Volvo 850 6x9" i hatthyllan

illiuminati
7 juni 2011 · 243 Inlägg

Hejsan, har ett par 6x9" i hatthyllan, satt ett par orginal annars hade jag inte brytt mig mycket om dom. Orginal 6x9" spelade så oklart och dåligt så investerade i JBL GTO högtalare runt om, 3,5" i instrument panel, 5,25" i fram sido dörrarna och 6x9" i hatthyllan.

Nu är det så att orginal platsera för 6x9" var någon plast anordning där inte JBLarna fick plats i,  hålet i plåten är inte tillräckligt djupt för att jag ska kunna föra ner högtalarna då undersidan utav elementet tar emot.

Min tanke är om man ska bygga upp lite med MDF "typ 3cm" klä i högtalarmatta och skruva fast MDF med orginal hålen som plasten satt fast i och sedan skruva dit högtalarna i MDFen.

Min andra tanke var om man skulle invesera i dessa färdigbyggda lådor för 6x9" och ha över hatthyllan och bara täppa igen orginal hålet?

Någon som har någon idé/tips på hur jag ska göra? Har inte verktyg eller ork till att börja skära i plåten, kommer antagligen inte ha kvar bilen allt för länge ändå.

Citroën C5 Exclusive "paddan" (2002)
Saab 9-5 "Nordic" (1999)
Saab 9-3 Aero "Svarten" (2001)
Glesmark
7 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Har du inte verktyg, ork och inga större ambitioner på att behålla bilen så lämna tillbaka bakhögtalarna och käka en pizza eller nått för pengarna.

illiuminati
7 juni 2011 · 243 Inlägg

fast ser ju inte direkt bra ut med 2st stora hål och inget där i? tongue Du menar att dom små slutna färdigbyggda lådorna är inget att ha alltså? Om jag bygger upp med en tjockare MDF skiva så högtalarna sitter slutet och fint borde det väll egentligen ge samma effekt som att sänka ner dom som dom ska vara egentligen?

Det jag menade med att jag inte har verktyg och ork till att skära i plåten är för att jag inte har det, och ger det ingen märkbar skillnad så känns det ju dessutom onödigt =P

Glesmark
10 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Du har ingen ork eller verktyg för att skära i plåt, men fixa till träskivor som skall fungera som distanser har du ork samt verktyg till.
Tror det är lättare för dig att köpa ett plåtblad till din sticksåg eller rent av en plåtsax och bara fixa till hålet, antar att det är smidigast och ser bäst ut.

illiuminati
10 juni 2011 · 243 Inlägg

bor i lägenhet, har öppen parkering utan el uttag, och ingen tigersåg, har givetvis bekanta som har men varför göra det krångligt tongue

Däremot MDF skiva i lite tjockare strl är ju inte svårt att ficksa till, varför skulle det så dåligt ut? tongue
Sen har jag ju alternativet att ha lådor till 6x9" och det var en utav mina frågor, dom finns ju så dom borde väll fungera eller blir ljudet anorlunda/dåligt?

TurtleRace
10 juni 2011 · 155 Inlägg

illiuminati skrev:
bor i lägenhet, har öppen parkering utan el uttag, och ingen tigersåg, har givetvis bekanta som har men varför göra det krångligt tongue

Däremot MDF skiva i lite tjockare strl är ju inte svårt att ficksa till, varför skulle det så dåligt ut? tongue
Sen har jag ju alternativet att ha lådor till 6x9" och det var en utav mina frågor, dom finns ju så dom borde väll fungera eller blir ljudet anorlunda/dåligt?

Färdiga lådor till 6*9 kommer låta bättre än att bygga upp med distanser i MDF men klädda distanser kommer att se bättre ut.    men om du inte har någon baslåda i bilen så skulle ja ha skurit bort så de hade fått plats i orginalhålen.  om du nu ändå hade kompisar med verktyg smile

illiuminati
14 juni 2011 · 243 Inlägg

har bas så det räcker och bli över just nu =P 2st kicker 12" comp låda med passande steg så dundrar på bra som sagt ^^

TurtleRace
14 juni 2011 · 155 Inlägg

okej men isf så tycker jag du ska bygga upp distanser med mdf.  se bara till att de blir stabilt.

illiuminati
15 juni 2011 · 243 Inlägg

OK så distanser med MDF och högtalarmatta är bättre än dessa färdigbyggda lådor för 6x9" ?

TurtleRace
16 juni 2011 · 155 Inlägg

om du kolla va ja skrev längre upp så hade de inte behövt fråga igen wink       

Nej de kommer inte låta bättre än färdig byggda för då får dom mer luft att röra sig med då 6'9 ska ha iaf minst 6-7 liter.. men gärna mer med.   och så mycke kommer dom inte få med distanser i orginal hålen men de kommer se bättre ut med klädda distanser..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang