Att installera baslåda på rätt sätt i en sedankaross.

Hedde Superhedde
22 maj 2011 · 255 Inlägg

I princip varje dag dyker det upp en ny tråd med samma fråga: Hur få in ljudet, bättre bas med öppen baklucka etc. Jag kommer här gå igenom exakt hur man går tillväga, och jag hoppas att någon moderator kan klistra denna tråd.

1. Till att börja med så skall ALLT ljud in i kupén, dvs inget skall läcka ut i skuffen. Enkelt förklarat: Om du får MER bas när du öppnar din baklucka är det INTE tätt bakåt. Anledningen till att du får mindre bas med stängd baklucka om det är otätt bakåt är för att ljudvågorna från element/port läcker bakåt för att sedan vända i skuffen och komma tillbaka och släcka ut framsidan. Mindre basljud blir resultatet.

2. Hur då gå tillväga? Jo, om vi säger att du har ett element eller flera samt eventuellt en eller flera port/ar skall dessa mynna direkt in i anslutning till kupén och lådan skall dessutom sitta stadigt monterad. Har man skidlucka monterar man lämpligen en ram runt baffel så element kan spela fritt och ljudet kan ledas in genom denna. Det går även att låta portarna i detta exempel spela upp genom hatthylla. Djupbasförstärkning kommer då ske samt även ett visst fasfel kan uppstå varför jag själv föredrar allt in genom skidluckan i första hand. Har man ingen skidlucka så blir det dessa alternativ som gäller: 1. Bandpass, enbart portar spelar in genom hatthylla. 2. Portad eller sluten så gör man hål i hatthylla för element samt eventuella portar och monterar ram på samma sätt som mot skidlucka.

3. Med denna enkla förklaring är misslyckandet ett minne blott och du slipper skramlande nummerplåt och andra otrevliga bieffekter.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (26 maj 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
evilaudio
22 maj 2011 · 16 195 Inlägg

bra inlägg big_smile


håller på å bygger ljud i en sedan just nu, (blir klar i veckan)   så ja kan lägga upp lite bilder om du vill?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Hedde Superhedde
22 maj 2011 · 255 Inlägg

evilaudio skrev:
bra inlägg big_smile


håller på å bygger ljud i en sedan just nu, (blir klar i veckan)   så ja kan lägga upp lite bilder om du vill?

Ja gör det! big_smile

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (22 maj 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
BDamberg
22 maj 2011 · 311 Inlägg

Tack! Har det första problemet på min wink dvs att basen blir så otroligt mkt djupare med öppen bagage. Blir till att täta runt om, nått bra förslag på vad som kan användas? Det är inte alls mkt det glipar, endast några centimeter över plus lite under.

Går att se lite på bilderna jag har hur lite det fattas.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
TT-Avant
22 maj 2011 · 6 851 Inlägg

BillyBooy skrev:
Tack! Har det första problemet på min wink dvs att basen blir så otroligt mkt djupare med öppen bagage. Blir till att täta runt om, nått bra förslag på vad som kan användas? Det är inte alls mkt det glipar, endast några centimeter över plus lite under.

Går att se lite på bilderna jag har hur lite det fattas.

bygg rätt låda är väl nummer ett.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Hedde Superhedde
22 maj 2011 · 255 Inlägg

BillyBooy skrev:
Tack! Har det första problemet på min wink dvs att basen blir så otroligt mkt djupare med öppen bagage. Blir till att täta runt om, nått bra förslag på vad som kan användas? Det är inte alls mkt det glipar, endast några centimeter över plus lite under.

Går att se lite på bilderna jag har hur lite det fattas.

Några centimeter är inte tätt. Använd helst en stadig ram runt baffel med gummilister och montera med fördel hela lådan med vinkeljärn. Att kila fast hela lådan mellan fjäderbenstorn/hatthylla är också en fördel tillsammans med vinkeljärn.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hedde Superhedde
22 maj 2011 · 255 Inlägg

TT-Avant skrev:
bygg rätt låda är väl nummer ett.

Oavsett låda blir resultatet dåligt med fel installation. Denna tråd handlar om att ge lådan rättvisa.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Alpinabiturbo Kulan
22 maj 2011 · 1 435 Inlägg

Hedde skrev:

BillyBooy skrev:
Tack! Har det första problemet på min wink dvs att basen blir så otroligt mkt djupare med öppen bagage. Blir till att täta runt om, nått bra förslag på vad som kan användas? Det är inte alls mkt det glipar, endast några centimeter över plus lite under.

Går att se lite på bilderna jag har hur lite det fattas.

Några centimeter är inte tätt. Använd helst en stadig ram runt baffel med gummilister och montera med fördel hela lådan med vinkeljärn. Att kila fast hela lådan mellan fjäderbenstorn/hatthylla är också en fördel tillsammans med vinkeljärn.

Mvh Mattias Hedin

Bulta lådan genom plåten för ryggstödet fungerar också, om man nu har någon sådan plåt.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (22 maj 2011)

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
TT-Avant
22 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Hedde skrev:

TT-Avant skrev:
bygg rätt låda är väl nummer ett.

Oavsett låda blir resultatet dåligt med fel installation. Denna tråd handlar om att ge lådan rättvisa.

Mvh Mattias Hedin

Och för att göra rätt installation ska man kanske börja från grunden, alltså bygga rätt låda.
Man kan inte bygga ett hus genom att börja med taket..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Hedde Superhedde
22 maj 2011 · 255 Inlägg

TT-Avant skrev:

Hedde skrev:

TT-Avant skrev:
bygg rätt låda är väl nummer ett.

Oavsett låda blir resultatet dåligt med fel installation. Denna tråd handlar om att ge lådan rättvisa.

Mvh Mattias Hedin

Och för att göra rätt installation ska man kanske börja från grunden, alltså bygga rätt låda.
Man kan inte bygga ett hus genom att börja med taket..

Fast denna tråd handlar om installationen.

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (22 maj 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 maj 2011 · 8 744 Inlägg

Mycket bra skrivet! smile Kan inte annat än hålla med, har testat ett flertal olika lådor och konstruktioner i min bil och det som har spelat klart bäst är med bas och eventuell port in i kupén. Får man det dessutom riktigt tätt så får man även rejält med tryck. Klistrade in ditt första inlägg samt en länk i den här tråden så slipper vi få en stor ansamling med klistrade trådar där uppe igen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
23 maj 2011 · 3 466 Inlägg

TT-Avant skrev:

Hedde skrev:

TT-Avant skrev:
bygg rätt låda är väl nummer ett.

Oavsett låda blir resultatet dåligt med fel installation. Denna tråd handlar om att ge lådan rättvisa.

Mvh Mattias Hedin

Och för att göra rätt installation ska man kanske börja från grunden, alltså bygga rätt låda.
Man kan inte bygga ett hus genom att börja med taket..

Är inte detta grunden i alla byggen?

För att ta ditt exempel så om vi hade snackat takläggning så hade vi väll inte börjat med att dra upp hur man juter en grund? wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
TT-Avant
23 maj 2011 · 6 851 Inlägg

M_icke_ skrev:

TT-Avant skrev:

Hedde skrev:

Oavsett låda blir resultatet dåligt med fel installation. Denna tråd handlar om att ge lådan rättvisa.

Mvh Mattias Hedin

Och för att göra rätt installation ska man kanske börja från grunden, alltså bygga rätt låda.
Man kan inte bygga ett hus genom att börja med taket..

Är inte detta grunden i alla byggen?

För att ta ditt exempel så om vi hade snackat takläggning så hade vi väll inte börjat med att dra upp hur man juter en grund? wink

Men varför ska den killen göra rätt installation om han har helt fel låda till basarna? det kommer aldrig blir bra, hur "rätt" installation han en gör, dår det inte blir rätt installation med fel saker.

Det va just därför jag skrev att han ska börja med att bygga rätt låda till basarna, innan han funderar på att göra rätt installation. Men skit samma, låt han installera "rätt" med fel låda så vi får 511andra trådar om varför hans bil inte spelar bra..!!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
M_icke_
23 maj 2011 · 3 466 Inlägg

TT-Avant skrev:

M_icke_ skrev:

TT-Avant skrev:

Och för att göra rätt installation ska man kanske börja från grunden, alltså bygga rätt låda.
Man kan inte bygga ett hus genom att börja med taket..

Är inte detta grunden i alla byggen?

För att ta ditt exempel så om vi hade snackat takläggning så hade vi väll inte börjat med att dra upp hur man juter en grund? wink

Men varför ska den killen göra rätt installation om han har helt fel låda till basarna? det kommer aldrig blir bra, hur "rätt" installation han en gör, dår det inte blir rätt installation med fel saker.

Det va just därför jag skrev att han ska börja med att bygga rätt låda till basarna, innan han funderar på att göra rätt installation. Men skit samma, låt han installera "rätt" med fel låda så vi får 511andra trådar om varför hans bil inte spelar bra..!!

Men som sagt, denna tråden handlar ENBART om hur man installerar lådan rätt och inte hur man bygger rätt låda. Som Hedde skrev så är denna tråden till för att "ge lådan rättvisa" och då är det ju faktiskt upp till var och en att se till att man har en bra låda.

Tycker Hedde ska ha credit för denna tråden!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Wiesel dB Jägare!
23 maj 2011 · 732 Inlägg

M_icke_ skrev:
Tycker Hedde ska ha credit för denna tråden!

+1

huntelaar DLS
23 maj 2011 · 1 147 Inlägg

Kanontråd. Jag ska snart gå på projektet att få basen tät in i kupén från skuffen.

BDamberg
23 maj 2011 · 311 Inlägg

TT-Avant skrev:

M_icke_ skrev:

TT-Avant skrev:

Och för att göra rätt installation ska man kanske börja från grunden, alltså bygga rätt låda.
Man kan inte bygga ett hus genom att börja med taket..

Är inte detta grunden i alla byggen?

För att ta ditt exempel så om vi hade snackat takläggning så hade vi väll inte börjat med att dra upp hur man juter en grund? wink

Men varför ska den killen göra rätt installation om han har helt fel låda till basarna? det kommer aldrig blir bra, hur "rätt" installation han en gör, dår det inte blir rätt installation med fel saker.

Det va just därför jag skrev att han ska börja med att bygga rätt låda till basarna, innan han funderar på att göra rätt installation. Men skit samma, låt han installera "rätt" med fel låda så vi får 511andra trådar om varför hans bil inte spelar bra..!!

Jag vet själv om att min låda är fel, men den får spela på så länge tills jag köper en färdig låda. Kan man sen sedan får det bättre en vad det är nu med lite tips här så är jag bara tacksam!

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96
Lonefox Bad music kills good sound
23 maj 2011 · 7 241 Inlägg

BillyBooy skrev:

TT-Avant skrev:

M_icke_ skrev:

Är inte detta grunden i alla byggen?

För att ta ditt exempel så om vi hade snackat takläggning så hade vi väll inte börjat med att dra upp hur man juter en grund? wink

Men varför ska den killen göra rätt installation om han har helt fel låda till basarna? det kommer aldrig blir bra, hur "rätt" installation han en gör, dår det inte blir rätt installation med fel saker.

Det va just därför jag skrev att han ska börja med att bygga rätt låda till basarna, innan han funderar på att göra rätt installation. Men skit samma, låt han installera "rätt" med fel låda så vi får 511andra trådar om varför hans bil inte spelar bra..!!

Jag vet själv om att min låda är fel, men den får spela på så länge tills jag köper en färdig låda. Kan man sen sedan får det bättre en vad det är nu med lite tips här så är jag bara tacksam!

Köper du en färdig allroundlåda så ger du ändå inte basen rättvisa förutsättningar, då spelar det ändå ingen roll hur bra du monterar lådan.
Få hellre en låda uträknad och byggd av tex.en butik. Även om det kostar ngt mer än en färdig så blir du ännu mer nöjd med resultatet.

Förlåt Hedde för att det blev off-topic.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Hedde Superhedde
23 maj 2011 · 255 Inlägg

Bra att tråden uppskattas för jag kände att det fanns ett stort behov av den. Naturligtvis så skall ju själva lådan vara rätt uträknad. Men det är en annan historia, då denna som det sagts bara är till för att ge den rätt förutsättningar. smile

Mvh Mattias Hedin

Senast redigerat av Hedde (23 maj 2011)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
TT-Avant
24 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Hedde, mina inlägg va inte för att förstöra din tråd eller något liknande. Tråden är kalasbra för många. Utan mitt 1:a inlägg va till just BillyBooy. Att man kan inte göra en sak rätt om man redan har ett fel smile

Men som sagt, tråden i sig är kalas..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang