4733
Sök

10år gammal bil med 1100 mil på mätarn, men ALDRIG servad..

1 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Har hittat en 10 år gammal diesel med 1100 mil på mätaren, kalasbra men.. Bilen är avställd sedan ett drygt år och saknar servicebok. En släkting till ägaren gissar att det är originaloljan som ligger i motorn, dvs den är totalt oservad.

Hur skulle ni resonera i min sits? Är det ett bra eller dåligt köp jämfört med en bil som har en nolla till på mätaren men är servad som den ska? Hur påverkar det här priset?

/Erik

Vettemannen
5 juni 2011
Lindb skrev:
Har hittat en 10 år gammal diesel med 1100 mil på mätaren, kalasbra men.. Bilen är avställd sedan ett drygt år och saknar servicebok. En släkting till ägaren gissar att det är originaloljan som ligger i motorn, dvs den är totalt oservad.

Hur skulle ni resonera i min sits? Är det ett bra eller dåligt köp jämfört med en bil som har en nolla till på mätaren men är servad som den ska? Hur påverkar det här priset?

/Erik

Vad är det för bil och vad är priset? Hur har den stått parkerad...inne eller ute?

/Benny

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 juni 2011
Oftast brukar folk inte serva sina bilar mer än en gång om året(förutsatt att det är en gammal bil) och jag tror inte jag känner någon som faktiskt använder sin bil som kör under 1000mil på ett år. Alltså borde det inte vara katastrof. Men 1100 mil låter väldigt lite. Och har bilen stått länge kan nog vissa packningar vara torkade=risk för läckage.

Men ett år låter inte för illa. Köp, serva, prova om du tycker priset är rätt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Muttley
5 juni 2011
Rätt dåligt skulle jag tycka. Beror väl lite på hur den är i skicket. Torra slangar packningar och dylikt.
Om du köper den så gör en storservie direkt, bytta remmar och allt du kan tänka dig. För 1100 mil på 10 år är lite lite för en bil.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 juni 2011
Det beror ju på vad du kan få för annan bil för samma pengar, klart att den kommer att behöva en service men annars kan det väl gå bra. Byte av alla vätskor inkl bromsvätska & alla remmar lär du få ta med i kalkylen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 juni 2011
Saknar servicebok..... Hmmm hur kan dom lyckats ha slarvat bort den om dom aldrig har servat.... Luktar skut lång väg detta tycker ja...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

12 086 Inlägg
5 juni 2011
Något faktum ang service finns ju inte, bara ett antagande.

Grejen är den tycker jag att är bilen 10 år är det inte katastrof om serviceboken saknas OM man får den till bra pris. Det börjar bli en så pass gammal bil att skick oftast avslöjjar mer än serviceboken.

Är det så att bilen gått 1100mil och du får den till "10år gammal" pris tycker jag det verkar intressant.
Givetvis gäller det ju att va vaksam och försiktig, noggrann testkörning och kärna kolla under bilen och veta vad man ska kolla innan.

Sök