Köp av XC90, vad skall jag tänka på?

ppeelen
25 maj 2011 · 19 Inlägg

Hej,

Med tredje barnet på gång så är det dax att sälja min V70 '02 jubileums bil och köpa större. Nu är det så att jag är lite Volvo galen och det är endast en volvo som gäller (eller så får man gå wink ) och tänkte köpa mig en XC90.

Jag har kikat omkring lite och det verkar bli en XC90 från 04, 05 eller kanske 06 med följande egenskaper:
- Tiptronic (helst)
- 7 sits (krav)
- Dubbelglas
- T6 (272hp helst)
- AWD (helst)
- Tonade bakrutor
- Xeon
- Helläder

Men, det jag inte är bra på är just bil kvalitet. Vad är det jag skall hålla utkik efter när jag letar bil? När jag provkör bilen jag är intresserad i, vad skall jag testa eller lägga märke på?
Svärfar kommer med tips som "Kolla om växelspaken är väldigt sliten eller inte, för det kan indikera hur växellådan är", men det är inte mycket till nytta på en automat.. samt, det borde väl finnas lite mer nyttigare tips än så, eller?

Även, för de årsmodeller, vad är typiska fel som man skall fråga efter eller som man snabbt själv kan ta reda på?

Tack på förhand!

Mvh,
Paul Peelen

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2011 · 17 486 Inlägg

Just T6:ans automat har jag hört inte helt positiva tongångar om... Men då i S80. Bör väl vara samma? Tittar du på bilprovningens statistik ligger bilen under andra Volvo i kvalitet. Bilen är rejält törstig...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ppeelen
25 maj 2011 · 19 Inlägg

Jo, jag hade en sådan tanke. Flera av de man hittar på blocket har bytt växellådan på automaten vid 12.000 mil. Vissa av de bytte då även till tiptronic. De bilar jag har tittat på har gått alla omkring 14.000 - 16.000 mil. Så, en ny låda efter 12.000 gör det i så fall väl mer attraktiv, eller?

Att den är törstig är jag inte förvånad över, en suv som inte är törstigt... vad blir det då? En Kia? wink

Glesmark
25 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Jag var och provkörde en xc90 d5 automat 2010 för några månadersedan, det skulle vara den med strax över 200 hästar och fyrhjulsdrift. Jag upplevde den mycket mindre invändigt och slöare än en v70n d5 automat på 160hk, så tänk över det om syftet med ny bil är att den skall vara större.

ppeelen
25 maj 2011 · 19 Inlägg

Jo, lite kraft vore inte helt fel. Min nuvarande är en V70 från 02 med 200 hästar (jubileums modell). den accelererar rätt snabbt och drar iväg från de flesta bilar vid ljusen... jag förväntar mig inte samma sak med en XC90, men det vore dock roligt.

Min huvud syfte med ny bil är just större. Kraven är att det är volvo, så då blir det xc90.. svårt att överväga ett annat märke.

Glesmark
25 maj 2011 · 1 938 Inlägg

Större vart har du tänkt dig?
Invändigt är det mer trångt på t.ex förarplatsen i xc90 än en v70n enligt min upplevelse, mindre svängrum för benen osv.
Men om du bara vill ha en större bil i ytterformat så vist, xc90 är högre och ser större ut.
Kolla på en xc70 annars av nyare modell, har inte provkört någon, men jag kan inte tänka mig att den är mindre än en vanlig v70 inuti. smile

Rquired Allmänt envis
25 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Har inte XC90 haft stora problem med framvagnen, och att det var en av anledningarna till att modellen utgjorde botten i SBP´s statistik enligt ovan? Nåja, en väldigt trygg och trevlig bil är den när det fungerar åtminstone. Jag brukar faktiskt kalla en XC90 för en traktor, och det är inget negativt bakom det utan pekar just på den trygga och tillbakalutade känslan.

Av den anledningen passar modellen utmärkt med en D5 under huven, med främst flera ekonomiska fördelar. Jag hade tagit mig en funderare om jag var dig, om inget annat undviker du problemen en T6 kan föra med sig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
ppeelen
26 maj 2011 · 19 Inlägg

@Glesmark Jag kanske formulerade mig felaktig, jag menade större i form av sittplatser. Det går inte att ha 3 bilbarnstolar på baksäten i en v70, heller vill jag inte proppa fullt bilen med barn. I XC90 så går åtminstone det bättre, MEN.. däremot så får man en mindre baggage utrymme. Dock, utan extra säten så har jag för mig att last utrymmet i XC90 är större än både XC70 samt V70. Men, jag kan ju ha fel.

@Rquired vad är det för problem en T6 kan föra med sig, något mer specifikt? Jag har hört någon rykte bara om bromsarna, men ingen som faktiskt vet något mer specifikt.

Rquired Allmänt envis
26 maj 2011 · 12 512 Inlägg

ppeelen skrev:
@Glesmark Jag kanske formulerade mig felaktig, jag menade större i form av sittplatser. Det går inte att ha 3 bilbarnstolar på baksäten i en v70, heller vill jag inte proppa fullt bilen med barn. I XC90 så går åtminstone det bättre, MEN.. däremot så får man en mindre baggage utrymme. Dock, utan extra säten så har jag för mig att last utrymmet i XC90 är större än både XC70 samt V70. Men, jag kan ju ha fel.

@Rquired vad är det för problem en T6 kan föra med sig, något mer specifikt? Jag har hört någon rykte bara om bromsarna, men ingen som faktiskt vet något mer specifikt.

Är det inte problem med växellådan även på XC90 T6? Oavsett så finns det en Volvomekaniker här på Garaget som brukar ha bra koll, han ser väl denna tråd och dyker upp snart. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybriden
26 maj 2011 · 677 Inlägg

Satsa på en V8 ! mkt driftsäkrare än en T6 och har samma förbrukning
http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_XC … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_x … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_x … 11&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/XC90_V8 … 11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X … 11&w=3

Sen är det jävligt coolt att skryta för barnen med den stora V8 wink Öppna andningsvägarna och riktigt fint ljud

Senast redigerat av Bergkuist (26 maj 2011)

ppeelen
26 maj 2011 · 19 Inlägg

Tack! Bra att tänka på. Märker också direkt att de är dyrare är de övriga.

Finns det någon märkvärdig skillnad mellan 2.5T och T6.. om så, vadå?

Dessa bilar är jag just nu intresserad i:
http://www.blocket.se/vi/33559241.htm (tänkte kolla på den imorgon kväll)
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X … 001286.htm (Intressant, men i min åsikt mellan 5000-10000kr för dyr, har jag rätt?)

Reserv i fall de ovan inte passar mig:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X … 11&w=1

Jag försöker hålla mig under 160.000 men det finns alltid något som lockar en att betala lite mera.

Vad tycker ni om de ovan?

**edit**
Juste, på bil #2... vad är det gåra där bak? Inte alla XC90 har det. ser heller inte ut som nå taklucka. Eller är det bara jag som är dum? =S

Senast redigerat av ppeelen (26 maj 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 maj 2011 · 17 486 Inlägg

Som du säger är det bara Volvo som gäller. Men är det så egentligen? Eller vill du ha en stor bil som ledigt rymmer alla ungar och väcker en mycket stor uppmärksamhet? Kollar du på Valfri ICA-parkering en vanlig fredag finns det en uppsjö av XC90.Tjejen hade en XC90 som gått som taxi med plus 30 tusen mil på mätaren. Förvisso helt ok fast framvagnen skramlade rätt duktigt. Inte min drömbil direkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BOLIN_
26 maj 2011 · 2 763 Inlägg

En polares familj har en XC90 T6 och de fick ner förbrukningen rejält genom att pps-trimma den! Sen att den då får ca 310 hk gör ju inget wink Dock så kan ju fyra växlar kännas lite väl lite i en sån stor bil hmm Annars kan du ju som nån annan sa kolla på V8 smile Drar inte så förbannat mycket mer och vad jag har hört och läst så är den fin att köra och går helt okej! smile

Lycka till med bilköpet! smile

Mvh Christoffer

Volvo - For Life
ppeelen
26 maj 2011 · 19 Inlägg

Jo, för mig är det volvo som gäller. Har haft bara bra erfarenheter både med en '95:a jag hade för någon år sedan samt min v70. Sedan även familjen som har volvo och är väldigt nöjda.
Just uppmärsamheten spelar inte så stor roll, för då kan jag ju köpa en Porche Cayenne wink Men stor bil: ja.

Senast redigerat av ppeelen (26 maj 2011)

PerfectionR Japanese Engineering
27 maj 2011 · 690 Inlägg

XC90 var/är den enda Volvo som allt möjligt kan hända med allt från överhettade motorer som brinner till handbromsar som helt plötsligt släpper. Sen så är det enligt mig inget bra val om du ska köra bilen varje dag då bensinpriset stiger hela tiden och väntas nå 18kr/l, det är inte så kul att ha en T6a som bruksbil då eller?

Men det är en tuff och rolig bil speciellt för Volvo älskare som mig och tydligen dig!

Som sagt i tidigare inlägg så har de problem med framvagnen, kompisen bytte delar hela tiden utan att den slutade skramla och kännas allmänt "konstig" då bestämde han sig för att sälja den och köpa en X5 3.0d som han är mycket nöjd med.

Jag skulle valt en av de följade bilarna istället för XC90

1 Range Rover Sport exempel: http://www.blocket.se/sodermanland/Land … 11&w=3

2 BMW X5: Diesel M-Sport 07 http://www.blocket.se/goteborg/BMW_X5_3 … 11&w=3 Bensin 02a http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_X5_4 … 11&w=3

3 Mercedes ML Klass ML350 08 http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 11&w=3
ML270 CDI 05 http://www.blocket.se/jonkoping/Mercede … 11&w=3

4 En amerikansk tjockis finns många att välja på men exempel: GMC Yukon XL med FLEXIFUEL! http://www.blocket.se/stockholm/GMC_Yuk … 11&w=3

Lycka till!

Senast redigerat av 1EVOXIN1 (27 maj 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
ppeelen
27 maj 2011 · 19 Inlägg

Du har några bra poäng, och bilar du länkar till finns egenligt bara en som skulle funka. Tyvärr ligger den lite över min prisklass.
Jag tänkte som sagt lägga någonstans rund 160.000kr kanske 170 eller 180 om det är en riktigt bra version.

Man kan inte hjälpa bli lite osäker när man hör om dessa små fel, men hittils verkar det ändå handla om lite irriterande fel och inget alvarligt.

Det som verkligen är ett krav för mig är 7 sitsigt. Jag kan inte ha mindre då det helt enkelt inte går med tre barnstolar på baksäte.

Dock undrar jag, om det nu är så många "små-fel" så som lampor som ljuser samt skrammel i framvagnen... efter 6 - 7 år som det nu har gått, borde inte bilia/volvo mekaniker veta vad de flesta fel beror på? Eller är det jag som är optimistiskt?

PerfectionR Japanese Engineering
27 maj 2011 · 690 Inlägg

ppeelen skrev:
Du har några bra poäng, och bilar du länkar till finns egenligt bara en som skulle funka. Tyvärr ligger den lite över min prisklass.
Jag tänkte som sagt lägga någonstans rund 160.000kr kanske 170 eller 180 om det är en riktigt bra version.

Man kan inte hjälpa bli lite osäker när man hör om dessa små fel, men hittils verkar det ändå handla om lite irriterande fel och inget alvarligt.

Det som verkligen är ett krav för mig är 7 sitsigt. Jag kan inte ha mindre då det helt enkelt inte går med tre barnstolar på baksäte.

Dock undrar jag, om det nu är så många "små-fel" så som lampor som ljuser samt skrammel i framvagnen... efter 6 - 7 år som det nu har gått, borde inte bilia/volvo mekaniker veta vad de flesta fel beror på? Eller är det jag som är optimistiskt?

Min kompis litade på Volvo, de bytte delar hela tiden och saftiga räkningar kom hem tillslut fick han nog och sålde bilen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Rquired Allmänt envis
27 maj 2011 · 12 512 Inlägg

ppeelen skrev:
Du har några bra poäng, och bilar du länkar till finns egenligt bara en som skulle funka. Tyvärr ligger den lite över min prisklass.
Jag tänkte som sagt lägga någonstans rund 160.000kr kanske 170 eller 180 om det är en riktigt bra version.

Man kan inte hjälpa bli lite osäker när man hör om dessa små fel, men hittils verkar det ändå handla om lite irriterande fel och inget alvarligt.

Det som verkligen är ett krav för mig är 7 sitsigt. Jag kan inte ha mindre då det helt enkelt inte går med tre barnstolar på baksäte.

Dock undrar jag, om det nu är så många "små-fel" så som lampor som ljuser samt skrammel i framvagnen... efter 6 - 7 år som det nu har gått, borde inte bilia/volvo mekaniker veta vad de flesta fel beror på? Eller är det jag som är optimistiskt?

Ok Volvo är säkert medvetna om vad felen sitter, men att plocka fram ersättningsdelar, erkänna felen och bygga bort dessa är långt ifrån lika ekonomiskt som att låta kunderna lämna in sina bilar för dyra reparationer. Och det är inget fenomen Volvo är ensamma om...

Visst, det finns alternativ till XC90 som någon gav exempel på: I mina ögon bättre än XC90. Men varken X5 eller ML (och framför allt inte Land Rover/Range Rover) håller mycket bättre än XC90 eller kostar mycket mindre i drift.

Vill du ha en felfri stadsjeep skall du istället kolla på antingen BMW X3 som ligger i topp bland alla modeller i både svensk och tysk statistik, eller en Lexus RX300/RX400h som även den är en väldigt pålitlig bil. Dock är ingen av dessa sjusitsiga vilket var ett krav, och då finns inte så mycket mer än Volvo XC90 kvar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Andromeda Rumpmas
27 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Tittade du på nyheterna i morse fanns ju XC90 med bland de tre sämsta bilmodellerna hos SBP's första besiktning, alltså på bara 3 år gamla bilar. Låter ju inte som någon direkt hit när man jagar nyare begagnad bil, och då kan man ju som sagt också ta med i beräkning att en T6 drar så pass mycket som den gör.

En dieselsuv istället kanske? Finns ju många sjusitsiga att välja på.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Sued
27 maj 2011 · 238 Inlägg

Har ägt en Audi Q7'a själv, en bil som jag älskade, har även testat versionen med V12'an i, otrolig prestanda i en SUV!! http://www.audi.se/se/brand/sv/models/q7.html

Finns möjlighet att ha 7 säten.

XC90 hade jag undvikit, det känns lite som Volvo kom underfund med att marknaden "behövde" en SUV och snabbt haffsade ihop en.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang