7046
Sök

Byta motor från PRV-V6 till vitsexa i 760?

820 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Som topic, hur mycket jobb är det egentligen? Läst en hel del trådar och verkar inte vara alltför krångligt, är inte ute efter en monsterbil, tanken är att ha en lagom rapp och go motor som inte krånglar och har sig jämt och ständigt, automat vill jag gärna ha kvar.

Hur mycket jobb är det rent "mekaniskt"? Alltså går det t.ex att plocka motor, låda, växellådsbalk, framvagnsbalk från en relativt tidig 960 och bara "bulta" på det i 760in?

Vet att det är lite pyssel med elen.

Tacksam för svar.

Om man säger

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 maj 2011
Rent mekaniskt så är allt bolt on, och du bör ha en 91-95 som donatorbil för att få det lite enklare med elen

Jonas

820 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Rent mekaniskt så är allt bolt on, och du bör ha en 91-95 som donatorbil för att få det lite enklare med elen

Det låter ju riktigt bra, vad är det man behöver från donatorn el-mässigt? Boxar och härva från motor?
Är det immobilizer och sån skit på den?

Typ denna som donator t.ex; http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_9 … 16&w=2
Senast redigerat av Panzar_Audi (29 maj 2011)

Om man säger

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 maj 2011
Ingen imobilizer på gamla styrsystemet. Rent el-mässigt vet jag inte exakt vad som behövs, men det ger sig nog när man börjar rota i det.

Jonas

820 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Någon som vet hur mycket meck det är med elen? Det är det som är största hindret känns det som, har så jävla dålig koll på det.

Om man säger

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 maj 2011
Är väl lh J3.? till vitmotorerna?

Det är ju något jävla bendix (regina) till v6:an om jag inte minns fel, är bara att byta hela elhärvan då med andra ord wink

5 111 Inlägg
29 maj 2011
Bästa är nog att köpa en krockad eller sönderrostad 960 och sedan plocka över allt som kan tänkas behövas, tills du fått bilen att fungera. smile Så slipper du stå som ett frågetecken och jaga smådelar eller så, menar jag. Inte för att det egentligen är ett svar....

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 maj 2011
Bensinskallen skrev:

Det är ju något jävla bendix (regina) till v6:an om jag inte minns fel, är bara att byta hela elhärvan då med andra ord wink

Motronic 1.8 (91-95) eller 4.4 (96-)

Jonas

820 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Bästa är nog att köpa en krockad eller sönderrostad 960 och sedan plocka över allt som kan tänkas behövas, tills du fått bilen att fungera. smile Så slipper du stå som ett frågetecken och jaga smådelar eller så, menar jag. Inte för att det egentligen är ett svar....

Ja det är väl det bästa, får se hur det blir, blev dock jävligt sugen nu.
PRV:en är väl charmig på sitt sätt, men usch för att meka med och den drar ju kopiösa mängder soppa.

Så som jag har fattat det så behöver man alltså;
Kabelhärva från motor och box/ar? Samt eventuella småbös som relän och lite annan bröte?

Om man säger

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 maj 2011
Volvo_Mannen skrev:
Bensinskallen skrev:

Motronic 1.8 (91-95) eller 4.4 (96-)

Men det är väl Jetronic i alla fall? wink

820 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Uppar min tråd lite med några nya frågor!

Hur är det att "slänga" i en V8? Det är ju görgött med plats i motorrummet så det lär ju få plats men frågan är bara vad man bör köra på? Cheva 350?

Om man säger

517 Inlägg
14 juni 2011
Panzar_Audi skrev:

Hur är det att "slänga" i en V8? Det är ju görgött med plats i motorrummet så det lär ju få plats men frågan är bara vad man bör köra på? Cheva 350?

Det kan vara lite små knepigt att regga in en lite nyare volvo (efter -75) då dessa har en massa avgaskrav och effektbegränsningar(230hk och 326nm?)och en cheva 350 är väl kanske lite för stort/starkt.

Jag har hört att vissa har fått dispens på att använda 305tbi med katalysator trots att vridet är lite för högt...

Det säkra kortet brukar ju vara att regga med den mindre 262cui som håller sig inom effektgränsen. Men då vet jag inte hur det blir med avgassreningen på dessa smog-motorer från -70talet, då sådant måste finnas på bilar efter -75 sad
Senast redigerat av Ghost_Face (14 juni 2011)

3 292 Inlägg
14 juni 2011
Panzar_Audi skrev:

350 är omöjligt att regga i en 760... 305 går att regga med.. vet folk dom gjort det, men för att vara helt säker så är det väl den man använder att regga i 240 som gäller.. alltså Cheva 262 som är omöjlig att få tag på och får man tag på en så kostar dom 10 tusen eller mer..

Satsa på en 305...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

820 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Ah okej det var ju röven, om man byter till en diesel-åtta då? Samma sak där?
En 6.2a eller 5.7dx tänkte jag på då.
Senast redigerat av Panzar_Audi (15 juni 2011)

Om man säger

3 292 Inlägg
15 juni 2011
Panzar_Audi skrev:

Har åxå haft dom tankarna faktiskt.. 5,7 DX rekommenderar jag då den är en dieselmotor av lite bättre kvalité än den vanliga 5,7 som är en konverterad bensinare mer eller mindre.

Fullt möjligt och som jag sa, jag har själv funderat på det...

Men att hitta en 5,7DX i bra skick.. det är svårt, det är lättare att hitta nån som är halvslut som man kan renovera upp lite och kanske byta sånt som är nödvändigt o sen tuta o köra.. big_smile

Vad jag vet finns ingen Volvo med en diesel V8 i ännu..

820 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Har åxå haft dom tankarna faktiskt.. 5,7 DX rekommenderar jag då den är en dieselmotor av lite bättre kvalité än den vanliga 5,7 som är en konverterad bensinare mer eller mindre.

Men att hitta en 5,7DX i bra skick.. det är svårt, det är lättare att hitta nån som är halvslut som man kan renovera upp lite och kanske byta sånt som är nödvändigt o sen tuta o köra.. big_smile

Då är det dags då med andra ord wink 6.2an då?

Om man säger

3 292 Inlägg
15 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Nej 6,2 är en helt annan motor.. stor och klumpig.. blir nog bökigt att få ner en sånt tror jag.. men 5,7 är ju i stort sätt som en vanlig 262, 305 eller 350.. big_smile

Ja hittar man en lämplig motor och låda så är det ju bara att sätta igång.. big_smile  skulle ju vara hur fränt som helst.. blir ju verkligen inget vrålåk.. men ack så coolt.. big_smile

820 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:
Danne_1977 skrev:

Nej 6,2 är en helt annan motor.. stor och klumpig.. blir nog bökigt att få ner en sånt tror jag.. men 5,7 är ju i stort sätt som en vanlig 262, 305 eller 350.. big_smile

Ja hittar man en lämplig motor och låda så är det ju bara att sätta igång.. big_smile  skulle ju vara hur fränt som helst.. blir ju verkligen inget vrålåk.. men ack så coolt.. big_smile

Åhfan, det var ju segt sad Men det med 5.7an gör ju det minst sagt intressant, hade varit svingrymt, vart skall man leta efter dessa motorer? smile

Om man säger

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Panzar_Audi skrev:
Danne_1977 skrev:
Panzar_Audi skrev:

Åhfan, det var ju segt sad Men det med 5.7an gör ju det minst sagt intressant, hade varit svingrymt, vart skall man leta efter dessa motorer? smile

Vissa modeller av cheva pickup hade 5,7, Cheva Caprice hade det åxå i vissa modeller, sen är det ju Oldsmobil som kört med sånna.. slutet på 70 och in p å80.. men DX motorn tror jag kom på tidigt 80 nångång...

Annars är det väl att leta på blocket.se   efter hel donatorbil.. eller bara motor.

2 024 Inlägg
16 juni 2011
Känns som det skiter sig rätt duktigt besiktningsmässigt med en diesel åtta. Brukar vara lite väl mycket vrid i dem.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Sök