Hjälp ljud saab 93 00 a1 systemet!!!

skylinetokig
24 maj 2011 · 45 Inlägg

Hej! mina högtalare i fram dörrarna funkar inte. och det ska sitta ett slutsteg orginal bakom steron har jag hört men hittar ingenting.  någon som vet vart orginal slutsteget sitter och hur man kan få ut det ? eller hur man kan få i gång dörrhögtalarna?

Mvh Olle

push_it
24 maj 2011 · 333 Inlägg

A1-systemet?
Har bara hört talas om följande system i og9-3: Radioförberedelse, AS2, AS3.

Säker på att du har högtlare i dörren?

skylinetokig
24 maj 2011 · 45 Inlägg

japp hittade slut steget med. har inte en aning om vad systemet heter...
det var inget fel på slut steget men högtalarna funkar ändå inte :S

Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

I många fall sitter det inga högtalare i dörrarna på dom gamla Saab 9-3.
Lys in i gallret med en lampa och bekräfta att du till 100% säkerhet har högtalare där, har dom fungerat tidigare?

push_it
24 maj 2011 · 333 Inlägg

Saxat från STCS Forum...

STCS skrev:
Ljudsystem:
Radioförberedelse:
4 högtalare (instrumentpanelen fram (3,5") och hatthyllan bak (6x9") (på cab 6,5"-högtalare i sidopaneler/armstöden bak)). Elantenn (dock inte på Viggen, se ovan) och ISO-kontaker för anslutning av eftermarknadsstereo. Fördraget för CD-växlare i bagaget. Endast SAABs egen CD-växlare går dock att använda, och endast i kombination med AS2 eller 3.

AS2:
Samma som Radioförberedelse men med en 2-höjds huvudenhet med antingen CD-spelare eller MC (kassett). Rattkontroller. Använder SID som display.

AS3:
Samma som AS2 men med högtalare i framdörrarna (6,5") och extra slutsteg på höger sida av mittkonsolen (vänster sida på högerstyrda bilar, alltså passar inte monteringsjärnet till slutsteget från en högerstyrd bil på en vänsterstyrd).

Det går att uppgradera fritt ända från Radioförberedelse till AS3, alla sladdar är fördragna.

Senast redigerat av push_it (24 maj 2011)

Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Yes sir, det är fördraget osv. Frågan är dock om han har högtalare fram eller ej.

push_it
24 maj 2011 · 333 Inlägg

Glesmark skrev:
Yes sir, det är fördraget osv. Frågan är dock om han har högtalare fram eller ej.

eftersom han hittade slutsteget så borde han ju ha det iaf...
har för mig att de "gallrena" inte går at lossa så lätt va?

Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

push_it skrev:

Glesmark skrev:
Yes sir, det är fördraget osv. Frågan är dock om han har högtalare fram eller ej.

eftersom han hittade slutsteget så borde han ju ha det iaf...
har för mig att de "gallrena" inte går at lossa så lätt va?

Minns jag rätt sitter gallren fast i dörrsidan och dörrsidan måste lyftas lös för att komma åt högtalaren, därav att han skulle lysa in med ficklampa.

push_it
24 maj 2011 · 333 Inlägg

Glesmark skrev:

push_it skrev:

Glesmark skrev:
Yes sir, det är fördraget osv. Frågan är dock om han har högtalare fram eller ej.

eftersom han hittade slutsteget så borde han ju ha det iaf...
har för mig att de "gallrena" inte går at lossa så lätt va?

Minns jag rätt sitter gallren fast i dörrsidan och dörrsidan måste lyftas lös för att komma åt högtalaren, därav att han skulle lysa in med ficklampa.

precis det jag tänkte... därför jag e nöjd med orginal där så länge tongue

Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

push_it skrev:

Glesmark skrev:

push_it skrev:

eftersom han hittade slutsteget så borde han ju ha det iaf...
har för mig att de "gallrena" inte går at lossa så lätt va?

Minns jag rätt sitter gallren fast i dörrsidan och dörrsidan måste lyftas lös för att komma åt högtalaren, därav att han skulle lysa in med ficklampa.

precis det jag tänkte... därför jag e nöjd med orginal där så länge tongue

Dörrsidan är ingen större bedrift att ta lös annars om det är det som stoppar dig, finns rätt gott om plats där så det går att klämma in en 6.5 midbas där om du gör en egen baffel.
Bör låta rätt så mycket bättre än original. smile

TT-Avant
24 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Glesmark skrev:

push_it skrev:

Glesmark skrev:

Minns jag rätt sitter gallren fast i dörrsidan och dörrsidan måste lyftas lös för att komma åt högtalaren, därav att han skulle lysa in med ficklampa.

precis det jag tänkte... därför jag e nöjd med orginal där så länge tongue

Dörrsidan är ingen större bedrift att ta lös annars om det är det som stoppar dig, finns rätt gott om plats där så det går att klämma in en 6.5 midbas där om du gör en egen baffel.
Bör låta rätt så mycket bättre än original. smile

Klart det går med 6½" där i dessa dörrar, då det sitter just det orginal wink

Dörrarna sitter med tre bult, två i handtaget och en i öppningshandtaget. Sedan är det enbart klipps runt om dörrsidan, ryck utåt i nederkant och öppåt vid fönstret. Listen vid fönstret kan lossna, men lätt att plocka bort och trycka dit igen.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Glesmark
24 maj 2011 · 1 938 Inlägg

TT-Avant skrev:

Glesmark skrev:

push_it skrev:

precis det jag tänkte... därför jag e nöjd med orginal där så länge tongue

Dörrsidan är ingen större bedrift att ta lös annars om det är det som stoppar dig, finns rätt gott om plats där så det går att klämma in en 6.5 midbas där om du gör en egen baffel.
Bör låta rätt så mycket bättre än original. smile

Klart det går med 6½" där i dessa dörrar, då det sitter just det orginal wink

Dörrarna sitter med tre bult, två i handtaget och en i öppningshandtaget. Sedan är det enbart klipps runt om dörrsidan, ryck utåt i nederkant och öppåt vid fönstret. Listen vid fönstret kan lossna, men lätt att plocka bort och trycka dit igen.

Har för mig att jag gjorde bafflar som jag skruvade i dörren, tätade mellan baffel och dörr och sen skruvade jag högtalaren i baffeln, det var dock ganska många årsedan, kanske fungerade även utan baffel, minns inte varför jag gjorde så då. De va änna ett tag sedan nu. smile

TT-Avant
24 maj 2011 · 6 851 Inlägg

Glesmark skrev:

TT-Avant skrev:

Glesmark skrev:

Dörrsidan är ingen större bedrift att ta lös annars om det är det som stoppar dig, finns rätt gott om plats där så det går att klämma in en 6.5 midbas där om du gör en egen baffel.
Bör låta rätt så mycket bättre än original. smile

Klart det går med 6½" där i dessa dörrar, då det sitter just det orginal wink

Dörrarna sitter med tre bult, två i handtaget och en i öppningshandtaget. Sedan är det enbart klipps runt om dörrsidan, ryck utåt i nederkant och öppåt vid fönstret. Listen vid fönstret kan lossna, men lätt att plocka bort och trycka dit igen.

Har för mig att jag gjorde bafflar som jag skruvade i dörren, tätade mellan baffel och dörr och sen skruvade jag högtalaren i baffeln, det var dock ganska många årsedan, kanske fungerade även utan baffel, minns inte varför jag gjorde så då. De va änna ett tag sedan nu. smile

nja, bafflar måste man göra. det jag menade innan va mest att det är klart att 6½" funkar lätt att få plats med, då det är just detta orginal på saabar med högtalare i dörrarna fram wink

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
skylinetokig
25 maj 2011 · 45 Inlägg

hej, jag har högtalare i  dörrarna orginal, den ena  var spräckt så tänkte byta ut dom eftersom jag ändå har bytt alla andra och en 12a bas i bagaget. har bytt högtalare i dörrarna till 6.5 med delningsfilter och sprängare (hertz värre modell, köpte av geiros här på garaget).

Jag har kopplat allt och gjort allt klart och hopplat 6.5 orna till orginal slutsteget men det funkar inte alls med min nya stereo men med orginal stereon får jag ljud i 6.5orna men bara jätte lite i sprängarna.. och med orginal stereon så funkar ju inte basen eller nått så den vill jag inte ha.

behöver hjälp att få det att funka !
Mvh Olle

Glesmark
25 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Jag röstar för att du skiter i saab-steget, jag gissar på att det kan vara filter i steget. Gissar även på att du kopplat filtrets "signal in" på midbasens kablar i dörren?
Så dra helt enkelt 2 nya kablar från stereon direkt till delningsfiltet och sen vidare från filtret till högtalarna så skall du nog inte ha några bekymmer med det framöver.

Kom förresten på varför jag gjorde bafflar till mina dörrar, magneterna på midbasarna ja stoppade i tog mot rutan. smile

Senast redigerat av Glesmark (25 maj 2011)

skylinetokig
25 maj 2011 · 45 Inlägg

ursäkta alla stavfel men är lite fuller!
jag åker till bra ljud i bil imorgon och spenderar på mina sista pengar på ett nytt 4 kanal steg och kör allt på 1 slut steg. är så trött på saab skit som inte funkar och köper så det funkar istället ! finns väl ingen smidigare lösning ?

Glesmark
25 maj 2011 · 1 938 Inlägg

skylinetokig skrev:
ursäkta alla stavfel men är lite fuller!
jag åker till bra ljud i bil imorgon och spenderar på mina sista pengar på ett nytt 4 kanal steg och kör allt på 1 slut steg. är så trött på saab skit som inte funkar och köper så det funkar istället ! finns väl ingen smidigare lösning ?

Dra nya högtalarkablar från stereo till filtren till framhögtalarna, kostar mindre men du får inte ut lika mycket av framhögtalarna. Börja med det, billigast och enklast. Blir du inte nöjd så skaffa slutsteg.

skylinetokig
28 maj 2011 · 45 Inlägg

jag köpte ett kenwood 600 watts slutsteg istället och kör på det det blir enklare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang