6909
Sök

En fråga om billån

2 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Om man tar ett billån på säg 5 år, kan man efter tex 3 år välja att lägga till ett par år och således få en lägre månadsamortering?

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 maj 2011
Billån brukar vara annuitetslån, dvs varierande ränta/amortering men samma summa. Du kan själv flisa in hur mycket du vill och därför betala av det snabbare. Däremot tvärtom? Varför vill du betala ränta år efter år efter år?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 Inlägg
20 maj 2011
Trådstartare
Vissa förhållanden kan förändras med tiden där av jag frågar om det är möjligt?

1 079 Inlägg
20 maj 2011
tja man kan exempelvis välja att låna mer under tiden och då "löser" man det gamla lånet, och får en ny summa och återbetalningstid dock kan det vara nån avgift om man gör så. SÅ nog tror jag det är möjligt att göra, fråga på banken annars?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Cupra_
21 maj 2011
Jag vet vad du menar, detta beror helt på långivaren. Hos banken får du göra som Madhouse säger, "lösa" det gamla lånet. Har du däremot t.ex. Santander eller VW Finans så BRUKAR man kunna lägga om det på längre tid genom ett samtal..

711 Inlägg
21 maj 2011
Det mesta brukar gå att lösa,när jag vart arbetslös så sänkte jag mitt privatlån på
swedbank med 1000kr/mån.Visserligen inte ett billån..

1 079 Inlägg
21 maj 2011
jimbon skrev:
Det mesta brukar gå att lösa,när jag vart arbetslös så sänkte jag mitt privatlån på
swedbank med 1000kr/mån.Visserligen inte ett billån..

swedbank har ju även ett medlemslån (via ditt fack) som innebär att en försäkring för ofrivillig arbetslöshet ingår och att det betalar upp till 2k/mån av ditt lån i 12mån eller nåt sånt om du blir arbetslös.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sök