Pigga upp AAZ golf 3 TD

mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Hejsan! införskaffat mig en golf 3a GTD turbodiesel alltså. Ingen vidare erfarenheter av dessa så tar hjälp av er!

Nu tycker jag bilen är lite för slö och skulle vilja pigga upp han !

Just nu laddar den 0.7 sen förra ägaren sitter laddmätare i osv.
Har även sportsystem på smile  och sänkningsats så den är rolig i kurvor men fattas lite pulver i maskin bara:(

tänkte kolla några tips och trix samt vad det kostar ungefär?

MVH Micke

Senast redigerat av mikkep (24 maj 2011)

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Laddar den 0,7 så borde den gå rätt bra endå.. men kolla om du kan få på ett annat luftfilter och ställ på den lite på pumpen (om det inte redan är gjort)..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

ja jo den går ju frammåttongue vet inte hur den går orginal, sportluftilter sitter på, men en 740 GL (b230f) drar ifrån mig å de känns inte lika kul tongue vad vågar man ladda med en sådan bil jag har?

Samt var ställer jag på dieseltrycket?

Senast redigerat av mikkep (24 maj 2011)

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Du ska nog inte våga ladda den nåt mer... inte om du vill att den ska hålla i alla fall..

På pumpen ställer du hur mycket diesel den ska ha.. finns en skruv du kan skruva in och ut.. bara att testa att skriva lite o se vad som händer.. när den börjar svart-ryka när du drar på så är du på rätt väg.. skicka inte på den för mycket bara.. då kan det bli knas.

Du kan nog inte dra ifrån en B230F sålänge din bil är orginal i stort sätt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Du ska nog inte våga ladda den nåt mer... inte om du vill att den ska hålla i alla fall..

På pumpen ställer du hur mycket diesel den ska ha.. finns en skruv du kan skruva in och ut.. bara att testa att skriva lite o se vad som händer.. när den börjar svart-ryka när du drar på så är du på rätt väg.. skicka inte på den för mycket bara.. då kan det bli knas.

Du kan nog inte dra ifrån en B230F sålänge din bil är orginal i stort sätt..

Okej! vart sitter pumpen? hur svårt är det att stoppa i en IC ? samt ger det någon vidare effekt? vad för turbo kan man ev byta till och vad ska man göra mer och tänka på?

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Pumpen drivs med rem från kamaxeln.. dit du ser att spridarrören går..   men du.. om du inte vet vart pumpen sitter när du öppnat huven så tror jag det är bäst att du lämnar bort till nån som vet vad han gör.. en som inte skruvat förut bör inte pilla på sånna grejer...

Klart du kan sätta intercooler... luften blir ju mer kyld och bilen borde således åxå gå lite bättre.. njaa att montera nån större turbo på en i annars fullt orginal 1,6 VW diesel är väl inte att rekommendera.. men du kan ju lyfta toppen och karva ur den lite i kanalerna samt polera så blir det nog lite bättre iaf.. big_smile

Tänk på att om bilen gått långt så blir det inget bra att "trimma" för mycket.. och ställa laddtryck blir heller inget bra... att trimma den på ett bra sätt förutsätter att motorn är i bra skick.

Senast redigerat av Danne_1977 (24 maj 2011)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Pumpen drivs med rem från kamaxeln.. dit du ser att spridarrören går..   men du.. om du inte vet vart pumpen sitter när du öppnat huven så tror jag det är bäst att du lämnar bort till nån som vet vad han gör.. en som inte skruvat förut bör inte pilla på sånna grejer...

Klart du kan sätta intercooler... luften blir ju mer kyld och bilen borde således åxå gå lite bättre.. njaa att montera nån större turbo på en i annars fullt orginal 1,6 VW diesel är väl inte att rekommendera.. men du kan ju lyfta toppen och karva ur den lite i kanalerna samt polera så blir det nog lite bättre iaf.. big_smile

Tänk på att om bilen gått långt så blir det inget bra att "trimma" för mycket.. och ställa laddtryck blir heller inget bra... att trimma den på ett bra sätt förutsätter att motorn är i bra skick.

Skruvat har jag väl gjort en heldel, dock första med diesel osv. inte kollat vidare i motorutrymmet, det är en 1.9TD med sportluftfilter å sportavgassystem tongue lyfta toppen var jag inte så jätte sugen på smile

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Ok.. men du kanske vet nån som vet mer än dig som kan göra det åt dig.. och du kan övervaka och lära dig.. nånstans måste man ju börja.. alla är vi nybörjare nångång och måste ta lärdom av sånna som vet mer... big_smile

Tyvärr går det nog inte att få så många fler hästar ur en orginalmotor än det jag sagt.. utan att lyfta toppen

Kanske en IC.. för att få bättre kyld luft, och möjligen skicka på den lite mer diesel.. turbon verkar ju redan ladda rätt bra om den nu laddar 0,7.. så det är nog inte bra att öka laddtrycket nåt mer tror jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ok.. men du kanske vet nån som vet mer än dig som kan göra det åt dig.. och du kan övervaka och lära dig.. nånstans måste man ju börja.. alla är vi nybörjare nångång och måste ta lärdom av sånna som vet mer... big_smile

Tyvärr går det nog inte att få så många fler hästar ur en orginalmotor än det jag sagt.. utan att lyfta toppen

Kanske en IC.. för att få bättre kyld luft, och möjligen skicka på den lite mer diesel.. turbon verkar ju redan ladda rätt bra om den nu laddar 0,7.. så det är nog inte bra att öka laddtrycket nåt mer tror jag..

Okej! jora de finns nog, ja någonstans får man väl börja, har mest vart med å hållt på med kompisars bensin turbo bilar och de e ju lite skillnad...


Okej okej då förstår jag tackar tackar!

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Lycka till... väljer du att göra nåt drastiskt med bilen som kan ses som ett projekt.. så tveka inte att lägga upp en projekttråd så vi kan följa bygget.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Lycka till... väljer du att göra nåt drastiskt med bilen som kan ses som ett projekt.. så tveka inte att lägga upp en projekttråd så vi kan följa bygget.. big_smile

Nejdå det gör jag, dock så har jag även funderingar om vad man kan hitta mer delar ? som stakar kolvar osv? samt bara delar över huvudtaget

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Mekonomen är ju ett bra ställe.. Meca har säkert åxå.. och finns ju alltid orginal på V.A.G..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
roger92
24 maj 2011 · 10 Inlägg

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=3093
här har du en länk som ja använde då ja skruva upp laddet och pumpen på min kompis aaz motor sedan står de hur du får mer häst ur aaz  motorn med andra saker till den!

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=25621

Och här berättar dom lite längre ner i tråden att en kille klämde ut 2bar ur en 1,6liters golf 2a td Han hade provat med över 2bar och mkt stäld pump och med en helt ny koppling då spann hjulen när han hade fått i trean och gnisslade till med fyran och bilen var vassare är polarens Volvo 740 gtl 16v !
Så de borde inte vara så svårt å få ut  mer ladd av din motor heller smile
Och utan ic så är nog 1,2bar max sedan bygger dom bara värme, Med ic så börjar kopplingen slira med ca 1,7bar och högt stäld pump.

Hoppas de är till nå hjälp smile

Senast redigerat av roger92 (24 maj 2011)

mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

roger92 skrev:
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=3093
här har du en länk som ja använde då ja skruva upp laddet och pumpen på min kompis aaz motor sedan står de hur du får mer häst ur aaz  motorn med andra saker till den!

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=25621

Och här berättar dom lite längre ner i tråden att en kille klämde ut 2bar ur en 1,6liters golf 2a td Han hade provat med över 2bar och mkt stäld pump och med en helt ny koppling då spann hjulen när han hade fått i trean och gnisslade till med fyran och bilen var vassare är polarens Volvo 740 gtl 16v !
Så de borde inte vara så svårt å få ut  mer ladd av din motor heller smile
Och utan ic så är nog 1,2bar max sedan bygger dom bara värme, Med ic så börjar kopplingen slira med ca 1,7bar och högt stäld pump.

Hoppas de är till nå hjälp smile

o jävlar!! det var ungefär något sådant här jag ville höra!!

Kalas bra länkar också! då skare bli ut å iaf testa 1 bar ikväll, tänkte på om det är något spec jag ska tänka på om jag hör något konstigt/ser något konstigt då man kanske ska avbryta projektet?

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Hur långt har bilen gått.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Hur långt har bilen gått.. ?

enligt den elektroniska mätaren 6000 mil men den stämmer nog inte för ägaren innan trodde också mer , den har väl säkert gått runt 20-25

Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Ok.. man ska passa dig för att skrämma upp dessa motorer som har gått långt och som kanske inte är i det bästa skicket.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mikkep
24 maj 2011 · 147 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ok.. man ska passa dig för att skrämma upp dessa motorer som har gått långt och som kanske inte är i det bästa skicket.. big_smile

jo det kan jag tänka mig:P men vin verkar schysst och felfri:)

gemini78 Jägermeister
24 maj 2011 · 909 Inlägg

Det är väl genom att ställa upp pumpen som man höjer laddtrycket i en sån motor?

En polare satte ic på sin td och den gick mkt dåligt med den inkopplad, han fick den aldrig
till att gå ordentligt med ic men, en tdi med original monterad ic har 15hk mer jämfört med td 75hk
men tror dom, har annat gjort oxå än bara satt en ic.

Mätarn slår om till 0km efter 40 000mil, bilen är väl inte grön och lb-reggad?smile

En gång är ingen gång...
Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Ja står mätaren på 6000 mil så har den garanterat gått ganska långt.. dom flesta Golf mk2 diesel brukar ha minst 30-40 tusen på sig...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang