Köra oreggad bil till regbesiktningen..130mil

haeggroth
21 maj 2011 · 55 Inlägg

Hej nästa fredag har jag tid för att äntligen få regbesikta min supra jag köpt (KUL!) .Egentligen hade jag tänkt låta jens regga den nere i GBG men eftersom de har tider först i juli så orkar jag inte vänta.

Jag bor i piteå och har fått en tid i skellefteå (5mil ifrån) .

Flyger ner på onsdag så jag kan sova 2 gånger hos några kompisar på vägen så man slipper köra i diket av trötthet.

På transportstyrelsen sa dom att sålänge jag har med pappret på att jag har en bokad regtid som jag är påväg till ,samt tillfällig försäkring på bilen får jag köra oskyltat mina 130 mil jag har att köra.

Det borde ju stämma då? Någon som har erfarenhet av detta?

Melin Trafikledare
21 maj 2011 · 563 Inlägg

Säger transportstyrelsen det så borde det ju stämma, hade ju varit bra om du hade direktnummer och namn på den du pratat med om det skulle bli tjafs..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Marlboroman
21 maj 2011 · 8 233 Inlägg

Du har ju rätt att köra kortast lämpliga väg (även fast den råkar vara 130 mil) till besiktning, och har du tid bokad så är det ju lungt så sett. Däremot är ju frågan hur polisen ställer sig till saken om man åker ett par dagar i förväg? Men så länge du inte stöter på någon riktigt dryg polis så ska det inte vara några bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2011 · 14 075 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du har ju rätt att köra kortast lämpliga väg (även fast den råkar vara 130 mil) till besiktning, och har du tid bokad så är det ju lungt så sett. Däremot är ju frågan hur polisen ställer sig till saken om man åker ett par dagar i förväg? Men så länge du inte stöter på någon riktigt dryg polis så ska det inte vara några bekymmer.

Om det nu är tillåtet att göra som haeggroth tänker göra så verkar det idiotiskt att åka alla de 130 milen i ett streck så trafiksäkerhetsmässigt borde resan ske som han beskriver, alltså med övernattning hos kompisar. Hade jag varit polis hade även jag tyckt att det är okay. Tyvärr kan man ju råka ut för en nitiskt konstapel och då kan det bli väldigt fel. Men haeggroth.....Lycka till med reggningen iaf. smile

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (21 maj 2011)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
haeggroth
21 maj 2011 · 55 Inlägg

Saken var att hon jag prata med var ny på jobbet,men hon gick och frågade någon annan. Tack för svaren iaf hoppas också det ska gå bra.

Har en liten lista på bilen ,räcker de tror ni ?

på med :

original avgas
rätta framlyktor
e-sidoblinkers
förminskat tankhål
bort med vingen

annars original i motor förutom dump och filter

sitter coilovers och 18" också.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2011 · 13 749 Inlägg

skriv inte på några erkännande om du blir stoppad..så går det till rätten och där blir du friad vilket som..
då spelar det ingen roll vad den enskilda polismanen säger..man ska aldrig låta dom besluta hurvida något är rätt eller fel oavsätt om det handlar om böter för en trasig glödlampa eller ett mord
man ska alltid pröva saken rättsligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
21 maj 2011 ·

Growe skrev:
skriv inte på några erkännande om du blir stoppad..så går det till rätten och där blir du friad vilket som..
då spelar det ingen roll vad den enskilda polismanen säger..man ska aldrig låta dom besluta hurvida något är rätt eller fel oavsätt om det handlar om böter för en trasig glödlampa eller ett mord
man ska alltid pröva saken rättsligt

Vet man med sig att man gjort Fel ska man skriva på. I tveksamma ärenden nekar man. Nu har ts fått klartecken från Transportstyrelsen och ska rätta sig efter de och knappast någon annan som säger nått annat här.

Senast redigerat av tkd_rille (21 maj 2011)

Mack Forum- och sitemoderator
21 maj 2011 · 26 161 Inlägg

haeggroth skrev:
Saken var att hon jag prata med var ny på jobbet,men hon gick och frågade någon annan. Tack för svaren iaf hoppas också det ska gå bra.

Har en liten lista på bilen ,räcker de tror ni ?

på med :

original avgas
rätta framlyktor
e-sidoblinkers
förminskat tankhål
bort med vingen

annars original i motor förutom dump och filter

sitter coilovers och 18" också.

..var det inte du som ställde denna fråga tidigare, eller råkade det bara vara nån med likadan bil med samma bekymmer om besiktning?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2011 · 13 749 Inlägg

tkd_rille skrev:

Growe skrev:
skriv inte på några erkännande om du blir stoppad..så går det till rätten och där blir du friad vilket som..
då spelar det ingen roll vad den enskilda polismanen säger..man ska aldrig låta dom besluta hurvida något är rätt eller fel oavsätt om det handlar om böter för en trasig glödlampa eller ett mord
man ska alltid pröva saken rättsligt

Vet man med sig att man gjort Fel ska man skriva på. I tveksamma ärenden nekar man. Nu har ts fått klartecken från Transportstyrelsen och ska rätta sig efter de och knappast någon annan som säger nått annat här.

fel och fel..hur ska en lekman veta om man gjort ett fel eller ej? bara domstolen som kan avgöra detta låter man rätten pröva detta så kommer det resultera i att man mest troligen blir friad på ett eller annat sätt om det är någon skitgrej

skulle alla göra det så skulle vi slippa att polisen brydde sig om svenson som kör 10km/h för fort och tar fast folk som verkligen begår brott

men du kanske föredrar att dom stoppar svenson som kör 10km/h över hastighets gränsen istället för att tar fast en mördare men vad vet jag smile

och nej man slösar inte på polisens resurser genom att alltid neka inte heller domstolarna då dom inte tar upp ett fall om dom inte har tid med det mao kostnadsfritt om alla gjorde detta

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
21 maj 2011 · 938 Inlägg

Köra oskyltat lät ju lite konstigt, men vad vet jag...
En jag känner köpte en bil i usa, å han fick ut ett par röda (tillfälliga) plåtar, som gäller i en månad, för att kunna köra till å fran besiktning osv...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
granadadr
21 maj 2011 · 7 294 Inlägg

haeggroth skrev:
Saken var att hon jag prata med var ny på jobbet,men hon gick och frågade någon annan. Tack för svaren iaf hoppas också det ska gå bra.

Har en liten lista på bilen ,räcker de tror ni ?

på med :

original avgas
rätta framlyktor
e-sidoblinkers
förminskat tankhål
bort med vingen

annars original i motor förutom dump och filter

sitter coilovers och 18" också.

får vi se den på edps i pite??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Oves_Bror
21 maj 2011 · 456 Inlägg

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:
man ska alltid pröva saken rättsligt

Vet man med sig att man gjort Fel ska man skriva på. I tveksamma ärenden nekar man. Nu har ts fått klartecken från Transportstyrelsen och ska rätta sig efter de och knappast någon annan som säger nått annat här.

men du kanske föredrar att dom stoppar svenson som kör 10km/h över hastighets gränsen istället för att tar fast en mördare men vad vet jag smile

Kör man 10 km över hastighetsgränsen så har man ju gjort sig skyldig till ett brott och då är det väl ingen vits att krångla med att dra det till domstol? Bara att kosta pengar för alla andra skattebetalare.
Sådana som tycker att man ska lägga skattepengar på liknande självklara brott som folk nekar till borde få en påhälsning av några typer som "förklarar" hur det funkar genom att placera om knäskålarna!

growing old is mandatory growing up is optional
KHRacing
21 maj 2011 ·

har du öppen dump så tag bort den helt eller sätt dit orginal.

ang oskyltat så vill jag se den lagtexten att det är ok.

För det är ett poilisiärt brott att köra oskyltat.

Senast redigerat av KHRacing (21 maj 2011)

killercow
21 maj 2011 ·

Jag är inte riktigt säker på att du fått rätt info från transportstyrelsen.

Kortast väg till bes. är det som gäller. tiden det tar dit är skit samma. om kortast väg tar 2dagar att åka spelar ingen roll så länge du har en tid bokad och du enbart kör kortast väg dit.

Detta med skyltar har jag läst om tidigare någonstans. om bilen inte är inreggad skall den förses med tillfälliga skyltar. minns inte vart jag läst de eller vart man fick dessa ifrån. men utgår från att transportstyrelsen tillhandahåller dessa. Tips är nog att kolla med dom ang detta igen för att va 100

killercow
21 maj 2011 ·

Skummade runt lite på transportstyrelsen, läser man lite innantill så är det nog dessa du måste ha

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … istrering/

Muttley
22 maj 2011 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:

Growe skrev:
skriv inte på några erkännande om du blir stoppad..så går det till rätten och där blir du friad vilket som..
då spelar det ingen roll vad den enskilda polismanen säger..man ska aldrig låta dom besluta hurvida något är rätt eller fel oavsätt om det handlar om böter för en trasig glödlampa eller ett mord
man ska alltid pröva saken rättsligt

Vet man med sig att man gjort Fel ska man skriva på. I tveksamma ärenden nekar man. Nu har ts fått klartecken från Transportstyrelsen och ska rätta sig efter de och knappast någon annan som säger nått annat här.

fel och fel..hur ska en lekman veta om man gjort ett fel eller ej? bara domstolen som kan avgöra detta låter man rätten pröva detta så kommer det resultera i att man mest troligen blir friad på ett eller annat sätt om det är någon skitgrej

skulle alla göra det så skulle vi slippa att polisen brydde sig om svenson som kör 10km/h för fort och tar fast folk som verkligen begår brott

men du kanske föredrar att dom stoppar svenson som kör 10km/h över hastighets gränsen istället för att tar fast en mördare men vad vet jag smile

och nej man slösar inte på polisens resurser genom att alltid neka inte heller domstolarna då dom inte tar upp ett fall om dom inte har tid med det mao kostnadsfritt om alla gjorde detta

Och sen är inte alla poliser utbildade för att lösa mord eller dylika. Så att sätta trafikpoliser i en morotel är som att sätta en sjuksköterska som elektriker och tvärtom.
Vet man med sig att man gjort fel så.
Men som jag sa har han kollat upp det.

haeggroth
22 maj 2011 · 55 Inlägg

Tack för svaren , jag hade faktiskt tänkt vara med på "EDPS" om regningen osv går bra smile

Känns som att man blev mer osäker nu jag får ta och ringa på måndag till transportstyrelsen igen och till trafikpolisens kundtjänst av något slag.

Bilen ska hem vilket som så hoppas man får köra lagligt

horbybonnen
22 maj 2011 · 1 160 Inlägg

KHRacing skrev:
har du öppen dump så tag bort den helt eller sätt dit orginal.

ang oskyltat så vill jag se den lagtexten att det är ok.

För det är ett poilisiärt brott att köra oskyltat.

stämmer inte importerade bilar får lov att köra till bilprovningen utan skyltar har gjort det åt en bilfirma
inga problem

killercow
22 maj 2011 ·

horbybonnen skrev:

KHRacing skrev:
har du öppen dump så tag bort den helt eller sätt dit orginal.

ang oskyltat så vill jag se den lagtexten att det är ok.

För det är ett poilisiärt brott att köra oskyltat.

stämmer inte importerade bilar får lov att köra till bilprovningen utan skyltar har gjort det åt en bilfirma
inga problem

Först och främst är det olika regler för företag och privatpersoner.

Importerar du en bil till sverige som privatperson har du 1v på dej att reg.bes men då måste du ha det utländska reg.beviset plus ha dom utländska SKYLTARNA. har du inte dessa saker måste du som privat person ansöka om dom röd/vita skyltarna. och fordonet måste vara trafikförsäkrat

Vad som gäller för företag vill jag inte uttala mej om.

KHRacing
22 maj 2011 ·

horbybonnen skrev:

KHRacing skrev:
har du öppen dump så tag bort den helt eller sätt dit orginal.

ang oskyltat så vill jag se den lagtexten att det är ok.

För det är ett poilisiärt brott att köra oskyltat.

stämmer inte importerade bilar får lov att köra till bilprovningen utan skyltar har gjort det åt en bilfirma
inga problem

Bilfirmor har grönskylt att nyttja vid ett sådant tillfälle.

<för om du blir stoppad av en polis o du kör en bil utan skyltar alls, hur skall de överhuvudtaget kunna kolla identiteten på fordonet (vilket de skall kunna) - tvivlar starkt på att man överhuvudtaget alls för köra ens en enda meter utan skyltar på allmän väg.

Att du gjort det för en bilfirma betyder ingenting alls i mina ögon, de sade väl till dig. JA DET ÄR OK FÖR OSS MED BILFIRMA.

Sedan körde du med deras goda minne i tankarna.- eller hur ?
För de visade dig garanterat inte några papper med TS/polisens underskrifter på som tillät detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang