6459
Sök

Frågor Ang. ELM 327 interface.

Slav
1 454 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Hej hopp.
Har nu försökt få kontakt med min ELm interface hela dagen men utan framgång.
Det är alltså ett ELM 327 interface plus en aten USB --> COM kabel, modell UC232A
Jag har installerat Aten drivrutinerna, jag har testat baudrate 9600 och 38400, sen har jag även testat köra utan Atenkabel och kört direkt via COM port i datorn men totalt utan framgång.
Har testat 7 eller 8 olika program men alla säger samma sak, att de inte får någon kontakt med interface.
Kan någon hjälpa mig?

Skulle uppskatta om någon har svar på mina funderingar och helst en lösning med.
Mvh Henke

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 171 Inlägg
2 juni 2011
Har du ett ELM327-interface med RS232/com-port? Mitt har USB och det är FTDI som har gjort USB-chipet och drivrutinerna till den.

När du kopplar in den i bilen, vrider på tändningen och ansluter ser du att det blinkar några lampor rx/tx på ELM-burken?

Om du provat allt du kommer att tänka på så gå vidare genom att prova ett annat interface (låna?) eller en annan bil.
Senast redigerat av zoopåse (2 juni 2011)

Slav
1 454 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Har testat två olika bilar, ska snoka rätt på en bil nyare än 02 och testa då vi förmodligen listat ut att det inte är som tillverkaren skriver på interfacet att det ska klara ALLA bilar med OBDII utan att det bara kan hantera nyaste standarden (bensin 2000, diesel 2003) men det är konstigt eftersom jag testat på en opel Corsa -2000. Jag har COM port på mitt intreface.
Det blinkar en radda med dioder som en våg på ELm burken när man ansluter den, sen är de bara en röd diod som lyser när den är inkopplad om man inte trycker på Connect för då blinkar två dioder till jätte kort sen är de dött och bara den röda dioden lyser, började misstänka att datorn inte fick kontakt med interfacet men misstänker mer och mer att de e bilarna jag testat på som inte går att läsa med detta if.

Någon annan som kanske har haft samma problem som har en lösning?

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 171 Inlägg
3 juni 2011
Då är det ju kontakt mellan com och USB samt mellan bil och interface. Verkar som att antingen baud-raten är fel (vilket du redan provat) eller att ELM-interfacet inte stödjer bilen. Någon bil har jag hört att man behöver bygla en signal i kontakten för att det ska funka. Prova att söka på just Saab och OBD2.

Då återstår att prova på en nyare bil och/eller ett annat inteface.

Sök