerna gick inte imot kolvarna) vi felsökte i flera timmar och tillslut monterade vi en spacer mellan toppen och blocket som motsvarade vår planing och motorn gick fin fint igen !

sen undrar jag problemen med att turbo ladda en v6a smile

Finns inga problem att turboladda en V6.. men tycker personligen att det är lättare med en rak 6:a, Och självklart kan man riktplana.. som jag sa mycket tidigare i denna tråden att man rekommenderar inte att direkt plana topparna på en V motor.. viss skilland på riktplana och plana.. big_smile

Dom jag känner som skruvat och överladdat BMW har både testat att plana toppar.. (vet dock inget om resultatet), och andra har bytt kolvar.. och en del har bara hängt på en turbo utan att göra nåt speciellt.. beror ju helt på hur seriös man är i sitt byggande åxå.

bmw motorn är en väldigt bra och stabil konstruktion och håller för nästan 700 hk mer eller mindre oöppnad ! Att plana över huvudtaget är något jag inte rekomenderar alls... och ska man turboladda är det ju helt fel väg att gå att höjja kompet alltså

Så om vi ska snacka överladd så borde det inte spela så stor roll om det går att plana eller ej, om vi där imot ska sug trimma kan det ju vara en ide men innan man ger sig på det borde man söka och snacka med många andra som gjort samma sak + att mäta så man inte får några problem med att ventilerna går imot kolvarna( går att fräsa men tror nästan att det är överkurs här )

Vet inte så mycket om opelmotorerna tyvär smile men varför just en sexa ? ( vet att ljudet är underbart !!)

vilken BMW motor håller för 700 mer eller mindre oöppnad?

_----------'

1 938 Inlägg
6 juni 2011
sleepyoh skrev:
CHEEVA skrev:
Danne_1977 skrev:

Finns inga problem att turboladda en V6.. men tycker personligen att det är lättare med en rak 6:a, Och självklart kan man riktplana.. som jag sa mycket tidigare i denna tråden att man rekommenderar inte att direkt plana topparna på en V motor.. viss skilland på riktplana och plana.. big_smile

Dom jag känner som skruvat och överladdat BMW har både testat att plana toppar.. (vet dock inget om resultatet), och andra har bytt kolvar.. och en del har bara hängt på en turbo utan att göra nåt speciellt.. beror ju helt på hur seriös man är i sitt byggande åxå.

bmw motorn är en väldigt bra och stabil konstruktion och håller för nästan 700 hk mer eller mindre oöppnad ! Att plana över huvudtaget är något jag inte rekomenderar alls... och ska man turboladda är det ju helt fel väg att gå att höjja kompet alltså

Så om vi ska snacka överladd så borde det inte spela så stor roll om det går att plana eller ej, om vi där imot ska sug trimma kan det ju vara en ide men innan man ger sig på det borde man söka och snacka med många andra som gjort samma sak + att mäta så man inte får några problem med att ventilerna går imot kolvarna( går att fräsa men tror nästan att det är överkurs här )

Vet inte så mycket om opelmotorerna tyvär smile men varför just en sexa ? ( vet att ljudet är underbart !!)

vilken BMW motor håller för 700 mer eller mindre oöppnad?

Alla så länge som det är forum-hästar. tongue

140 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
slog mig nu att en audi 5a kanske? har inte kollat så mycket, men vad jag hört så ska audi vara väldigt bra? smile den är ju inte lika lång som bmw 6an tror jag, så kanske blir lättare smile

249 Inlägg
17 juni 2011
ja audis 2,2 turbo femma skulle kunna vara något smile

keep calm and let it scrape

Sök