6958
Sök

X-pipe VS H-pipe på v motorer.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
Jag måste snart (igår) bygga nytt avgas på Chryslern då flänsarna vid grenrören är otäta & en ljuddämpare har börjat skramla.
Jag har fått lära att en H-pipe är bra för lågvarvsegenskaperna & en X-pipe är bra vid högre varvtal, stämmer detta?
Dessutom har jag hört olika angående paceringen av dessa, är det någon som har klara besked när det gäller placering?

Det känns som att det kan vara lika bra att få det gjort när man ändå msåte bygga nytt, bilen används ju som bruksvagn på sommaren och för att skrämma en & annan unge med 740 & japsdämpare så det är inge höga varvtal, lågvarvsegenskaper är proriterat. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 266 Inlägg
25 maj 2011
Läste i en wheels tidning för ett par år sen i ett projekt med en rod att dom måla på lite färg på systemet och där färgen tydligen brändes bort först skulle man dra ihop rören

svetsdiff !!!

930 Inlägg
25 maj 2011
PMPerformance skrev:
Läste i en wheels tidning för ett par år sen i ett projekt med en rod att dom måla på lite färg på systemet och där färgen tydligen brändes bort först skulle man dra ihop rören

Jag har också hört en variant av den metoden. Stämmer också bra med att kollektorn på min MC blir alldeles blå. Så det blir varmt där, pga att tryckvågen vänder där....

Mats

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
mats757 skrev:
PMPerformance skrev:

Jag har också hört en variant av den metoden. Stämmer också bra med att kollektorn på min MC blir alldeles blå. Så det blir varmt där, pga att tryckvågen vänder där....

Mats

Jag har hört nåt liknande själv, men jag har en känsla av att det inte blir någon försämring hur man än gör.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
Nån som har vet var man kan köpa T-rör till avgassystem? Jag hittar bara y-rör och x-pipe grejor, jag vet att det finns men var?
Enda försäljaren jag hittade är Jegs.com men det kan knappast vara lönsamt att importera avgasdelar. I värsta fall får jag göra det själv, jag är rörmokare så det är mer lättja än kompetensbrist som gör att jag vill ha färdiga T-rör.

Sök