2092
Sök

Volvo 855Glt -96 småfixning

Fri fart för ett fritt folk!
14 749 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
råkade snubbla på en 855Glt -96 aut för typ inget
i pengar har den kostat mig under 2000kr med 18"

det mesta i utrustningsväg

elhissar,farthållare,ecc (fungerande nyfylld),elspeglar,färdator,skinn+el
m.m

den är obes så det som ska göra är att byta vänster drivaxel
fixa avgasystemet byter nog bort mitt 3" system jag har med 1dämpare
mot ett rostfritt 2.5" som polarn har på sin 850turbo

sen blir det en del små fix dels ta bort sträcken eftersidorna byta bakljus(solblekta)
rota i garaget och ta fram skinnstolen som ligger där någonstans och kasta in den istället för den slitna förarstolen
bilen är import så den har "gått" 31K troligen mer men går väldigt fint i motorn och lådan växlar jättefint
sen kanske R-stöt fram
klarglasen från min Se flyttar jag över då jag gör mig av med den..har tillräckligt många projekt ståndes överallt smile

https://www1.garaget.org/archive/47/46981/251135/251135-2369122.jpg
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/251135/251135-2369130.jpg
https://www1.garaget.org/archive/47/46981/251135/251135-2369132.jpg

Kör fort så hinner inget hända...

850 Inlägg
6 juni 2011
Fin lycka till!

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

14 749 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
idag blev man äntligen ägare till bilen
eftersom den har körförbud så fick jag fixa en panik bes tid klockan 15.20 inte alls skoj att åka in med trasig vänster drivaxel
men en del poliser är helt vrickade i huvudet och ger böter fast man är påväg till verkstaden så jag får belasta bilprovningen för att kunna köra en månad så jag tar mig till garaget och kan fixa felen som är

vet att drivaxeln garanterat är en 2:a på då den smäller och har sig och damasken är död
sen är ena kräningshämmar staget glappt
vevhusventilation är paj slangen mellan gummit mellan lmm och insug och ner till oljesamlarn
dessutom är det en hel del olja under ventilkåpan
sen läcker avgassystemet någonstans
hurvida det är jätte illa eller låter jag vara osagt men ska byta bort ett 3" hemmabyggt turbo system från min 850turbo så jag får ett 2.5" fullflödes system

pallar inte att åka med en ljudämpare utan turbo =/
iövrigt har jag bara fixat någon vakumläcka kollat igenom alla glödlampor osv så det fungerar
enda som inte fungerar är spoilerljuset höger fram kopplar ur det vänstra oxå

blir säkert en del att göra men priset var sååå rätt att min 4000kr supersnik var dyr i jämförelse och denna är i MYCKET bättre skick
under 2000kr har den kostat

14 749 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
nu var bilen besiktad med en åtgärdslista som var kortare än vad jag förvänta mig och inte ens dom grejerna jag var säker på

3st 2:or

fjäder båda sidor för kort
däck mönsterdjup 2däck 3st är tvärslut 1däck är dåligt
sen tog vänster bakdäck i innerskärmen..fram tog det i av bara fan men det skrev han aldrig

byter fälgar och rubbet så blir det nog bra
har även fjädrar fram ligger så det är lätt att åtgärda tar nog 2timmar med byte av fjäderben att göra bilen godkänd

14 749 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
idag blev det lite gjort polarn och jag bytte jobb..jag bytte låskista på hans 850turbo så bytte han drivaxel

passade även på att montera farthållare i polarns bil

så nu sitter det en frisk drivaxel som är i ny skick den andra var både inre och yttre skrot på
fick även staget till krängaren bytt på vänster sidan och fjädern fast skruvad
då den hoppat av talriken
inte så att jag ska bes så men som en nödlösning tills jag får lite mer tid då jag har fullt upp i veckan som kommer och en bit in på veckan efter

står i valet och kvalet om jag ska hänga dit 4st vinterdäck vid ombes och hänga dit mina 19" r fälgar så länge eller om jag köper några andra

14 749 Inlägg
4 juli 2011
Trådstartare
så där lite uppdatering

har fått hem 3st gröna v70handtag jakt på det sista handtaget pågår men 100kr inkl frakt var det dumnt att inte slå till smile

sen har jag även beställt en rutgrill som borde landa i morgon
även fått tag i 2st fjäderben med sänkningsats och 2st bakfjädrar bilen kommer bli hög mot förut men bättre än nu oavsätt
även köpt 4st 17" fälgar med bra däck skitfula men priset var rätt

passade på att byta övre skålarna idag på fjäderbenen så dom ska monteras så fort jag har lite tid över
även köpt ett till nytt kräningshämmarstag då dom endå brukar gå sönder så kändes det meningslöst att inte köpa ett nytt direkt

så fort fjäderbenen är monterade så kommer 4hjuls inställning göras då bilen är MEGA otäck på vägen

sen är alla saker åtgärdade som dom klagade på bes
sen är det vevhus vent som ska rengöras så man kan limma om kåpan till kammarna då det läcker en hel del där
hade tron att jag skulle vara ledig lite men inte riktigt fungerat så smile har mer att göra nu än när jag normalt jobbar med det jag brukar göra
samtidigt som tanten fått jobb och jobbar 3skift så det är tufft att få tid över till mekning när ungarna är lediga ifrån skolan och allt

14 749 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
var och kollade efter baklucka idag på en skrot dom hade förvisso en lucka men det var repig och ful då kan jag ha min smårostiga lucka så länge

fick tag i det saknade handtaget trodde jag men självklart så var det ett bakhandtag men nu har jag ett extra sånt iallfall smile monterade dom andra 3 så länge iallfall

har så jag kan måla ett hantag men blir inte riktigt så fint som jag vill om jag burkar skiten hemma

funderar på att montera i ett larm och börja montera i lite stereo grejer
har en dls sp15" stånde och några feta macaudio steg som jag funderar på att montera
får snart en Alpine enhet med dsp oxå och ett dls steg till framsystemet oxå så det åtminstånde blir lite bumpa i bilen..för motorn är död som en surströming =/ mage till slöare 850 var länge sen jag körde

14 749 Inlägg
6 juli 2011
Trådstartare
nu har jag åtgärdat en av 2:orna fick lite tid över på morgonen
så nu sitter det en riktigt sänkningsats och nya övre skålar fram
bak lyckades jag inte få loss fjädrarna måste antingen kapa av bultarna eller svetsa lite
men höjden blev bra endå så det fungerar nog om bara 17" är lite smalare så dom inte tar i kanten bak som 18" gör
så när 17" är monterade är det bara att bes om
får försöka hinna med detta i morgon om jag orkar ska upp till stockholm och vända vid 12slaget i natt så man är nog inte hemma förens halv 5-5tiden smile

14 749 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
idag är troligen sista dagen med bilen i min ägo

i morgon byter jag bort den mott en 855turbo istället smile lite roligare bil svart med R-front taklucka 3" dubbelutblås m.m smile

14 749 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
så där nu var denna projekttråd ett avslutat kapitell numera ägare av en 855Turbo -94 Svart med dubbelutblås chip R-front mocca inredning istort sätt all utrustning utom elstol höger fram smile))

Svetsare
828 Inlägg
14 juli 2011
Growe skrev:
så där nu var denna projekttråd ett avslutat kapitell numera ägare av en 855Turbo -94 Svart med dubbelutblås chip R-front mocca inredning istort sätt all utrustning utom elstol höger fram smile))

grattis du gör bra köp du smile

Angry Drift Team

Sök