4650
Sök

Mer ös i en opel omega 2,5 td -97

133 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
funderar på att köpa en omega med 6:a

för att  få lite mer ös i en sån...vad gör man då?

har en större alu ic från gik, bygga 3" downpipe, ställa på pumpen med kcr eller evrymod

några bra tips. det måste ju finnas ngn som krämat ut några extra hästar ur en sån?

tipsa gärna!

537 Inlägg
31 maj 2011
dumpis skrev:
funderar på att köpa en omega med 6:a

för att  få lite mer ös i en sån...vad gör man då?

har en större alu ic från gik, bygga 3" downpipe, ställa på pumpen med kcr eller evrymod

några bra tips. det måste ju finnas ngn som krämat ut några extra hästar ur en sån?

tipsa gärna!

att ställa på pumpen och höja laddtrycket lite kan göra mkt smile

133 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
finns det verkligen ingen som trimmat en omega 2,5 diesel!?

det måste det ju göra...

behöver tips!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 juni 2011
Eftersom det är en bmwmotor (m51) så ligger din största flaskhals i grenröret, det blir väldigt väldigt varmt, väldigt väldigt fort.

Men ett standardrecept brukar vara att plocka en mekanisk pump ifrån 324td eller 524td, större turbo, egenbyggt grenrör och stor ic, stumma wg´n och låta dieseln sköta laddtrycket, går att plocka hyffsat med effekt, men det är mycket jobb att få allt och lire också.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

133 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
Eftersom det är en bmwmotor (m51) så ligger din största flaskhals i grenröret, det blir väldigt väldigt varmt, väldigt väldigt fort.

Men ett standardrecept brukar vara att plocka en mekanisk pump ifrån 324td eller 524td, större turbo, egenbyggt grenrör och stor ic, stumma wg´n och låta dieseln sköta laddtrycket, går att plocka hyffsat med effekt, men det är mycket jobb att få allt och lire också.

tack för svaret!

vet du om grenröret från bmw passar rakt på? passar grenrören från bensin 6:an? jag är ny på detta med att trimma bmw/diesel motor. har trimmat bensin motorer innan men detta är ngt nytt för mig som jag måste prova.

finns ju hemma byggda grenrör med turbon monterad ovanpå till bensin 6orna. men funkar dom på en omega 2,5 mototr?

jag har läst att det bara är 524pumpen som funkar. men du säger 324 med... hur svårt är det att få på en sån pump?

hur stor ic rekomenderas ? jag har en gik på ca 4-5 liter. räcker det?

3 292 Inlägg
1 juni 2011
Jag tycker såhär.. ta o köp bilen först.. undersök prestandan under några veckor.. och titta noga under huven och notera vad du kan/vill göra utifrån dina förutsättningar...

Ingen bil går likt nån annan även om det är exakt samma bil och motor... allt beror helt på hur bilen du tänkt köpa går.. skick osv osv..

Det är lätt att sitta innan man ens köpt bilen och skriva ner vad man vill göra.. och oftast stämmer det inte alls med verkligheten om man överhuvudtaget lyckas köpa det man är ute efter.. i många fall duger bilen precis som den är... (efter att man väl köpt den)...

Köp bilen först.. och undersök sen vad du kan göra med den.. så har du nog en bra start till ett projekt

Du ska åxå tänka på att BMW 2,5 TDS motorer går faktiskt riktigt bra precis som dom är...i alla andra fall så är det som ovanstående säger; Mekanisk pump från TD modellen, större turbo och lite sånt..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
1 juni 2011
dumpis skrev:
discokapten skrev:

tack för svaret!

vet du om grenröret från bmw passar rakt på? passar grenrören från bensin 6:an? jag är ny på detta med att trimma bmw/diesel motor. har trimmat bensin motorer innan men detta är ngt nytt för mig som jag måste prova.

finns ju hemma byggda grenrör med turbon monterad ovanpå till bensin 6orna. men funkar dom på en omega 2,5 mototr?

jag har läst att det bara är 524pumpen som funkar. men du säger 324 med... hur svårt är det att få på en sån pump?

324/524 är samma motor, sitter samma spis i din omega som i e34 TD/TDS och i e39 tds.

Bensin grenrören har jag svårt att tro att de passar, dock har jag aldrig kollat.

Det är inte bara att slänga dit en mekanisk pump, att bara byta pump är inte att leka med, det tar tid, är meckigt och ofta ganska dyrt.

Jag tror att man kommer relativt långt på att smäcka dit en större turbo för att få ner värmen, en stor IC och sen maxa den pumpen som sitter där, gärna packa om den innan man ställer på den så man slipper åka på att byta axel på en gång, men det är mer meck med dieselpumpar än vad man tror.

Jag slängde på en IC på min 525td och bottnade pumpen, det var ett jävla ös innan jag skickade kopplingen.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

133 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Jag tycker såhär.. ta o köp bilen först.. undersök prestandan under några veckor.. och titta noga under huven och notera vad du kan/vill göra utifrån dina förutsättningar...

Ingen bil går likt nån annan även om det är exakt samma bil och motor... allt beror helt på hur bilen du tänkt köpa går.. skick osv osv..

Det är lätt att sitta innan man ens köpt bilen och skriva ner vad man vill göra.. och oftast stämmer det inte alls med verkligheten om man överhuvudtaget lyckas köpa det man är ute efter.. i många fall duger bilen precis som den är... (efter att man väl köpt den)...

Köp bilen först.. och undersök sen vad du kan göra med den.. så har du nog en bra start till ett projekt

Du ska åxå tänka på att BMW 2,5 TDS motorer går faktiskt riktigt bra precis som dom är...i alla andra fall så är det som ovanstående säger; Mekanisk pump från TD modellen, större turbo och lite sånt..

1. jag har ett flertal ic liggandes samt tryckrör, elfläktar,oljekyl och är kunnig med svets så det mekaninska är nog inga större problem.har även polare som är väldigt duktiga på attt få fart på skaer som öven dom har en del godis i sina gömmor

2. jag har trimmat och fördigställt mer än ett projekt, samt renoverat hojjar och byggt chopper mm mm så jag klarar nog att planera mitt projekt, jag är ju trots allt 37 år ( och lika barnsligt förtjust i saker som man kan öka effekten på fortfarande)

3 ovasett hur bilen går så ska den gå bättre.undersök prestandan i några veckor!? den ska trimmas det är därför jag köper den! det ska i större turbo, andra spridare, en mekanisk pump efterom det verkar krävas för att komma över 200 hästar. jag har en magnum med nästan 400 kusar som sommarbil så detta är ett litet skojj projekt som sedan ska få gå som vinterbil.

jag vill ha tips och råd om hur man trimmar en opel omega 2,5 diesel. inte tips om hur jag ska tänka

.så helt ärligt, med all respekt,,varför tog du dig tid att skriva detta inlägg?

133 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
discokapten skrev:
dumpis skrev:
discokapten skrev:

tack för svaret!

324/524 är samma motor, sitter samma spis i din omega som i e34 TD/TDS och i e39 tds.

Bensin grenrören har jag svårt att tro att de passar, dock har jag aldrig kollat.

Det är inte bara att slänga dit en mekanisk pump, att bara byta pump är inte att leka med, det tar tid, är meckigt och ofta ganska dyrt.

Jag tror att man kommer relativt långt på att smäcka dit en större turbo för att få ner värmen, en stor IC och sen maxa den pumpen som sitter där, gärna packa om den innan man ställer på den så man slipper åka på att byta axel på en gång, men det är mer meck med dieselpumpar än vad man tror.

Jag slängde på en IC på min 525td och bottnade pumpen, det var ett jävla ös innan jag skickade kopplingen.

tack för värdefulla tips. jag har ju haft ett gäng dieselbilar men aldrig gjort mer än att ställa på pump och ladd.

jag har bytt två dieselpumpar på andra bilar innan. men från original till original. men jag har många polare som är duktiga på att skruva och detta forum är ju till för att man ska kunna få hjälp när man kör fast. bilen ska gå som vinterbil och får jag tag på en 324/524td pump så ska den i smile det är inget snack om saken. men grenrör verkar det som man får bygga ett eget. men ska kolla med en polare som har en massa delar till bmw. så kan man kolla om det passar. annars får man jaga flänsar och sätta igång och bygga smile

men en större ic + evrymodda så man får på mer sås och högra ladd är ju det första som  kommer göras smile

3 292 Inlägg
2 juni 2011
dumpis skrev:
Danne_1977 skrev:

1. jag har ett flertal ic liggandes samt tryckrör, elfläktar,oljekyl och är kunnig med svets så det mekaninska är nog inga större problem.har även polare som är väldigt duktiga på attt få fart på skaer som öven dom har en del godis i sina gömmor

2. jag har trimmat och fördigställt mer än ett projekt, samt renoverat hojjar och byggt chopper mm mm så jag klarar nog att planera mitt projekt, jag är ju trots allt 37 år ( och lika barnsligt förtjust i saker som man kan öka effekten på fortfarande)

3 ovasett hur bilen går så ska den gå bättre.undersök prestandan i några veckor!? den ska trimmas det är därför jag köper den! det ska i större turbo, andra spridare, en mekanisk pump efterom det verkar krävas för att komma över 200 hästar. jag har en magnum med nästan 400 kusar som sommarbil så detta är ett litet skojj projekt som sedan ska få gå som vinterbil.

jag vill ha tips och råd om hur man trimmar en opel omega 2,5 diesel. inte tips om hur jag ska tänka

.så helt ärligt, med all respekt,,varför tog du dig tid att skriva detta inlägg?

Tog du illa upp av mitt inlägg så ber jag om ursäkt isånna fall.. att ha en aktiv tråd på detta forum innebär att folk kan kommentera.. både bra och dåliga saker..

133 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
dumpis skrev:
Danne_1977 skrev:

Tog du illa upp av mitt inlägg så ber jag om ursäkt isånna fall.. att ha en aktiv tråd på detta forum innebär att folk kan kommentera.. både bra och dåliga saker..

självklart ska man få kommentera. men kommentera då saker som rör frågan i tråden! inte försöka ge moral råd till en gammal trimräv. det är ju inte så att hela min värld skulle gå under om jag trimmade sönder en bil för 10 000kr. ledsnar jag så hivar man i en originalmotor och säljer skiten.

du skrev som att denna omega skulle vara min ögonsten... vinterbil som ska trimmas,gasas och säljas när jag tröttnat till förmån av nästa projekt...

3 292 Inlägg
2 juni 2011
dumpis skrev:
Danne_1977 skrev:
dumpis skrev:

självklart ska man få kommentera. men kommentera då saker som rör frågan i tråden! inte försöka ge moral råd till en gammal trimräv. det är ju inte så att hela min värld skulle gå under om jag trimmade sönder en bil för 10 000kr. ledsnar jag så hivar man i en originalmotor och säljer skiten.

du skrev som att denna omega skulle vara min ögonsten... vinterbil som ska trimmas,gasas och säljas när jag tröttnat till förmån av nästa projekt...

Allt är ju relativ och vad man har i plånboken.. det som är skit för dig och som kan köras sönder och busas sönder hur som helst.. kan vara guld värt för mig.. eller nån annan.. det är ju ekonomin som sätter gränser för vad man kan göra och inte.. en bil för 10 tusen kan vara hur mycket som helst för en fattig.. medans samma bil för en med ganska utfylld börs kan tycka att man kan leka sönder och sälja skiten när man är klar. Allt är relativt.. alla är vi olika även där. Vi har alla olika förutsättningar...

133 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
dumpis skrev:
Danne_1977 skrev:

Allt är ju relativ och vad man har i plånboken.. det som är skit för dig och som kan köras sönder och busas sönder hur som helst.. kan vara guld värt för mig.. eller nån annan.. det är ju ekonomin som sätter gränser för vad man kan göra och inte.. en bil för 10 tusen kan vara hur mycket som helst för en fattig.. medans samma bil för en med ganska utfylld börs kan tycka att man kan leka sönder och sälja skiten när man är klar. Allt är relativt.. alla är vi olika även där. Vi har alla olika förutsättningar...

visst grabben visst, men starta en tråd om det med då! jag bryr mig inte! jag vill ha tips och råd om hur man trimmar en omega 2,5 diesel!!! inte noveller utan innebörd. om rika och fattiga och hur man sk känna på effekter i veckor och titta under huvar. upp med huven bort med det tråkiga och in med det roliga!

slutÅ skriva i min tråd och spar data utrymme för tips och råd om HUR MAN TRIMMAR EN OMEGA 2,5 DIESEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

133 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
var hemma med bilen vid 22 tiden. gick ut i garaget vid 23 tiden. varför vänta?konstatera att hela ic´oljig så jag plocka ner den och sköljde ur den. det satt en fläkt fram på ic´n som inte gått på länge samt det var typ ett fågelbo mellan fläkten och ic´n. allt åkte bort. efter lite smörj och rejält med  ampere på fläkten så small den igång. den fick stå och surra medans jag sköljde ic´n och blåste rent den. hörde hur den snurra fortare och fortare.(någon som vet när den fläkten ska gå? jag skulle ju helst se att den går så fort man kör med bilen) sedan låg den på max. satte ihop allt igen, pillade bort kontakten under insuget och lödde i kablar på 2a och 3e stiftet och kopplade in min tryckstryda evrymod box, hittade ett aluminium mynt från polen eller ngt i bilen. stor som en enkrona och passade perfekt till att plugga egr ´en med. ihop med allt och åkte på behörigt avstånd från huset där hustru och barn sover och skruva in evrymod boxen. tomgången blev lite hög men nu gör den 0-100 på 11 sekunder. helt ok för en kärra som inte gick ngt vidare för några timmar sedan. men jag kom in från garaget vid 1:45, det var första dagen smile nu ska det letas turbo och listas ut vart den storre ic´n ska sitta. imorgon måsta jag ha in ladd trycksmätaren så jag vet hur mycket den laddar. kan man pysa upp turbon på nen omega? måste kolla i dagsljus hur  mycket den kölar smile

tips önskas för
*val av trubo (ngn som har ngt vettigt tillsalu?)
*placering av ic
*hur man kan öka laddtrycket på befintliga turbon ( ska rasa den helt tänkte jag)

den har dock ett problem...det är seg startad när den är varm!? någon som vet vad det kan vara???

211 Inlägg
12 november 2011
att den är segstartard när den är varm kan vara att pumpen är slut.. pröva att hälla kallt vatten över pumpen och kolla om det blir bättre.

Min tds gör 0-100 på 8,5 sek me 1800 kg tung bil med orginal grejer. jag har pluggat wg så laddet ligger på 3 bar.. hähä körde sönder en org turbo på motorvägen i 210 å då va värmen lite väl stor tyckte den å sa upp sig så fick världens största glapp å så rök den gött blått men hade en snigel liggande så bytte den på 40 min å sen ut å slira igen wink
Senast redigerat av JeepPerformance (12 november 2011)

Sök