Högtalarkabel, kvalité?

Fellow
4 juni 2011 · 1 581 Inlägg

Hejsan!
Sökt runt på forumet men har inte diskuteras såvitt jag hittat angående kvalité på högtalarkabel. Ska köpa mig en 25-30 meter och det finns 50 meter för 280 kr hos Kjell o Company 2.5mm2 och sen finns det från 17 kr metern och uppåt. Med tanke på all resonans osv som ändå är i bil skulle man märka skillnad på Kjell kabeln kontra säg DLS dyrare kablar för 36 kr metern? Kan inte tro att högtalarkabeln gör så stor skillnad?

huntelaar DLS
4 juni 2011 · 1 147 Inlägg

Tror jag inte heller. Jag har kört med lite olika kablar i bilen och jag hör iallfall ingen skillnad.

_DamnIt R1 driver!
4 juni 2011 · 5 128 Inlägg

Har tänt på exakt samma sak! Men även funderat på gur det är med lågnivå. Kan ett otränat öra höra skillnad på en för 100kr, och en för kanske 500kr?

TT-Avant
4 juni 2011 · 6 851 Inlägg

Tror inte du kommer märka jätteskillnad på detta? MEN det beror lite på vad din övriga anläggning består av..
Själv vart det annorlunda ljud när jag tidiagre hade silverpläterade kablar jämfört med ren koppar.
Men som sagt, det beror på hur mycke du vill/kan och tänker ändra på och vad du har för prylar idag.

Är det dunka dunka prylar så blir skillnaden noll, har du en bra SQ anläggning så KAN du mörka skillnad, inte säkert.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
TT-Avant
4 juni 2011 · 6 851 Inlägg

_DamnIt skrev:
Har tänt på exakt samma sak! Men även funderat på gur det är med lågnivå. Kan ett otränat öra höra skillnad på en för 100kr, och en för kanske 500kr?

även detta beror på kringutrustning. Men går man från kanske 150- 200:-/5m kabel till 1000-1200:-/5m kabel så kommer du troligen märka lite skillnad.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
huntelaar DLS
4 juni 2011 · 1 147 Inlägg

Men då ska man bygga ljud varje dag som tex du gör TT-Avant. Man måste ha öra för ljudet. Troligtvis har man som hobbybyggare andra problem än att en högtalarkabel "inte skulle duga".

TT-Avant
5 juni 2011 · 6 851 Inlägg

huntelaar skrev:
Men då ska man bygga ljud varje dag som tex du gör TT-Avant. Man måste ha öra för ljudet. Troligtvis har man som hobbybyggare andra problem än att en högtalarkabel "inte skulle duga".

observera att jag skrev KAN märka, det är som sagt inte säert man gör det. Mycke hänger på vad man har i övrigt.
Har man bra kablar men i övrigt kanske buget prylar, så kommer man inte märka av skillnaden på högtalarkablar.

Där jag märkte mest skillnad att byta från koppar till silverplätterat va i övre mellanregister och diskanten.
Lite klarare och ljusare, men i övrigt märkte jag inte direkt något.
Så min rek. är att man ist. lägger de pengarna man tänkte lägga på högtalarkablage, lägg dem på signalkablage. Där kommer man märka störst skillnad.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Rigan
5 juni 2011 · 451 Inlägg

Lite fakta:
Låga frekvenser färdas igenom själva diametern på kabeln medan högre frekvenser lägger sig på ytan av kabeln.
Ruskigt höga frekvenser bör man inte ens använda kabel till, istället används så kallade vågledare.

Detta gör att vanlig högtalarkabel får en impedanskurva som förvränger ljudet. Dock så är inte tjockleken hos kardelerna det riktigt viktiga här, utan hur isoleringen ser ut. t.ex. ger polyeten märkbart lägre induktans än PVC.

Lite kuriosa:
...Det finns vissa kabelkoncept som utnyttjar ett syrefyllt(luft i billigare varianter) rör i mitten av ledaren bland annat p.g.a. syrets paramagnetiska egenskaper... Detta är väldigt avancerad kemi som jag inte rör här ens med pinne (allt man lärt sig i grundskolan om atomers elektronskal är nämligen en förenklad lögn)... Kolla lite på tuben om ni undrar vad paramagnetism betyder i praktiken.
...Det finns ytterligare koncept på högtalarkabel som använder LSC-kolfiber men nu börjar vi komma upp i smått löjliga prisklasser.
...Dyraste högtalarkablen man kan hitta kommer från tillverkaren Van den Hul och kostar drygt 50.000 kr för tre meter...(http://www.hifiklubben.se/produkter/kab … _beige.htm)


Med detta sagt så ville jag bara påpeka att hörbart ljud är per definition låga frekvenser (även 20kHz) och därför spelar i princip bara tjockleken på kabeln roll i vårt fall. Med andra ord: Dessa högtalarkabelskoncept jag presenterat här finns endast för att lura av dumma folk pengar. Det som är den stora skillnaden här är att guldpläterade kontaktytor och syrefri koppar håller sig fräschare i längden och är att föredra.


Slutsats: valet av högtalarkabel är extremt viktigt, men inte om man skall lyssna på ljudet.

Länkar:
http://www.lts.a.se/lts/hogtalarkabel

http://www.mds.se/sv/category/2399/Vart … -om-kablar
Kommentar: Det som mds skriver här är inte fel, men de glömmer att ta reda på vad som räknas som låga och vad som räknas som höga frekvenser i detta fallet. Typiskt misstag för människor eftersom vi bara hör låga frekvenser.

Snälla: Källhänvisa ifall ni skall argumentera emot, jag orkar inte dementera gamla ljudmyter utan källor.
(hänvisning till ett forum är INTE en källa)

Senast redigerat av Rigan (5 juni 2011)

Rigan
5 juni 2011 · 451 Inlägg

Jag bör tillägga att silverpläterade kablar är skitbra då de håller bättre i längden och att själva silverpläteringen gör att kabeln fungerar lika bra som en tjockare kabel (leder ström bättre) Därav skrev jag att det I princip bara berodde på tjockleken.

Drönirettab
5 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Men för att den ska få mindre spänningsförlust så ska ju kabeln vara av massivt silver, inte bara pläterad. Skillnaden i förlust blir inte märkvärdigt stor heller, dock ändå litegrann. Skillnaden mellan kopparkabel och aluminiumkabel är betydligt större. smile

Senast redigerat av Drönirettab (5 juni 2011)

Rigan
5 juni 2011 · 451 Inlägg

Helt rätt där! Jag ville bara återkoppla till vad jag skrivit tidigare samt till TT-Avant's inlägg för att punktera att silverplätering inte alls är någon dålig idé att kosta på sitt system.

Senast redigerat av Rigan (5 juni 2011)

Rigan
5 juni 2011 · 451 Inlägg

Hehe var ute på SUPRAs distributör http://www.order.se/ för att se vad de skriver om kablarna och vart de gör nytta.

"(...)
Oscilloscopmätningar med fyrkantvåg
En fyrkantvåg består av en massa sinusfrekvenser,
höga och låga. Som en tumregel brukar man räkna med
att flankerna innehåller frekvenser upp till 5 ggr
pulsens grundfrekvens. Oscilloscopbilderna visar förlusterna
för en fyrkantvåg på 5 kHz över kabeln, och således
innehållande frekvenser upp till 25 kHz. Om det inte
är några förluster får vi bara ett streck på oscilloscopbilden.
Om förlusterna är resistiva, får vi en kopia av fyrkantvågen.
Har vi dynamiska förluster får vi en deformation av vågen och
det är detta vi ser på de båda bilderna. Bilderna visar höga
förluster i övre frekvensregistret för ledaren med brett liv
och minimala förluster för SUPRA Ply."

För att bryta ned denna texten till svenska så har de mätt förlusterna på en fyrkantsvåg i en vanlig högtalarkabel och konstaterat att över 20 kHz får man förluster. Jag hör upp till max 14kHz så för mig blir det ingen skillnad om jag kör med SUPRA's kablar eller vanliga kablar om jag inte skaffar ett nyfött barn som skall lyssna på musiken.

Senast redigerat av Rigan (5 juni 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
5 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Bra att du nämner att tjockleken påverkar mkt.
Har man fel tjocklek så händer mindre roliga grejer, tids och fasfel mellan frekvenserna är rätt vanligt.

För att gå in på lågnivåkablar igen så är skarvarna väldigt viktiga med.Ju färreskarvar i signalvägen, ju bättre är det.
Prova själva med att använda bara själva kablarna i en lågnivå en gång UTAN RCA-kontakter.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
snirrealm
5 juni 2011 · 187 Inlägg

"Finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Nya planer..
Lonefox Bad music kills good sound
5 juni 2011 · 7 241 Inlägg

snirrealm skrev:
"Finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Jo.........gott om pengar och låt någon annan göra jobbet big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
snirrealm
5 juni 2011 · 187 Inlägg

Lonefox skrev:

snirrealm skrev:
"Finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Jo.........gott om pengar och låt någon annan göra jobbet big_smile

Så sant så sant^^

Nya planer..
Fellow
5 juni 2011 · 1 581 Inlägg

Lonefox skrev:

snirrealm skrev:
"Finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Jo.........gott om pengar och låt någon annan göra jobbet big_smile

Hahaha, dagens!

Mikke_I
5 juni 2011 · 61 Inlägg

Rigan skrev:
Hehe var ute på SUPRAs distributör http://www.order.se/ för att se vad de skriver om kablarna och vart de gör nytta.

"(...)
Oscilloscopmätningar med fyrkantvåg
En fyrkantvåg består av en massa sinusfrekvenser,
höga och låga. Som en tumregel brukar man räkna med
att flankerna innehåller frekvenser upp till 5 ggr
pulsens grundfrekvens. Oscilloscopbilderna visar förlusterna
för en fyrkantvåg på 5 kHz över kabeln, och således
innehållande frekvenser upp till 25 kHz. Om det inte
är några förluster får vi bara ett streck på oscilloscopbilden.
Om förlusterna är resistiva, får vi en kopia av fyrkantvågen.
Har vi dynamiska förluster får vi en deformation av vågen och
det är detta vi ser på de båda bilderna. Bilderna visar höga
förluster i övre frekvensregistret för ledaren med brett liv
och minimala förluster för SUPRA Ply."

För att bryta ned denna texten till svenska så har de mätt förlusterna på en fyrkantsvåg i en vanlig högtalarkabel och konstaterat att över 20 kHz får man förluster. Jag hör upp till max 14kHz så för mig blir det ingen skillnad om jag kör med SUPRA's kablar eller vanliga kablar om jag inte skaffar ett nyfött barn som skall lyssna på musiken.

Hmm, en fyrkantsvåg innehåller frekvenser (f, 3f, 5f...)... dock så räknar men endast på några få för att amplituden på dessa avtar ganska kraftigt naturligt även om de ej dämpas...

Jag hittar dock ej oscilloscopebilden...

Senast redigerat av Mikke_I (5 juni 2011)

Mikke_I
5 juni 2011 · 61 Inlägg

Lonefox skrev:
Bra att du nämner att tjockleken påverkar mkt.
Har man fel tjocklek så händer mindre roliga grejer, tids och fasfel mellan frekvenserna är rätt vanligt.

Hmm, fasfel mellan signaler med olika frekvenser ???? Exakt vad är det???? Hur ofta ligger två signaler med olika periodtid i fas????

Senast redigerat av Mikke_I (5 juni 2011)

Lonefox Bad music kills good sound
5 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Mikke_I skrev:

Lonefox skrev:
Bra att du nämner att tjockleken påverkar mkt.
Har man fel tjocklek så händer mindre roliga grejer, tids och fasfel mellan frekvenserna är rätt vanligt.

Hmm, fasfel mellan signaler med olika frekvenser ???? Exakt vad är det???? Hur ofta ligger två signaler med olika periodtid i fas????

Ja rent elektriskt blir den inte ur fas......däremot akustiskt om den spelas för tidigt kontra övriga resonansfrekvenserna för den tonen..... Över och undertoner till en ton är viktigare än folk tror, hamnar de felaktigt så låter det inte bra.

Totalt för att få till en anläggning bra gäller det att få ordning på fas, tid och nivå kontra de olika registren.
Det gäller HELA kedjan....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang