Alla som kan om saab se hit

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
4 juni 2011 · 1 123 Inlägg

Jag tycker saab är kanske bra bilar men en sak jag har ej förstått!
vad är de som skiljer mellan en saab 9-3 aero och en saab 9-3 viggen(2001-2002)
vilken är bättre bil?
vilken håller bäst kvalitet drift och trim?
vill har lite tips o råd har alltid gillat Viggen man ser inte så ofta
mvh

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Turbocab
4 juni 2011 · 83 Inlägg

Den stora skillnaden på Aero och Viggen är såklart motorn - Viggen har den brutalt vridstarka B235R motorn på 2,3 Liter, 225hk 370 nm, medans Aero får nöja sig med den mindre motorn på 2,0 liter och 210 hästar, eller om det vara 200 bara...? Låter inte så stor skillnad men karaktären skiljer sig en del och bottenvridet i viggen är underbart. I övrigt är bilarna rätt lika, med samma sköna stolar, viggenpaket runt om etc. Vingen skiljer sig, och det är ballare färger på Viggen också. De flesta har ju blåsvart läder, något du söker förgäves på Aero.

Men drift nämner du? Då är du fel ute, dom är framhjulsdrivna. Bägge modellerna låter sig trimmas lätt och 300 hästar är klart nåbart, långt över det om du börjar kika på större Turbo, IC mm. Jag rekommenderar som alltid Saab Turboclub of Swedens forum och projektdelen där. Det öser av toktrimmade Aeros och även några Viggen där.

Om du ändå skall trimma så kan du ju köpa en färdigtrimmad. Det är svårare hitta en Viggen helt original idag än en med 300 hästar, sök på Blocket så förstår du. Personligen tycker jag nästan Viggen är lite synd härja runt för mkt med, dom kommer bli klassiker (är det redan....) och fina originalbilar kommer troligen betinga en del pengar. De söndertrimmade/stylade bilarna är i princip osäljbara om inte priset är mkt lågt eller man hittar rätt köpare med tur.

ZonaX Svetsare
4 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Turbocab skrev:
Den stora skillnaden på Aero och Viggen är såklart motorn - Viggen har den brutalt vridstarka B235R motorn på 2,3 Liter, 225hk 370 nm, medans Aero får nöja sig med den mindre motorn på 2,0 liter och 210 hästar, eller om det vara 200 bara...? Låter inte så stor skillnad men karaktären skiljer sig en del och bottenvridet i viggen är underbart. I övrigt är bilarna rätt lika, med samma sköna stolar, viggenpaket runt om etc. Vingen skiljer sig, och det är ballare färger på Viggen också. De flesta har ju blåsvart läder, något du söker förgäves på Aero.

Men drift nämner du? Då är du fel ute, dom är framhjulsdrivna. Bägge modellerna låter sig trimmas lätt och 300 hästar är klart nåbart, långt över det om du börjar kika på större Turbo, IC mm. Jag rekommenderar som alltid Saab Turboclub of Swedens forum och projektdelen där. Det öser av toktrimmade Aeros och även några Viggen där.

Om du ändå skall trimma så kan du ju köpa en färdigtrimmad. Det är svårare hitta en Viggen helt original idag än en med 300 hästar, sök på Blocket så förstår du. Personligen tycker jag nästan Viggen är lite synd härja runt för mkt med, dom kommer bli klassiker (är det redan....) och fina originalbilar kommer troligen betinga en del pengar. De söndertrimmade/stylade bilarna är i princip osäljbara om inte priset är mkt lågt eller man hittar rätt köpare med tur.

Vilka 9-3or är det som har T5-motorn?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
SimonGT
4 juni 2011 · 105 Inlägg

ZonaX skrev:

Turbocab skrev:
Den stora skillnaden på Aero och Viggen är såklart motorn - Viggen har den brutalt vridstarka B235R motorn på 2,3 Liter, 225hk 370 nm, medans Aero får nöja sig med den mindre motorn på 2,0 liter och 210 hästar, eller om det vara 200 bara...? Låter inte så stor skillnad men karaktären skiljer sig en del och bottenvridet i viggen är underbart. I övrigt är bilarna rätt lika, med samma sköna stolar, viggenpaket runt om etc. Vingen skiljer sig, och det är ballare färger på Viggen också. De flesta har ju blåsvart läder, något du söker förgäves på Aero.

Men drift nämner du? Då är du fel ute, dom är framhjulsdrivna. Bägge modellerna låter sig trimmas lätt och 300 hästar är klart nåbart, långt över det om du börjar kika på större Turbo, IC mm. Jag rekommenderar som alltid Saab Turboclub of Swedens forum och projektdelen där. Det öser av toktrimmade Aeros och även några Viggen där.

Om du ändå skall trimma så kan du ju köpa en färdigtrimmad. Det är svårare hitta en Viggen helt original idag än en med 300 hästar, sök på Blocket så förstår du. Personligen tycker jag nästan Viggen är lite synd härja runt för mkt med, dom kommer bli klassiker (är det redan....) och fina originalbilar kommer troligen betinga en del pengar. De söndertrimmade/stylade bilarna är i princip osäljbara om inte priset är mkt lågt eller man hittar rätt köpare med tur.

Vilka 9-3or är det som har T5-motorn?

185 hästarn 98-00 tror ja

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Turbocab
4 juni 2011 · 83 Inlägg

Ja nåt sånt. Alla 9-3 Aero och Viggen har T7. För stora effekter (över 300) så rekommenderas kolvbyte normalt. Men det är ju inte alla T7 som har massa problem, det där är ganska överdrivet. Välskötta, servade bilar har ofta inga problem, men dom som ofta kör på gränserna och kollar olja sällan är mer utsatta. Dock är maskinerna med Garrett agg mer utsatta, B235 med Mitsubishi turbo är inte lika rasbenägna då den turbon helt enkelt tål mer.

Tchn226
4 juni 2011 · 207 Inlägg

SimonGT skrev:

ZonaX skrev:

Turbocab skrev:
Den stora skillnaden på Aero och Viggen är såklart motorn - Viggen har den brutalt vridstarka B235R motorn på 2,3 Liter, 225hk 370 nm, medans Aero får nöja sig med den mindre motorn på 2,0 liter och 210 hästar, eller om det vara 200 bara...? Låter inte så stor skillnad men karaktären skiljer sig en del och bottenvridet i viggen är underbart. I övrigt är bilarna rätt lika, med samma sköna stolar, viggenpaket runt om etc. Vingen skiljer sig, och det är ballare färger på Viggen också. De flesta har ju blåsvart läder, något du söker förgäves på Aero.

Men drift nämner du? Då är du fel ute, dom är framhjulsdrivna. Bägge modellerna låter sig trimmas lätt och 300 hästar är klart nåbart, långt över det om du börjar kika på större Turbo, IC mm. Jag rekommenderar som alltid Saab Turboclub of Swedens forum och projektdelen där. Det öser av toktrimmade Aeros och även några Viggen där.

Om du ändå skall trimma så kan du ju köpa en färdigtrimmad. Det är svårare hitta en Viggen helt original idag än en med 300 hästar, sök på Blocket så förstår du. Personligen tycker jag nästan Viggen är lite synd härja runt för mkt med, dom kommer bli klassiker (är det redan....) och fina originalbilar kommer troligen betinga en del pengar. De söndertrimmade/stylade bilarna är i princip osäljbara om inte priset är mkt lågt eller man hittar rätt köpare med tur.

Vilka 9-3or är det som har T5-motorn?

185 hästarn 98-00 tror ja

Alla B204 motorer är T5 medans B205 och B235 är T7.  större IC är att titta på redan från början enligt min mening då original IC'n inte är mycket att hänga i granen tyvärr.. EXD har en bra IC för bra penning. Aero har 205hk i sin 2.0T original

Senast redigerat av Tchn226 (4 juni 2011)

BMW 320 Ci (2003)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
4 juni 2011 · 1 123 Inlägg

hur är de med kvalitet ?är det samma mellan de bilarna?
stämmer det att 2001-2002 har de inte problem med tändkasset som innan?
vilka fel som man bör se upp med?

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Tchn226
4 juni 2011 · 207 Inlägg

vevhusventilationen på T7 ska man vara noga att ha den senaste versionen då många T7 motorer har dött pga Oil sludge problem.
Tändkassetten är väl det vanligaste tändnings felet på saab oavsett T5 eller T7, lite dyra att byta men vilken bil har inte dyra reservdelar? =p

BMW 320 Ci (2003)
Scoore
4 juni 2011 · 829 Inlägg

Turbocab skrev:
Men drift nämner du? Då är du fel ute, dom är framhjulsdrivna.

Är rätt säker på att han inte menade Den sortens Drift. Antagligen billiga i drift eller liknande.

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang