Vad använder ni för motor//transmissions olja?

Ostsåsen
9 augusti 2006 · 173 Inlägg

Skapar denna tråd för att komplettera tråden "Hur ofta byter ni motorolja?" men att även fråga, som topic lyder, vad ni använder för olja? Gäller även transmissionsolja.

Castrol? Mobil 1? Motul? Shell? OKQ8? Biltema? Helsyntet? Delsyntet? Viskositet? Longlife?

Skriv av er nu av erfenheter och åsikter! En åsikt jag själv är ganska bestämd över är att det är idiotiskt att låta nya bilar gå så långt som 3000 mil med longlife oljor som har en viskositet på kanske 0w-30, vilket är mycket tunt, och för att det blir så långt mellan oljebytena.

Kompletterar även med mycket bra läsning om oljor från OKQ8.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 … 20veta.pdf

mvh Fredric

Martin 9-3 Fisketokig
9 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

Kommer fortsätta med Mobil 1 som Saab använder och rekomenderar. ska dock byta oftare än 3000mil fastän det inte "behövs"

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
jonTe
9 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Jag kör ELF Excellium 10W50 (givetvis helsyntet) i motorn och Quaker State 2105 i knäckebrölådan.

Att välja märke på olja är ungefär lika svårt som att bestämma sig vad man skall ha för pålägg på mackan men huvudsaken för mig är att det är en känd tillverkare, att viskositeten är rätt och att den har bra kvalitetsklassning.

MVH Jonas
..............
Ostsåsen
9 augusti 2006 · 173 Inlägg

jonTe skrev:
Jag kör ELF Excellium 10W50 (givetvis helsyntet) i motorn och Quaker State 2105 i knäckebrölådan.

Att välja märke på olja är ungefär lika svårt som att bestämma sig vad man skall ha för pålägg på mackan men huvudsaken för mig är att det är en känd tillverkare, att viskositeten är rätt och att den har bra kvalitetsklassning.

Vad är det för klassning på den oljan? Vad kostar den och vart kan man köpa den?

mvh Fredric

jonTe
9 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Ostsåsen skrev:
Vad är det för klassning på den oljan? Vad kostar den och vart kan man köpa den?

Oljans datablad: http://www.lubadmin.com/upload/produit/ … 1/1087.pdf
Tror man kan köpa den på autoexperten, har ingen aning om vad den kostar...köper den "lite bredvid" .

MVH Jonas
..............
PeppeVectra Peppe Vectra
9 augusti 2006 · 1 076 Inlägg

Använder Quaker State överallt, mineral olja. motor 20w/50 och växel låda samma som ovanstående.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
TCB
9 augusti 2006 · 129 Inlägg

Omega! klart bästa oljan , 10/40 nu, delsyntet

sveddan
9 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

Mobil1 helsyntet till spisen och SAAB transmission fluid till....ja, lådan!

Martin 9-3 Fisketokig
9 augusti 2006 · 2 997 Inlägg

kom å tänkta på i mitt fall, är det väl inga alternativ heller?

När det är garanti på bilen så "om" det skulle hända något så kan vara bra att ha ryggen fri när det gäller olja om man kör på saabs rekomendationer och byter oftare än intervallerna.

Eller är det inget de bryr sig om och kan tjafsa om?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
sveddan
9 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
kom å tänkta på i mitt fall, är det väl inga alternativ heller?

När det är garanti på bilen så "om" det skulle hända något så kan vara bra att ha ryggen fri när det gäller olja om man kör på saabs rekomendationer och byter oftare än intervallerna.

Eller är det inget de bryr sig om och kan tjafsa om?

Sålänge bilen är servad på auktoriserad SAAB-verkstad vid de tillfällen som SAAB rekommenderar så ska det inte vara några problem med garantier.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang