Volvo 360 med b230fk?

marcuswidegren
24 maj 2011 · 23 Inlägg

Hej!
Har planer på att renovera och bygga om en volvo 360 och om det går att få lagligt.
Det jag hade tänkt att göra är:
*Bygga bur
*Sätta dit 240 bakaxel och flytta fram vxllåda
*Byta upphängning och fjädrar fram till 740
*b230fk med lite godis
*m90 låda och uppkapad tunnel.
*Ur med allt utan stolar och ratt så gott som.
*Sleeper (inget ska ändras på utsidan)

Kan detta gå att få igenom besiktningen, eller är det omöjligt eftersom vrid momentet blir för högt för vad volvo rekommenderar? rokomenderar 170nm och fk är på 230nm.

Hoppas på bra svar nu smile
Tack på förhand!!

sponsorer 2013
SKRUVAT.se
Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Du bör räkna med att inte kunna regga den med den motorn... möjligen som ombyggt fordon..

Tänk på att 240 bakaxeln är bredare än 360...

Blir nog bra mycket jobb att slänga på en 740 framvagn.. men inget är ju omöjligt, bara en frågan om tid och pengar.. big_smile

Kan nog bli grymt coolt när det är färdigt..big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
RD_87 Skrotsamlare
24 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Kör på orginallådan, det är ju fin viktfördelning i dom. Kul bilar man lättar dom lite, vi gjorde en inte allt för seriös pickis av en GLT. Den blev minst 100kg lättare & gick som ett skållat ollon. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

RD_87 skrev:
Kör på orginallådan, det är ju fin viktfördelning i dom. Kul bilar man lättar dom lite, vi gjorde en inte allt för seriös pickis av en GLT. Den blev minst 100kg lättare & gick som ett skållat ollon. big_smile

Har svårt att tro att 360 orginal låda håller för en 230FK i längden.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
RD_87 Skrotsamlare
24 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Danne_1977 skrev:

RD_87 skrev:
Kör på orginallådan, det är ju fin viktfördelning i dom. Kul bilar man lättar dom lite, vi gjorde en inte allt för seriös pickis av en GLT. Den blev minst 100kg lättare & gick som ett skållat ollon. big_smile

Har svårt att tro att 360 orginal låda håller för en 230FK i längden.. :S

Det beror nog mycket på körstil och underlag, ska man gasa på asfalt är det knappast nån idé. Vinter & grusåka tror jag nog att den tål ett bra tag?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

Utgick ifrån att det kommer bli lite av en busbil då han ska slita ut rubbet i bilen och sätta in båge osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
marcuswidegren
24 maj 2011 · 23 Inlägg

Jaa, får väl fylla i att det ska användas som busbil på asfalt! annars finns det ju ingen anledning att byta motor wink

sponsorer 2013
SKRUVAT.se
Danne_1977
24 maj 2011 · 3 292 Inlägg

marcuswidegren skrev:
Jaa, får väl fylla i att det ska användas som busbil på asfalt! annars finns det ju ingen anledning att byta motor wink

Precis som jag trodde.. därav att jag tycker att orginal lådan inte kommer att hålla.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
RD_87 Skrotsamlare
24 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag tänkte grus-bus direkt, på grus är dom ju kul i orginalskick. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
schnauz
25 maj 2011 · 1 758 Inlägg

Går endast att regga ett sådant bygge som amatörbyggt fordon. Även vid "ombyggt fordon" gäller Volvos gränser för effekt och vrid.

Drivlinan i 360 pallar cirka 250 hk med annan koppling, över det brukar växellådan ge sig. Bakaxeln hänger med till cirka 300 hk.

Är väldigt enkelt att sätta dit bakaxel från 240. Växellåda fram är mer jobb, då måste bland annat kardantunneln och torpedväggen byggas om.

Danne_1977 skrev:
Tänk på att 240 bakaxeln är bredare än 360...

Tro't eller ej, men 360s bakaxel är faktiskt cirka 5-6 centimeter bredare!

Danne_1977
25 maj 2011 · 3 292 Inlägg

schnauz skrev:
Går endast att regga ett sådant bygge som amatörbyggt fordon. Även vid "ombyggt fordon" gäller Volvos gränser för effekt och vrid.

Drivlinan i 360 pallar cirka 250 hk med annan koppling, över det brukar växellådan ge sig. Bakaxeln hänger med till cirka 300 hk.

Är väldigt enkelt att sätta dit bakaxel från 240. Växellåda fram är mer jobb, då måste bland annat kardantunneln och torpedväggen byggas om.

Danne_1977 skrev:
Tänk på att 240 bakaxeln är bredare än 360...

Tro't eller ej, men 360s bakaxel är faktiskt cirka 5-6 centimeter bredare!

Låter knepigt.. jag monterade nämligen en 360 bakaxel på en 240 a-traktor som jag byggde som ung för att få till det som jag ville med utväxlingen.. den var kortare än 240 bakaxeln.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
schnauz
25 maj 2011 · 1 758 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Låter knepigt.. jag monterade nämligen en 360 bakaxel på en 240 a-traktor som jag byggde som ung för att få till det som jag ville med utväxlingen.. den var kortare än 240 bakaxeln.. :S

Intressant... Har inte mätt själv utan bara läst det på 300power.com, där det finns flera som bytt... Nästa gång jag är i garaget ska jag leta upp några axlar i gömmorna och mäta själv!

Danne_1977
25 maj 2011 · 3 292 Inlägg

schnauz skrev:

Danne_1977 skrev:
Låter knepigt.. jag monterade nämligen en 360 bakaxel på en 240 a-traktor som jag byggde som ung för att få till det som jag ville med utväxlingen.. den var kortare än 240 bakaxeln.. :S

Intressant... Har inte mätt själv utan bara läst det på 300power.com, där det finns flera som bytt... Nästa gång jag är i garaget ska jag leta upp några axlar i gömmorna och mäta själv!

Ja gör det.. för nu blir jag förbryllad själv.. :S

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2011 · 13 750 Inlägg

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/filmer/th_20100905012.jpg

med 360sedan (fulröv) med B230FK 16t 531:A vx3kam och lite ökat ladd orginal 360styrsystem med tillskottsprut
den gick riktigt jävla bra orginal drivlina och gick inte sönder en enda gång under förra året trotts hård körning

nu har han byggt en ny bil med samma spis
nästa år blir det troligen b230ft med 16v topp hprofil då får lådan nog det tufft

regga skiter man i utan man tar bort grenrör intercooler pluggar returen och besiktar bilen
varken svårt eller jobbigt

kolla www.300power.comom du vill hitta liksinnade smile

Senast redigerat av Growe (25 maj 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang