Skillnad glykol

killercow
2 juni 2011 ·

Nån som har nått bra svar på vad skillnaden är på glykol förutom priset röd vs. blå glykol

I min bil ska jag enligt ford använda den "röda" dyrare. men aldrig igentligen ifrågasatt varför eller vad som skulle hända om jag slog i den "blåa" kanske inte skulle blanda för då blir det väl "lila" wink

Men vad skulle kunna gå fel om ja byter kylvatten å slår i den "blåa"? hmm

birka76 BASS GLAD
2 juni 2011 · 1 381 Inlägg

killercow skrev:
Nån som har nått bra svar på vad skillnaden är på glykol förutom priset röd vs. blå glykol

I min bil ska jag enligt ford använda den "röda" dyrare. men aldrig igentligen ifrågasatt varför eller vad som skulle hända om jag slog i den "blåa" kanske inte skulle blanda för då blir det väl "lila" wink

Men vad skulle kunna gå fel om ja byter kylvatten å slår i den "blåa"? hmm

som jag har hört så är den röda snällare mot aluminum & packningarna i motorn en den gröna ...

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Volkswagen Golf 4a "Röding" (1998)
killercow
2 juni 2011 ·

birka76 skrev:

killercow skrev:
Nån som har nått bra svar på vad skillnaden är på glykol förutom priset röd vs. blå glykol

I min bil ska jag enligt ford använda den "röda" dyrare. men aldrig igentligen ifrågasatt varför eller vad som skulle hända om jag slog i den "blåa" kanske inte skulle blanda för då blir det väl "lila" wink

Men vad skulle kunna gå fel om ja byter kylvatten å slår i den "blåa"? hmm

som jag har hört så är den röda snällare mot aluminum & packningarna i motorn en den gröna ...

grön! yikes finns de grön oxå neutral

PoulZen
2 juni 2011 · 772 Inlägg

killercow skrev:
Nån som har nått bra svar på vad skillnaden är på glykol förutom priset röd vs. blå glykol

I min bil ska jag enligt ford använda den "röda" dyrare. men aldrig igentligen ifrågasatt varför eller vad som skulle hända om jag slog i den "blåa" kanske inte skulle blanda för då blir det väl "lila" wink

Men vad skulle kunna gå fel om ja byter kylvatten å slår i den "blåa"? hmm

Om det står att du ska använda röd, så gör det.

Orsaken är att den röda är gjord för aluminium motorer, den blå kan angripa aluminiumet och då blir det inte bra.

Själva glykolerna är blandningsbara med varandra. Men alla tillverkare tillsätter olika tillsatser till sina glykoler, och dessa är det inte säkert att dom kan blandas med varandra. I värsta fall kan det bildas klumpar eller sörja, och det sätter igen kylsystemet.

Så jag skulle rekomendera att du använder den röda. Det kan bli ännu dyrare om du blandar, eller häller i fel.


Det finns grön och blå som är nästan samma. Och sen röd som är longlife oftast och till aluminium.
(ska man vara petnoga, så är glykolen färglös, tillverkarna tillsätter färgmedel för att det ska vara enklare för oss:) )

Senast redigerat av PoulZen (2 juni 2011)

Janneutanb
2 juni 2011 · 7 272 Inlägg

Kan man alltid gå efter färgerna?

PoulZen
2 juni 2011 · 772 Inlägg

Brains skrev:
Kan man alltid gå efter färgerna?

Så länge du köper det i en affär, så ja, då kan du gå efter färgerna.

Janneutanb
2 juni 2011 · 7 272 Inlägg

Då kan man enkelt sammanfatta det som att röd fungerar alltid.
Blå och grön fungerar bara om den inte kommer i kontakt med aluminium.

Eller har jag missat något?

killercow
2 juni 2011 ·

Brains skrev:
Då kan man enkelt sammanfatta det som att röd fungerar alltid.
Blå och grön fungerar bara om den inte kommer i kontakt med aluminium.

Eller har jag missat något?

och den röda ska typ vara nån long-life. isåfall hur ofta bör man byta blå/grön och hur ofta röd?

PoulZen
2 juni 2011 · 772 Inlägg

killercow skrev:

Brains skrev:
Då kan man enkelt sammanfatta det som att röd fungerar alltid.
Blå och grön fungerar bara om den inte kommer i kontakt med aluminium.

Eller har jag missat något?

och den röda ska typ vara nån long-life. isåfall hur ofta bör man byta blå/grön och hur ofta röd?

Ja, röd fungerar alltid, men är dock dyrare.
Skillnaden på blå och grön är att ena är mer giftig (Blå=Etylenglykol) och den andra mindre giftig (Grön=propylenglykol).
Dock kan det skilja där oxå nu på färger och så. Så läs alltid på vad det är för glykol.

Den röda oftast longlife glykolen ska hålla iaf 5 år. Tänker inte garantera att den gör det dock.
Den blå och gröna bör bytas vartannat år, eftersom korrisions skyddet hela tiden minskar.
Ibland står det i service boken hur ofta du behöver byta glykol.

Senast redigerat av PoulZen (2 juni 2011)

it_mutt Avstängd
23 februari 2015 · 10 388 Inlägg

MrRunne skrev:
Det finns fem olika glykoler.
Röd: Gjord för bilar med aluminium i motorn. Den är en så kallad Propylenglykol. Denna glykol är inte giftig.
Gul: Gjord för bilar med aluminium i motorn. Den är en så kallad Propylenglykol.
Blå: Gjord för bilar med gjutjärnsmotorer. Den är en så kallad Etylenglykol. Mycket giftig.
Grön: Gjord för bilar med gjutjärnsmotorer. Den är en så kallad Etylenglykol. Den är mindre giftig än den blå men den är fortfarande giftig.

Blank: Denna glykol är genomskinliga är lite som vatten kallas även industriglykol och är blandningsbar med alla former av glykol.

Man kan blanda röd och gul och man kan blanda blå och grön för de är av samma fabrikat i grunden.
Man får aldrig nånsin blanda en Etylenglykol och en Propylenglykol för mellan de blir de en kemisk reaktion som gör att de tar ut effekten av varandra.

Och ett förtydligande till alla som säger de spelar ingen roll vad det är för färg eller tillverkarna sätter sina egna färger, de stämmer INTE, färgerna är en standard och de är lika oavset tillverkare.

Och till er som säger att detta är fel så kan ja säga att det inte är de för jag utbildar mig till mekaniker så detta är vardagsmat för mig.

Utbildar du dig borde du veta bättre.

Det finns ex.vis röd etylenglykol och röd propylenglykol.

Så, alltså är inte färgen avgörande för vilken "glykol" det finns i. Du kan -inte- avgöra via färgen vilken glykoltyp du har.

Det du har rätt i är att man inte ska blanda Etylenglykol och en Propylenglykol.

Senast redigerat av it_mutt (23 februari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SkyCandy1 Meldem
23 februari 2015 · 117 Inlägg

http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html , exempel: Statoils röda glykol är etylen-baserad

Glesmark
23 februari 2015 · 1 938 Inlägg

En till skillnad är att propylenglykoler skiktar sig om den får stå länge.

Om man tittar på äldre bilar från 80talet så har större delen av dom kört med etylenglykol sedan dess, mestadelen av dessa bilar är försedda med aluminiumtopplock, och jag har nu, ca 30 år senare inte stött på något topplock som det ätits på pga glykolen.
Däremot kan man se skillnad på bilar som inte körts utan glykol över huvud taget ett tag, dessa brukar se elaka ut på insidan.

nisseper
23 februari 2015 · 115 Inlägg

Vad ska man då ha i en Volvo 740/940 där blocket är gjutjärn och toppen aluminium?

Glesmark
23 februari 2015 · 1 938 Inlägg

nisseper skrev:
Vad ska man då ha i en Volvo 740/940 där blocket är gjutjärn och toppen aluminium?

DU skall fylla på med lut, då får du även en gratis portning av vattenkanalerna i toppen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang