Att installera baslåda på rätt sätt i en sedankaross.

Greatsnyggo saabtok
16 juli 2012 · 1 306 Inlägg

jag har en färdig låda http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1684884 fast med annat steg idag . Den ger mer bas när den står så basarna spelar bakåt än när ja vänder på den. har dämpat lite i bakluckan men ska i med mer dämpning där bak....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
evilaudio
16 juli 2012 · 16 195 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
jag har en färdig låda http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1684884 fast med annat steg idag . Den ger mer bas när den står så basarna spelar bakåt än när ja vänder på den. har dämpat lite i bakluckan men ska i med mer dämpning där bak....

visst kan de vara så att man får MER bas om man vänder på lådan.. de kallas för cornerloading... MEN man brukar ofta få en massa "övertoner" (vissa frekvenser låter väldigt mycke mer än andra) så de brukar inte låta så musikaliskt.

Senast redigerat av evilaudio (16 juli 2012)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
_Mackaan_ lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
16 juli 2012 · 446 Inlägg

Förresten.. Någon som vet nån med bandpass-låda i sedanbil? Så att man kan kolla lite och se hur personen har byggt. Hade varit till hjälp tror jag..

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se
Volkswagen Passat "Loud n Static" (2006)
Mercedes w210 "Fathers-use" (2000)
Drönirettab
16 juli 2012 · 21 761 Inlägg

_Mackaan_ skrev:
Har aldrig byggt bandpass i sedan förr, så får väl se om någon DD-kunnig är sugen på att ge mig lite mått!

Jag är inte kunnig på DD:s basar, men en bandpasslåda går ju att räkna ut så länge det finns parametrar iaf. När det gäller DD:s angivelse av parametrar så vet jag dock inte hur pass korrekta de är, skulle vara bra med en bekräftelse på detta. smile

_Mackaan_ lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
16 juli 2012 · 446 Inlägg

Drönirettab skrev:

_Mackaan_ skrev:
Har aldrig byggt bandpass i sedan förr, så får väl se om någon DD-kunnig är sugen på att ge mig lite mått!

Jag är inte kunnig på DD:s basar, men en bandpasslåda går ju att räkna ut så länge det finns parametrar iaf. När det gäller DD:s angivelse av parametrar så vet jag dock inte hur pass korrekta de är, skulle vara bra med en bekräftelse på detta. smile

Jo men DD's specs brukar väl alltid stämma? Inga smörare till tillverkare där inte smile
http://mds.se/product.html/digital-desi … ry_id=2595
Det är ju specs'en för basen. Två sånna har jag tänkt mig med portar/ port upp igenom hatthyllan och tätat runt porten vid hatthyllan sen. ( basar ska spela bakåt ) smile

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se
Mercedes w210 "Fathers-use" (2000)
Volkswagen Passat "Loud n Static" (2006)
Drönirettab
16 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Jo, parametrarna har jag hittat. Jag tycker dock att DD:s basar generellt har betydligt högre Q-värden jämfört med för något år sedan och funderar därför på om de nuvarande verkligen stämmer eller om de kanske inte har gjort någon "break in" innan mätningarna. Tar man exempelvis Audioque så har de flera basar där man inte har mätt parametrarna efter en "break in", vilket ger ganska missvisande siffror. smile

Fast det där är ju bara funderingar från min sida, jag har ingen aning om hur det ligger till och skulle gärna få information av någon kunnig inom DD:s basar.

_Mackaan_ lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
16 juli 2012 · 446 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, parametrarna har jag hittat. Jag tycker dock att DD:s basar generellt har betydligt högre Q-värden jämfört med för något år sedan och funderar därför på om de nuvarande verkligen stämmer eller om de kanske inte har gjort någon "break in" innan mätningarna. Tar man exempelvis Audioque så har de flera basar där man inte har mätt parametrarna efter en "break in", vilket ger ganska missvisande siffror. smile

Fast det där är ju bara funderingar från min sida, jag har ingen aning om hur det ligger till och skulle gärna få information av någon kunnig inom DD:s basar.

Jaha du menar så. Ja det har jag ingen aning om, är ganska ny inom DD.. Aldrig sett de äldre parametrarna. smile
Får väl bara slänga ihop en låda på runt 200 liter med två 6" portar och labba lite med portlängd.. Orkar inte skapa någon mer tråd och finner ingen liknande smile

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se
Mercedes w210 "Fathers-use" (2000)
Volkswagen Passat "Loud n Static" (2006)
Greatsnyggo saabtok
16 juli 2012 · 1 306 Inlägg

evilaudio skrev:

Greatsnyggo skrev:
jag har en färdig låda http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1684884 fast med annat steg idag . Den ger mer bas när den står så basarna spelar bakåt än när ja vänder på den. har dämpat lite i bakluckan men ska i med mer dämpning där bak....

visst kan de vara så att man får MER bas om man vänder på lådan.. de kallas för cornerloading... MEN man brukar ofta få en massa "övertoner" (vissa frekvenser låter väldigt mycke mer än andra) så de brukar inte låta så musikaliskt.

Nää de kan ja hålla med om vid vissa frekvnser så låter de inte alltid 100...Ska försöka få till en ny låda istället , så den kan spela genom skidlucka istället

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
wolw
17 juli 2012 · 108 Inlägg

Bra och kul tråd smile

Lika roligt på jobbet varje gång när Lars byggt/installerat en låda med en singel 10" eller 12" som spelar häcken av tidigare klädskåp enbart tack vare att det är rätt gjort. Att det låter bättre, spelar bättre, tar mindre plats är bara bonus.

Peter smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 juli 2012 · 8 744 Inlägg

_Mackaan_ skrev:

Drönirettab skrev:
Jo, parametrarna har jag hittat. Jag tycker dock att DD:s basar generellt har betydligt högre Q-värden jämfört med för något år sedan och funderar därför på om de nuvarande verkligen stämmer eller om de kanske inte har gjort någon "break in" innan mätningarna. Tar man exempelvis Audioque så har de flera basar där man inte har mätt parametrarna efter en "break in", vilket ger ganska missvisande siffror. smile

Fast det där är ju bara funderingar från min sida, jag har ingen aning om hur det ligger till och skulle gärna få information av någon kunnig inom DD:s basar.

Jaha du menar så. Ja det har jag ingen aning om, är ganska ny inom DD.. Aldrig sett de äldre parametrarna. smile
Får väl bara slänga ihop en låda på runt 200 liter med två 6" portar och labba lite med portlängd.. Orkar inte skapa någon mer tråd och finner ingen liknande smile

Det blir ju dock en basreflexlåda och ingen bandpass, kommer inte spela nå vidare i din bil då basarna spelar i skuffen och du mest kommer höra ljudet från portarna. Fast det är klart, en bandpass till dina basar skulle säkerligen sluta på uppåt 400L, om inte mer, kan bli trångt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_Mackaan_ lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
19 juli 2012 · 446 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

_Mackaan_ skrev:

Drönirettab skrev:
Jo, parametrarna har jag hittat. Jag tycker dock att DD:s basar generellt har betydligt högre Q-värden jämfört med för något år sedan och funderar därför på om de nuvarande verkligen stämmer eller om de kanske inte har gjort någon "break in" innan mätningarna. Tar man exempelvis Audioque så har de flera basar där man inte har mätt parametrarna efter en "break in", vilket ger ganska missvisande siffror. smile

Fast det där är ju bara funderingar från min sida, jag har ingen aning om hur det ligger till och skulle gärna få information av någon kunnig inom DD:s basar.

Jaha du menar så. Ja det har jag ingen aning om, är ganska ny inom DD.. Aldrig sett de äldre parametrarna. smile
Får väl bara slänga ihop en låda på runt 200 liter med två 6" portar och labba lite med portlängd.. Orkar inte skapa någon mer tråd och finner ingen liknande smile

Det blir ju dock en basreflexlåda och ingen bandpass, kommer inte spela nå vidare i din bil då basarna spelar i skuffen och du mest kommer höra ljudet från portarna. Fast det är klart, en bandpass till dina basar skulle säkerligen sluta på uppåt 400L, om inte mer, kan bli trångt...

Så om jag bara kan bygga en låda på 200 liter och köra portat upp genom hatthylla så kommer det inte bli bra? Är det inte rekomenderat alltså? Då vet jag inte hur jag ska bygga i min bil...

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se
Volkswagen Passat "Loud n Static" (2006)
Mercedes w210 "Fathers-use" (2000)
Bomhus_Faran
15 april 2013 · 1 Inlägg

har byggt en låda i en s60 den har jag skruvat fast i sidorna o hatthyllan sen drog jag bassrören upp i hatthyllan tätat resterande runt lådan:D blir sjukt bra ljud inget skramel från hatthyllsplåten smile har bilder i mitt album smile

Hassman
24 april 2013 · 493 Inlägg

Detta ska jag fixa i helgen med min låda! smile

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
Davidzzon DAVEO
24 april 2013 · 513 Inlägg

Riktigt bra tråd hedde!
När jag testade bygga så första gången för ett par år sedan, med bas mot skidlucka, och täta 100% bakåt så förstod jag varför. Det blev stor skillnad, mindre skrammel, tajtare bas och mer musikaliskt.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." - Farbror Barbro, Nile City.

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 april 2013 · 13 742 Inlägg

Davidzzon skrev:
Riktigt bra tråd hedde!
När jag testade bygga så första gången för ett par år sedan, med bas mot skidlucka, och täta 100% bakåt så förstod jag varför. Det blev stor skillnad, mindre skrammel, tajtare bas och mer musikaliskt.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." - Farbror Barbro, Nile City.

exakt det enda rätta sättet att få bra ljud i en sedan.
dettta kräver så klart att lådan är rätt byggd i övrigt.
men skillnaden blir så stor att det är värt varje sec av tiden man lägger för att få ljudet in i bilen

jag och min kussin byggde så i hans frus 854 och ljudet blev otroligt mycket bättre än vad jag någonsin hört i en sedan bil.
enda nackdelen på 854:orna är att ryggstödet gärna skramlar så man får jobba lite med plåten på ryggstödet för att slippa skallret

Senast redigerat av Growe (24 april 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Davidzzon DAVEO
24 april 2013 · 513 Inlägg

Growe skrev:

Davidzzon skrev:
Riktigt bra tråd hedde!
När jag testade bygga så första gången för ett par år sedan, med bas mot skidlucka, och täta 100% bakåt så förstod jag varför. Det blev stor skillnad, mindre skrammel, tajtare bas och mer musikaliskt.

"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." - Farbror Barbro, Nile City.

exakt det enda rätta sättet att få bra ljud i en sedan.
dettta kräver så klart att lådan är rätt byggd i övrigt.
men skillnaden blir så stor att det är värt varje sec av tiden man lägger för att få ljudet in i bilen

jag och min kussin byggde så i hans frus 854 och ljudet blev otroligt mycket bättre än vad jag någonsin hört i en sedan bil.
enda nackdelen på 854:orna är att ryggstödet gärna skramlar så man får jobba lite med plåten på ryggstödet för att slippa skallret

Ja om vi ska vara OT igen så hade jag byggt en låda helt uträknad och anpassad för element och mig.
NÄR det var gjort byggde jag på detta sättet som hedde skriver om. Detta var 2010 tror jag. Blev riktigt bra.

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
Hassman
4 maj 2013 · 493 Inlägg

Börjat att täta bakåt i skuffen nu, satte skivor på sidan om baslådan, visserligen läcker det fortfarande bakåt då jag måste täta med någon bra list.

Men är det teoretiskt sätt att det ljudet du får när du öppnar skuffen och det inte är tätt bakåt, det ljudet kommer du få i bilen med stängd skuff när det är helt tätt bakåt?

Sponsor: www.12vled.se
Volvo S40 (2002)
DKn
4 maj 2013 · 535 Inlägg

_Mackaan_ skrev:

Drönirettab skrev:

_Mackaan_ skrev:
Har aldrig byggt bandpass i sedan förr, så får väl se om någon DD-kunnig är sugen på att ge mig lite mått!

Jag är inte kunnig på DD:s basar, men en bandpasslåda går ju att räkna ut så länge det finns parametrar iaf. När det gäller DD:s angivelse av parametrar så vet jag dock inte hur pass korrekta de är, skulle vara bra med en bekräftelse på detta. smile

Jo men DD's specs brukar väl alltid stämma? Inga smörare till tillverkare där inte smile
http://mds.se/product.html/digital-desi … ry_id=2595
Det är ju specs'en för basen. Två sånna har jag tänkt mig med portar/ port upp igenom hatthyllan och tätat runt porten vid hatthyllan sen. ( basar ska spela bakåt ) smile

Varför inte bygga en låda så den spelar mot ryggstödet och spela genom skidluckan. Det gjorde jag. Och det e de högtsta jag har hört en sedan bil spela. Dock får du täta det redigt ordentligt,  annars försvinner hela iden. ???

Cederstrom96
16 maj 2013 · 84 Inlägg

Tja ! håller på att designa en baslåda i ett 3D program och nu undrar jag,

I min bil har jag skidlucka och hade tänkt mig att använda den, vart ska basen placeras och reflexrören ? hade tänkt mig 2st 3" rör som reflexrör hur ska jag göra med basen ?

Tacksam för svar !
MVH
Cederstrom96

Volvo 960 "T6" (1996)
ValP2k
16 maj 2013 · 1 122 Inlägg

Cederstrom96 skrev:
Tja ! håller på att designa en baslåda i ett 3D program och nu undrar jag,

I min bil har jag skidlucka och hade tänkt mig att använda den, vart ska basen placeras och reflexrören ? hade tänkt mig 2st 3" rör som reflexrör hur ska jag göra med basen ?

Tacksam för svar !
MVH
Cederstrom96

Själv monterade jag basarna mot ryggstödet och 6" port igenom skidluckan. Tror d blir lite trångt med 2 st 6". Å d funka fint försök bara täta runt om lådan så ljudet inte går bakåt i skuffen

gasa nu foer faen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang