Galant 2.4 GDI - byte av lyftare - kostnad på verkstad?

jolene-s
31 maj 2011 · 2 Inlägg

Hejsan Garaget!

Jag har "lurkat" här på forumet i vad som känns som en evighet men jag beslöt mig till slut för att registrera mig och ställa er en liten fråga.

Jag äger sedan ett drygt år tillbaka en Mitsubishi Galant 2.4 GDI, från 1999, och som de flesta av er vet så har GDI-motorerna ofta problem med tickande ventiler, på grund av ventillyftarna, och min är inget undantag. Jag har inte brytt mig så mycket om detta tickande, men nu har jag fått loss lite pengar och tänkte att jag lika väl kan lägga dem på min Galanta dam istället för att blåsa dem på skor och handväskor.

Mina frågor till er är kort och gott:

1) Hur mycket kan ett byte av ventillyftarna tänkas kosta på en märkesverkstad?
2) Måste alla lyftare bytas, eller bara de som tickar?
3) Jag har läst att utbyteslyftarna har större kanaler för oljan, vilket motverkar att samma problem inträffar igen - stämmer detta?

Det enklaste vore förstås att lyfta luren och helt enkelt ringa mitsubishiverkstan här i stan (Örebro), men jag vill först ha lite kött på benen så att jag vet om de försöker lura mig eller inte. Är priset skäligt? Måste alla lyftare bytas? Den typen av frågor. Många tar genast chansen att krydda priset lite om de hör att det är en tjej som ringer, och det är jag urless på.

Långt förstainlägg blev det smile

Hoppas på hjälp!


Jossan / jolene

JonasK -.-
31 maj 2011 · 383 Inlägg

Ett tips kan vara att kolla vad det kostar på en Meca eller Mekonomen verkstad, eller liknande.
Märkesverkstäder är ofta onödigt dyra.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
steifan DR!FTT3KN!K3R
31 maj 2011 · 10 427 Inlägg

Fanns lite guider på http://www.mitsubishiclubsweden.se/ bla 1999 från Mitsubishi där
man officiellt tycker att man ska rengöra lyftarna i diesel och sedan montera tillbaka
dem. tongue

16st på Ebay i USA för 444kr +frakt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mitsubis … #vi-ilComp

(wtf ??)

http://www.spring-loaded.co.uk/proddeta … mp;cat=270
~1421kr från Storbritannien.

Det var tom billigt med nya lyftare. yikes

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Johans85
1 juni 2011 · 40 Inlägg

GDI:n heter 4g64 och har även för mig att usamodellerna inte är helt lika europamodellerna då det står fram till 1999 plus att andra avgaskrav gäller. GDI fanns fram till 2003.

Fick prisförslag på en mitsuverkstad på 18000k att göra det på firma. Dom rekomenderade att jag skulle fortsätta köra runt med tickandet då det är billigare att byta motor än att byta lyftare. Rengöring i diesel är nog det billigaste. Har dock hört att vissa på mitsubishiclubsweden.se fått tag i billiga lyftare. Kanske dom från usa passar men det är inte 100% säkert hmm

Saab 90 (1986)
jolene-s
2 juni 2011 · 2 Inlägg

Tack för era svar!

Det verkar dessvärre vara besvärligare (och dyrare) än vad jag hade hoppats på. En vän till mig skickade ett mail till den lokala mitsubishiverkstan häromdagen och fick till svar tt det kostar cirka 10 000 kronor inklusive delar och arbete. Huga. Jag hade, kanske lite naivt, hoppats på hälften av det smile

Jag tror jag får tänka om helt enkelt. Det är inte värt att lägga 10 000 kr på en bil som inte ens är värd det dubbla.

Följdfrågan blir: Finns det några bra oljor som kan dölja det värsta tickandet? STP Oil Treatment har jag läst om bland annat här på Garaget, men jag har inte lyckats hitta någon sådan på vare sig Biltema eller diverse bensinstationer. Var hittar jag den? Kan den beställas online, i en svensk butik?

Är sådan olja bara ett komplement till den befintliga oljan, eller skall man tömma motorn helt och fylla upp den helt med den här STP-oljan? Jag tror det är dags för ett oljebyte ändå, så det är inga problem, men jag vill bara göra det rätt så att jag inte åker på ännu värre problem smile

Mvh jossan - blondinen med tusen frågor smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 juni 2011 · 10 427 Inlägg

Om delarna kostar under 2000kr + eventuella packningar så går det säkert att ordna mycket billigare
på "alternativa" verkstäder. Det är inte direkt raketforskning det handlar om.

Du skulle kunna testa att göra en Bilstein Engine Flush vid ett oljebyte (dvs man tömmer ur den gamla
oljan, en maskin cirkulerar en annan olja/vätska i motorn genom ett filter). Finns iofs delade meningar
om det, avhjälpte dock inte mitt problem wink Inte oljetillsatser heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang