Hur är en amerikansk 2-dörrars coupe?

zoopåse
3 juni 2011 · 1 171 Inlägg

Berätta hur de är, alla egenheter och helhetskänslan. Är det något kul? Har aldrig åkt eller kört en men känner mig lite lockad att ha en i garaget som en kul bil att ta fram.

Framförallt är det Camaro jag är intresserad av med V8 och automat. Några speciella årsmodeller man bör satsa på? Sjunker de i värde? 350- vs. 700-låda. Veteran eller ej.

Rinnegan Malleus Malificarum
3 juni 2011 · 2 401 Inlägg

Det första som sveper över en är känslan att man sitter fast-spänd i ett vrålande, brutalt vidunder av järn. Att man känner att man har en otrolig kraft man kan leka med i form av V8'an, man vill bara ha mer och mer. Det är otroligt svårt att förklara känslan då man kör en sådan bil, det är något du måste uppleva för dig själv.

Angående modeller att satsa på, 67 - 70 så sjunker de inte i värde, de är modellerna med mest kraft om man räknar bort '10 - '11 års Camaro.

Angående låda så är TH350 och TH700/700-R4 lådorna riktigt robusta, lätta att hitta och förstärka dessutom. Eftermarknaden på dessa bilar är ENORMA. Finns många som tror att väghållningen är urusel på dessa bilar, men folk verkar inte inse att om man bara byter ut dämparna/fjädrar, bussningar samt lite biffigare kräningshämmare så blir de riktigt trevliga. Givetvis nya däck också, men det är väl givet.



EDIT- Dock, om det ska vara någon bilmodell som jag skulle rekommendera, så är det 68 - 72 Chevrolet Chevelle. Lite tyngre än sin Camaro kusin, men dock så har den live axle upphängning i bakändan istället för bladfjädrar, samt chassiet är otroligt bra för att få en bra ban-bil om man nu vill ha det. De leverades även med TH400 automat lådan som är i bästa bemärkelse oförstörbar, samt att det är bra med kraft i dem. Och precis som Camaro så är eftermarknadsvärlden enorma till dessa.

Senast redigerat av Rinnegan (3 juni 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Germax
3 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Vad sitter det för låda i en Camaro 98-01 med LS1? wink

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
3 juni 2011 · 1 418 Inlägg

JapMax skrev:
Vad sitter det för låda i en Camaro 98-01 med LS1? wink

Antingen en 6vxl T56 växellåda med org monterad Hurst Short shifter eller en 4l60e (vidare utveckling av THM700 lådan) som är 4växlad med overdrive. E´et på slutet betyder att den har en databox som styr växlingarna.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 juni 2011 · 14 086 Inlägg

Håller med Rinnegan.....satsa på dom årsmodeller som inte sjunker i värde. Dom kan tvärtemot stiga i värde om du har tur. Ex.vis 67-70. Har du gått om pengar så kan du oxå snegla åt Moparhållet. Tänker då på Charger.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Niklas1987 NO
3 juni 2011 · 2 182 Inlägg

Eller om du vill ha en med still å rå kraft så är Oldsmobile Cutlass du ska ha smile

Men som Rinnegan skrev så är det en helt otrolig känsla som måste upplevas big_smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 juni 2011 · 14 086 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Eller om du vill ha en med still å rå kraft så är Oldsmobile Cutlass du ska ha smile

Men som Rinnegan skrev så är det en helt otrolig känsla som måste upplevas big_smile

En Cutlass, Camaro, Trans Am eller en Corvette måste man köra för att förstå hur det känns. Det går inte bara att höra nån kompis säga att det var så och så.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zoopåse
3 juni 2011 · 1 171 Inlägg

Det jag fått berättat är att de är hårda/stumma i väghållningen iaf och inte alls svampigt och mjukt som man annars kan tro och det är ju bra i så fall.

Jag gillar att hålla på och pyssla med bilar och tycker att den bilen jag har till vardags är för ny egentligen, finns inte så mycket man kan göra åt den. Skulle vara kul att ha en hobbybil vid sidan om med personlighet i som man kan åka iväg med sambon och köpa en glass med bara för att det är kul.

Jag vill att den ska gå lätt med mycket kraft, men är inte ute efter att köra fort.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 juni 2011 · 14 086 Inlägg

zoopåse skrev:
Det jag fått berättat är att de är hårda/stumma i väghållningen iaf och inte alls svampigt och mjukt som man annars kan tro och det är ju bra i så fall.Jag gillar att hålla på och pyssla med bilar och tycker att den bilen jag har till vardags är för ny egentligen, finns inte så mycket man kan göra åt den. Skulle vara kul att ha en hobbybil vid sidan om med personlighet i som man kan åka iväg med sambon och köpa en glass med bara för att det är kul.

Jag vill att den ska gå lätt med mycket kraft, men är inte ute efter att köra fort.

Svampigheten hittar du lättare på de stora fullsizemodellerna men dom åker man medans man med en muskelbil kör!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Rinnegan Malleus Malificarum
3 juni 2011 · 2 401 Inlägg

zoopåse skrev:
Det jag fått berättat är att de är hårda/stumma i väghållningen iaf och inte alls svampigt och mjukt som man annars kan tro och det är ju bra i så fall.

Jag gillar att hålla på och pyssla med bilar och tycker att den bilen jag har till vardags är för ny egentligen, finns inte så mycket man kan göra åt den. Skulle vara kul att ha en hobbybil vid sidan om med personlighet i som man kan åka iväg med sambon och köpa en glass med bara för att det är kul.

Jag vill att den ska gå lätt med mycket kraft, men är inte ute efter att köra fort
.

Bara för det där så skulle en muskelbil vara ypperligt för dig.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Niklas1987 NO
3 juni 2011 · 2 182 Inlägg

Vettemannen skrev:

Niklas1987 skrev:
Eller om du vill ha en med still å rå kraft så är Oldsmobile Cutlass du ska ha smile

Men som Rinnegan skrev så är det en helt otrolig känsla som måste upplevas big_smile

En Cutlass, Camaro, Trans Am eller en Corvette måste man köra för att förstå hur det känns. Det går inte bara att höra nån kompis säga att det var så och så.

/Benny

Precis smile Hade en snik Cutlass som orginal har 114hk, inte så upphetsande men ändå så hade man ett smile på läpparna när man drog på lite cool

Är nu på jakt efter en 442a smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 juni 2011 · 14 086 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Vettemannen skrev:

Niklas1987 skrev:
Eller om du vill ha en med still å rå kraft så är Oldsmobile Cutlass du ska ha smile

Men som Rinnegan skrev så är det en helt otrolig känsla som måste upplevas big_smile

En Cutlass, Camaro, Trans Am eller en Corvette måste man köra för att förstå hur det känns. Det går inte bara att höra nån kompis säga att det var så och så.

/Benny

Precis smile Hade en snik Cutlass som orginal har 114hk, inte så upphetsande men ändå så hade man ett smile på läpparna när man drog på lite cool

Är nu på jakt efter en 442a smile

Ett bra val! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Noxxer
4 juni 2011 · 1 482 Inlägg

En amerikansk 2dörrars coupe är ..... RÅ!

Råa muskler, inga komplikationer, bara rå kraft.

Bästa som finns är att skrämma skiten ur alla som går mot röd gubbe i stockholm.. fyfan va dom skiter på sig när en jänk 8a kommer vrålande i 6000rpm big_smile

BLT Service
Theracords Music Label
Emilius Avstängd
4 juni 2011 · 1 714 Inlägg

Jänkare som sjunker i värde, va?

Något sådant existerar inte..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juni 2011 · 14 086 Inlägg

Noxxer skrev:
En amerikansk 2dörrars coupe är ..... RÅ!

Råa muskler, inga komplikationer, bara rå kraft.

Bästa som finns är att skrämma skiten ur alla som går mot röd gubbe i stockholm.. fyfan va dom skiter på sig när en jänk 8a kommer vrålande i 6000rpm big_smile

Hehe!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
_night_stalker_ 220 pounds of crazy
4 juni 2011 · 1 418 Inlägg

Vettemannen skrev:

Noxxer skrev:
En amerikansk 2dörrars coupe är ..... RÅ!

Råa muskler, inga komplikationer, bara rå kraft.

Bästa som finns är att skrämma skiten ur alla som går mot röd gubbe i stockholm.. fyfan va dom skiter på sig när en jänk 8a kommer vrålande i 6000rpm big_smile

Hehe!! smile

/Benny

Loud pipes saves lives! wink

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juni 2011 · 14 086 Inlägg

_night_stalker_ skrev:

Vettemannen skrev:

Noxxer skrev:
En amerikansk 2dörrars coupe är ..... RÅ!

Råa muskler, inga komplikationer, bara rå kraft.

Bästa som finns är att skrämma skiten ur alla som går mot röd gubbe i stockholm.. fyfan va dom skiter på sig när en jänk 8a kommer vrålande i 6000rpm big_smile

Hehe!! smile

/Benny

Loud pipes saves lives! wink

Du kan faktiskt ha rätt! Då står dom kvar vid röd gubbe!! lol

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
caromania Forummoderator
4 juni 2011 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

_night_stalker_ skrev:

Vettemannen skrev:

Hehe!! smile

/Benny

Loud pipes saves lives! wink

Du kan faktiskt ha rätt! Då står dom kvar vid röd gubbe!! lol

/Benny

Jag tror till och med att den röda gubben blir rädd då. lol

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
4 juni 2011 · 3 929 Inlägg

Vill du ha verkligen stort utbud av delar är det gamla Mustanger, Chevelle och Camaro man skall ha.
Men det finns ju fler riktigt snygga som Nova, Demon, Roadrunner osv.

En gammal jänk har inte så jävla dålig väghållning. Dom är inte bra men folk överdriver när dom tycker att dom är skitdåliga. Men det är ju oftast japs ägare som säger sånt och då kan man dra parallell linje, vad byggde japan på den tiden?

Iallafall, det är karaktären! En gammal jänk har personlighet! Jag har själv aldrig kört en gammal jänk men åkt med ett flertal gånger!
Du glider runt i bilen som att du ligger inuti en köttfärssås! Något skönare går det verkligen inte att hitta som att åka en gammal jänk.
Det finns mängder med eftermarknad så vill du ha ett monster på bana, enkelt! Bara köpa och trycka på i princip.

Vad för ända mål ska du ha bilen till? Cruising, Racing, dragracing?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juni 2011 · 14 086 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Vill du ha verkligen stort utbud av delar är det gamla Mustanger, Chevelle och Camaro man skall ha.
Men det finns ju fler riktigt snygga som Nova, Demon, Roadrunner osv.

En gammal jänk har inte så jävla dålig väghållning. Dom är inte bra men folk överdriver när dom tycker att dom är skitdåliga. Men det är ju oftast japs ägare som säger sånt och då kan man dra parallell linje, vad byggde japan på den tiden?Iallafall, det är karaktären! En gammal jänk har personlighet! Jag har själv aldrig kört en gammal jänk men åkt med ett flertal gånger!
Du glider runt i bilen som att du ligger inuti en köttfärssås! Något skönare går det verkligen inte att hitta som att åka en gammal jänk.
Det finns mängder med eftermarknad så vill du ha ett monster på bana, enkelt! Bara köpa och trycka på i princip.

Vad för ända mål ska du ha bilen till? Cruising, Racing, dragracing?

Ja, vad byggde dom? När jag var tonåring, ja det var länge sedan men det var i slutet på 60-talet och då var det en "Gubbe" som hade tagit hit ifrån Japan en Izuzu.....årsmodell 65, 66, 67, 68...jag vet inte exakt men redan där så fattar man hur långt före USA låg med sin biltillverkning. Tror oxå att det är japsåkare som tycker så....dom har aldrig åkt eller kört en jänkare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang