6458
Sök

Lagligt att ta bort airbag information?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Hej

Jag undrar ifall det är lagligt att plocka bort varnings infon om att jag har airbag i bilen. Kommer den gå igenom besiktning då? osv?

Anledningen till att jag undrar är för att på båda mina solskydd så sitter det på den sidan som visas ut ur bilen gigantiska klistermärken om att jag har airbag i bilen.. inte speciellt snyggt men jag är lite osäker på vad lagen säger om dom varningarna så har inte vågat mig på i att forska i hur jag ska få bort dom.

/Tribbe.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
3 juni 2011
Det kan jag då fan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det skulle va olagligt att dra bort dom. Jag har/haft airbag i alla mina bilar, men inga klistermärken. Skulle det varit lag på det så borde det ju suttit på varenda bil...Slit bort skiten bara!

En gång Volvo, Alltid Volvo

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Jag har sökt runt lite men hittar inget om det.. i usa verkar det i många delstater vara olagligt att ta bort infon.. men nu bor vi ju inte där. Men i många bilar sitter ju infon någonstans på en del synligt och en del lite skymt och kanske inte alls i en del bilar som du skrev.. jag har dock alltid sett i de bilar jag åkt i därför jag funderat på om det är okej att ta bort infon.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
3 juni 2011
Ja, i ärlighetens namn så har jag aldrig ens reflekterat över detta, men USA är ju som bekant idioternas land, så det tror jag du kan bortse ifrån. Jag tror ju dock att du kan slita bort dom utan nån som helst ångest. Men ja, vi får väl se om nån annan vänlig själ dyker in här å läxar upp oss...MEN jag hade slitit bort dom. Om du stör dej på dom då alltså..vilket jag antar att du gör?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Jo dom är riktigt fula... skrikigt gul färg har dom.. om dom hade suttit på insidan så att bara jag såg dom vore det ju en annan sak.. men nu ser ju alla mina medtrafikanter att jag har airbag..

Tillverkas det ens nya bilar utan airbag? Känns som att det räcker att skriva det i manualen nu för tiden..

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
3 juni 2011
Ja, precis. Å skulle de va nån idiotlag på det, vilket jag återigen inte kan tänka mej, så borde det väl bara va å slita bort dom å tejpa dom någon annanstans....typ under sätet eller vad som helst där dom inte stör nån..hehe

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Har läst att dom klassas som sprängämmnen och alla vet ju att dom är farliga så en sån sak skulle ju kunna vara anledningen till varningarna men förmodligen är det väll bara att riva bort klistermärkena.

229 Inlägg
3 juni 2011
Gnäller dem på bes är det bara att ha med tejpen och tejpa fast skiten o säga "nöjda nu?" och sen när det är klart slita väck dem igen tongue

1 489 Inlägg
3 juni 2011
Du har nog en märkning på framrutan med..? Är oftast så iaf, det är för att räddningspersonal vid en eventuell olycka ska kunna se om det är airbag i bilen

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
Vet att man brukar kunna se sånna märken på framrutan. Men har inte sett något sånt på min. Tror dock inte jag har originalrutan kvar.

1 489 Inlägg
3 juni 2011
Det är till 99% säkert att du får ta bort märkena, det är nog bara en information till föraren/passagerare. Ingen tänker på om du tar bort märkena

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

12 086 Inlägg
3 juni 2011
När jag besikta min 328 för 1½ år sedan satte han dit en dekal där det stog att bilen har passagerarairbag.

Jag har dock besiktat olika E34 med passagerarairbag ett halvdussin gånger utan varken påpekan eller ditklistran av dekal.

Sök