Nybörjare när det kommer till billjud.

Fredde87
8 augusti 2006 · 4 Inlägg

Har suttit och läst lite om billjud men inte blivit något klokare. Som jag förstår det består ljudet av tre saker, en diskanter, ett mellanregister och en bas. Korrekt? Alla tre finns i en trevägs högtalare medans en två vägs högtalare bara har bas och diskant?

Jag har idag sittande i bilen två kraftiga men dåliga en-vägshögtalare. Dessa ska jag slita ut och installera lite bättre ljud i. Jag har då följande, 2st 4" platser vid instrumentpanelen samt 2st 4" i bagageutrymmet där det även sitter två stycken 2" (inte säker på måtten men små iaf) platser för diskanter? För att få bästa ljudet, ska jag dela på alla tre delar, tex sätta två mellanregister i fram, två mindre bashögtalare (görs det ens 4" bashögtalare?) och två diskanter i bak? Kan ej montera en stor baslåda i bagageutrymmet tyvärr (bilen används mycket för att lasta båtsaker m.m.).

Har även ett 200w pioneer slutsteg liggande (2x80w eller 1x200w). Bilstereon ger ut 4x50w. Har kabel dragen till högtalarna i fram samt dom i bak men däremot ingen kabel till diskanter eller vad de tänkt man ska sätta på de små platserna. Men om jag förstått det rätt så ska jag använda ett delningsfilter av något slag för att dela upp frekvenserna i bak?


Vad ska jag koppla in för att få bäst ljud?

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
8 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

Vad är det för bil?? Har du hatthylla rekomenderas att montera 6*9" i den o driva dom via ett slutsteg. Åsså dörrhögtalare (2vägs borde funka bra) fram, åsså kanske ett par diskanter på instrumentbrädan eller så..

Fredde87
8 augusti 2006 · 4 Inlägg

Det är en saab 900s -92. Vill undvika att göra för mycket ändringar på den som inte går att återställa (göra egna högtalarfästen m.m.). Skulle helst vilja använda de existerande. Har tyvärr ingen hathylla (jo jag har men den är ju lösborttagbar och är inte ofta i bilen pga mycket skit som jämt är i bagageutrymmet).

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
9 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

OK. Vet hur det är, men tipps är att hålla städat så hatthylla har plats..

Fredde87
10 augusti 2006 · 4 Inlägg

Så trevägs 6x9 högtalare är bästa sättet att få "bäst" ljud? Kollade på några idag men diskantern och basen verkar så små... Är det inte bättre o dela upp allt och köra lite större då?

viccoA
10 augusti 2006 · 3 111 Inlägg

Nu har jag bara haft en Saab 9-3, vet inte om det är andra högtalare i de äldre bilarna. Men i min hade jag 6x9 bak vid sidan om hatthyllan från fabrik. Och mellanbasar i dörrarna och diskanter och mellanregister i instrumentpanelen.

Kan du inte kolla vad du har för högtalare i bilen idag. Enklast är väl att byta de och driva dem med steg samt slänga i en dunk-dunk låda i skuffen. smile

Fredde87
10 augusti 2006 · 4 Inlägg

Det sitter inga i bakre fästerna, tror det har då det satt två lösa skruvar där. Men det är defentivt 4" uttag, och i fram sitter det två stycken "vanliga" högtalare som jag antar är två stycken mellanregister?

Bumseman
10 augusti 2006 · 6 Inlägg

om du åker mest själv alltså inga i baksätet så behäver du inte sätta några högtalare alls i bak. Satsa istället på bra framhögtalare och en bra bas i bagaget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang