Köpråd- billig första bil

for_fuck_sake professionell latmask
31 maj 2011 · 72 Inlägg

tja, nu är det så att jag har fått i uppgift att hitta en bil till min syster som just har fått körkort.
hon vill max betala 7000kr för den men gärna mindre.

lite vad hon vill att den ska ha:
¤ Drag
¤ 4 dörrar
¤ Låg bensin förbrukning
¤ Bensin
¤ passande för å dra släp med häst i

det hade varit tacksamt för förslag på bra bilar:)

Senast redigerat av for_fuck_sake (31 maj 2011)

right way, wrong way, MY way
aqulio
31 maj 2011 · 1 146 Inlägg

golf är aldrig fel!

for_fuck_sake professionell latmask
31 maj 2011 · 72 Inlägg

nä men det är så att hon rider så hon vill inte låna mamma och pappas bil när hästen ska nånstans, å en golf kan väl inte dra så jätte mycket?

right way, wrong way, MY way
aqulio
31 maj 2011 · 1 146 Inlägg

ah men säg det ska användas till djurtransport me då smile
då förstår ju folk lite enklare vet för bilar me... smile

kyngas Varvstopparn
31 maj 2011 · 460 Inlägg

opel vectra a
får dra 1350kg
passa sig för rostiga exemplar bara

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
johanisraelsson Medläääääm!
31 maj 2011 · 160 Inlägg

En gammal volvo tycker jag Tex: 245-745a .
Hyfsat bränsle snåla, billiga reserv delar, bra hållbarhet och en perfekt drag bil smile

Volkswagen Golf Gl "15000milaren" (1991)
Volvo V70 2.4D Summum "Bruksbil No2" (2008)
PerfectionR Japanese Engineering
31 maj 2011 · 690 Inlägg

Är jag den enda som börjar bli trött på dessa trådar om "första bil"?

Ett tips: SÖK

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
for_fuck_sake professionell latmask
31 maj 2011 · 72 Inlägg

tack för snabba svar big_smile

har redan kollat runt på lite volvo bilar, man vill ju inte köpa en som är "buskörd"

ska kolla på oplar också då smile

right way, wrong way, MY way
Rquired Allmänt envis
31 maj 2011 · 12 512 Inlägg

1350kg duger väl inte till ett hästsläp, då måste det vara antingen en fånigt liten sådan eller en nerregisterad sådan (Vilket är dumt, dyra böter för övervikt och kombinationen våg och polis är inte ovanlig).

Det känns som att Volvo är det enda alternativet för henne, rätt 745 (Jag antar att hon vill ha en kombi pga intresseområdet?) får dra från 1500kg på B-kort och uppåt och gör det bra. Volvo kombi är också en bil som är enkel att finna, utbudet är enormt och kombivarianten är inte lika populär bland ungdomar som en sedan. Inte särskilt dyr att underhålla, men en törstig bil. Jag hade dock hellre lagt pengarna på bensin i en stor, säker Volvo än att lägga pengarna på reparationer i någon liten dödsfälla!

Och jag tänkte Volvo 700 för att 200 är för gammal och 900 för ny och dyr för att hitta en riktigt fin sådan för 7000:-?

Jag kommer faktiskt inte på något annat, bilar som BMW 5-serie och Mercedes E-klass är perfekta dragbilar men passar inte prisklassen och är för tunga för att få dra något nämnvärt på B-kort. Fyrhjulsdrift är svårfunnet i prisklassen, onödigt och höjer förbrukningen markant.

Och kombinationen framhjulsdrift och tungt släp tycker jag personligen som dragit mycket släp är värdelös, enligt fysikens lagar lyfter ju släpet framhjulen. Lite irriterande i varje läge du inte har torr asfalt under hjulen, extremt irriterande vintertid. smile

Senast redigerat av Rquired (31 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
for_fuck_sake professionell latmask
31 maj 2011 · 72 Inlägg

tack för det utförliga svaret Rquired:)

det får väl bli och leta efter någon billig volvo kombi.

right way, wrong way, MY way
IceEyes Varningar: För många..
31 maj 2011 · 2 552 Inlägg

Lägger min röst på Opel Omega. Till skillnad från Volvo 240/740 så har Omega individuell bakhjulsupphängning vilket ger en betydligt bättre åtkomfort

Omega bjuder även på riktigt generösa utrymmen samt betydligt lägre bränsleförbrukning än Volvo. Den låga bränsleförbrukningen beror till stor del på det låga luftmotståndet, samt effektiva motorer. Kvalitén är inte lika vass som hos Volvo men i överlag anser jag att Omega är ett bättre val.

Mercedes W123, Ford Granada eller Scorpio bör väl också lämpa sig ypperligt som dragbilar? I vilket fall som helst så är fyr- eller bakhjulsdrift att föredra om man ska dra tunga släp.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
31 maj 2011 · 12 512 Inlägg

IceEyes skrev:
Lägger min röst på Opel Omega. Till skillnad från Volvo 240/740 så har Omega individuell bakhjulsupphängning vilket ger en betydligt bättre åtkomfort

Omega bjuder även på riktigt generösa utrymmen samt betydligt lägre bränsleförbrukning än Volvo. Den låga bränsleförbrukningen beror till stor del på det låga luftmotståndet, samt effektiva motorer. Kvalitén är inte lika vass som hos Volvo men i överlag anser jag att Omega är ett bättre val.

Mercedes W123, Ford Granada eller Scorpio bör väl också lämpa sig ypperligt som dragbilar? I vilket fall som helst så är fyr- eller bakhjulsdrift att föredra om man ska dra tunga släp.

Omega tar sig även fram bättre, både med och utan släp, och är som du säger bekvämare. Avfärdade dock den på grund av säkerheten men framför allt driftsäkerheten jämfört med en klassisk Volvo, fast den kanske inte är så dålig? Kan endast komma på en bekant som kört Omega, båda två som bruksbilar och båda två försvann snabbt på grund av rost som besiktningen inte gillade, så har inte någon erfarenhet av den men kände ändå att Volvo var det bättre alternativet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
for_fuck_sake professionell latmask
31 maj 2011 · 72 Inlägg

jag är inte jätte insatt i oplar men brukar dom rosta sönder?

right way, wrong way, MY way
Rquired Allmänt envis
31 maj 2011 · 12 512 Inlägg

for_fuck_sake skrev:
jag är inte jätte insatt i oplar men brukar dom rosta sönder?

"Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten" och "Opel Gevalia, lättrostat"
-Svenskar kan vara rätt kreativa ibland, men som ovanstående är ett exempel på så har Opel inte så bra rykte inom området. Hur väl det stämmer in på dagens Opel eller Omega vet jag dock inte...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
for_fuck_sake professionell latmask
31 maj 2011 · 72 Inlägg

haha:lol:

right way, wrong way, MY way
Echonator Köpingsbo i exil
10 juni 2011 · 507 Inlägg

En Ford Sierra med DOHC motorn kan vara ett bra val. Motorn är hyggligt snål för sin storlek, får dra 1260kg på B-kort, skapligt driftsäker.
För 7000kr hittar du en skaplig kärra med lite skönhetsfläckar, men passa dig för Fords självbytande oljesystem....ta en extra titt på motorn om den läcker olja och såklart rosten!

Vågar du hosta upp lite mer slantar, men fortfarande inte så att man behöver panta burkar, så finns den även med V6 på 2,9 liter och fyrhjulsdrift.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
RD_87 Skrotsamlare
10 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Oplar rostar som fan, iaf Omega A. Sierra & Scorpio med DOCH motorn är väl ganska odugliga som dragbilar? Dom skanar mycket bottenvrid känns det som. I hennes läge är nog en 745 det bästa valet, men se till att få insprutning. Det finns inte många förgasarbilar kvar men dom är ju ännu slöare & törstigare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Aero T16
10 juni 2011 · 1 327 Inlägg

Opel rostar rätt så mycket men inte värre än tex saab nya 900 som har ett chassie från opel med sämre lösningar som nog rostar ännu mer.

Hittar du däremot ett exempel med lite rost så har du mycket bil i en saab 900 ng eller opel vectra.

Knugcab
10 juni 2011 · 5 111 Inlägg

Rquired skrev:

for_fuck_sake skrev:
jag är inte jätte insatt i oplar men brukar dom rosta sönder?

"Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten" och "Opel Gevalia, lättrostat"
-Svenskar kan vara rätt kreativa ibland, men som ovanstående är ett exempel på så har Opel inte så bra rykte inom området. Hur väl det stämmer in på dagens Opel eller Omega vet jag dock inte...

Vad gäller driftsäkerheten så är Omega A bättre än sitt rykte men de har ett par nackdelar.
Främst rosten (där de ärligt talat är fruktansvärda), och så är värmesystemet inte dimensionerat för Sverige. sad En riktigt kall vinterdag är det bara att klä på sig, men det orkar ju hålla upp rutorna i främre delen av kupén i alla fall... hmm

Det är nästan lite så att de där tre sista sakerna inte går ihop i den här prisklassen...man får välja två.

Skulle nog också välja en Volvo 745 i det här fallet (W123 sa någon....en W123 för 7000 kr är inte mycket att ha, kolla gärna vad de bilarna börjat kosta, maken till övervärderat får man leta efter....30 år gamla sönderrostade bilar som kostar 1 miljon och 50)... Känns som att det är vettigaste alternativet i förhållande till pengarna och argumenten, så kolla på en sådan och lägg gärna undan argumenten som Volvohatarmaffian på garaget snart kommer komma med bara för att de sett nån som dräglar snus stå och burna på stan med en rostig 740 GL med dan mobility-styling och dubbplockade Hankook.

Hittar man en fräsch och rostfri Omega är inte alls det något dumt alternativ dock, men det är just det......

Scorpio går bort för att de känns billiga och rappliga rent kvalitetsmässigt, Mercedes, BMW med flera för att man bara hittar skit till de pengarna.

Allt enligt mina åsikter då.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Vita_Vargen
10 juni 2011 · 1 281 Inlägg

Som många tidigare håller jag med om att hon bör satsa på en Volvo 745. Satsa på en nyare än -88 då dom fick en massa uppgraderingar på rostskyddet efter det.
Är inte en GLT en fördel om bilen ska dra tungt? Dom motorerna är väll väldigt starka även på låga varvtal.

wikipedia skrev:
1988 introduceras en ny modell (GLT 16 Valve) med en ny motor (B204/B234), en sextonventilers fyrcylindrig motor med betydligt högre effekt (B234F med 159 hk / 210 Nm och B204E med 139 hk / 181 Nm) än den vanliga åttaventilersmotorn. Ett utrustningspaket introduceras också till GL-modellerna (Blackline) vilket innebar svart dekor, speciell klädsel, centrallås, elhissar, elspeglar och aluminiumfälgar. GL finns med D24, B230F och B230K. Övriga modeller är GLE med B230E, B230F samt D24TIC - med intercooler (122 hk / 235 Nm). Turbon finns med B230FT samt B230ET. GLE fick vissa kromdetaljer såsom handtag och sidolister.

1988b Dessa modeller är egentligen tidiga 1989 (tillverkade juli 1988 till och med december 1988) men säljs som 1988b (för att kunna utnyttja ett statligt miljöbidrag i Sverige). Motorns styrsystem uppgraderas till LH2.4 med diagnosuttag på fjäderbenstornet samt att lambdasonden är standardmonterad istället för ett som ett tillval. Lambdasondens placering är flyttad från grenröret ner till framkant på katalysatorn. Karossen är från denna modell och framåt helgalvaniserad, men just 1988b har extra tjockt galv och är därför än idag väldigt välhållna och eftertraktade.

Senast redigerat av Vita_Vargen (10 juni 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang