Ravi skrev:
kolla så termokontaken funkar till fläkten ordentligt
Förstår inte vad kontakten har att göra med hans problem?
Fläkten är till för att kyla motorn.. vid tomgång / i kö.
Ej på landsväg/motorväg!
engolf skrev:
Termostaten kan krångla och fastna i stängt läge, då kan det fort börja koka i blocket.
Detta tror jag med på.
Anledningen att temperaturmätaren skjuter i höjden så snabbt är för att du har en indirekt motortemperatur mätare. Många som inte vet om detta.
En temperaturmätare som sitter i äldre bilar, exempelvis min har gradering i celsius grader. Dessa bilar har en direkt temperaturmätare som mäter kylarvattnets temperatur och då ser man även att ifall man stannar vid ett rödljus så går temperaturen uppåt (villket den även skall). För att sedan när man kör iväg kommer fartvinden passera kylaren och motortempen kommer att sänkas. Detta reglerar termostaten automatiskt. Ifall fartvinden ej räcker till (som vid ett rödljus) och temperaturen fortsätter stiga kommer kylfläkten då att starta. Ifall det inte är en slirkopplingsfläkt som alltid snurrar.
Moderna bilar har Blå & röd zon. De bilar som har en sådan är det inte motorns temperatur du ser. Utan ifall datorn tycker att motorn har rätt temperatur (styrdatorn styr din nål). De är programerade att ifall motortemperaturen ligger inom "godkänt intervall" så ställer den mätarnålen imitten. Ifall överhettning är påväg att ske kommer nålen kastas in i rödzon för att indikera att motortemperaturen är över "godkänt intervall".
Mvh
Anders
Even with cruise control.. you still have to steer.