Fixa rost med hammarlack?

Vallås Locos
9 augusti 2006 · 407 Inlägg

Var idag på besiktningen och då de lyfte upp bilen såg man lite tydligare att det blivit lite rost under den. Min fråga är om det går att måla med hammarlack på bilens underrede? Bilen i fråga är en gammal en så jag vill bara skydda den mot att angreppen inte blir större. Så min tanke är att måla hammarlack under bilen för att få den att hålla längre, bra eller dålig ide? Givetvis går det att göra bättre grejer men det är som sagt en gammal bil som man inte vill lägga alltför mycket på.

precision
9 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

Vallås Locos skrev:
Var idag på besiktningen och då de lyfte upp bilen såg man lite tydligare att det blivit lite rost under den. Min fråga är om det går att måla med hammarlack på bilens underrede? Bilen i fråga är en gammal en så jag vill bara skydda den mot att angreppen inte blir större. Så min tanke är att måla hammarlack under bilen för att få den att hålla längre, bra eller dålig ide? Givetvis går det att göra bättre grejer men det är som sagt en gammal bil som man inte vill lägga alltför mycket på.

borde fungera fint eftersom de fäster direkt på rost .
dock så tror jag inte de blir mkt dyrare att köpa tjock underedsmassa

Vallås Locos
9 augusti 2006 · 407 Inlägg

Är underredsmassa lätt att lägga på eller måste man göra den väldigt rent innan? Kan nämligen inte mer än palla upp bilen så det blir lite jobbigt om man behöver ligga och slipa och krypa under bilen en massa. Hammarlack behöver man inte göra så mycket förarbete med därav att jag tänkte använda det. Abolsut inte optimalt att använda det där men smidigt...

precision
9 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

som du säger är det en gammal bil som du kanske inte är jätte rädd om .
jag hade bara tagit bort de gammla rostbehandligen som sitter löst  . o sen bara kört på med underedsmassa .

kanske en underedstvätt .

jonTe
10 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Hammarlacken hindrar inte en redan uppkommet rostangrepp att fortsätta, däremot går den måla direkt på rost (men vilken färg gör inte det?).
Jag hade rengjort så gott det var möjligt och kört på undrerredsmassa.

MVH Jonas
..............
9000Turb0
10 augusti 2006 · 132 Inlägg

aa precis.

Har det redan börjat rosta, så kommer ju inte rostangreppet stanna, för att du målar över det.
Om du nu ska göra jobbet (även om det  "bara" är med hammarlack) så slipa ner den värsta rosten, och måla på efteråt. Vill du att det ska hålla ett litet  tag, slipa plåtrent och sedana rostskydd..

Men va fan smile

Gick den igenom besiktningen, och du inte bryr dig om bilen så sladda på som tidigare ;-)

* SaaB = Se Andras Avundsjuka Blickar *
Opel Insignia OPC-line "White Pearl" (2012)
Germax
10 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

Eftersom dina ambitioner inte va så stora.. köp en stålborste och underredsmassa, skrapa bort löst skit o spruta på gojan.. kommer skydda bättre än hammarlack!

epapower
10 augusti 2006 · 593 Inlägg

antingen om du bara vill att rosten ska sluta krypa och inte är så¨noga med hur det ser ut så är det bara skrapa bort den gamla (lösa) massan och sedan på med linolja blandat med svart tektyl, absolut bästa rostkyddet för linoljan kryper in i plåten.

lr så gör du som ja gjorde, lägg ner hela din själ i att skrapa 100% rent under och slipa så det blir slätt, sedan på med grundfärg och sedan på med lack (alt,med hammarlack) blir kanon fint, men iförs min va ju inte rostig under med det var ändå massa jobb att skrapa bort ALL gammal massa., men menm, hoppas du vart lite klokare nu smile, det är ditt val hur seriös du vill va?!
lycka till

Vallås Locos
10 augusti 2006 · 407 Inlägg

Tackar för råden! Hammarlacken blir det till att man lägger ner, den saken är säker. Tar och slipar så gott det går istället och sedan tar jag antingen linolja eller rostskyddsmassa för bilens underrede och applicerar.

Eftersom jag tänka köra hyfsad ekonomivariant så blir det till att jag kör med produkter från biltema. Blir nog till att jag köper mig en sprutpistol och sedan kör med antingen rostskyddsmassa, art nummer: 36-2410 eller tar jag rostskydd - linoljebaserad, art nummer: 36-2422.

Det finns en mängd olika varianter på rostskyddet och vissa som är speciellt till för trösklarna, hålrum och underredet men spelar det någon roll om man använder en av dem till allt? Skillnad kanske det är men på en gammal bil kan det väll ändå inte spela allt för stor roll? Den linoljebaserade som jag kanske använder mig av är till för "hålrum" men gör det något om jag använder den till trösklarna och underredet? Sedan är sista frågan hur mycket en liter som man sprutar med sprutpistol räcker till, på ett ungefär?

Vallås Locos
10 augusti 2006 · 407 Inlägg

Kom på en fråga till. Har planer på att fixa små rostangrepp på sidorna också och till det tänkte jag köpa mig en punktbläster. Min fråga då är om den är vidare smart att använda den på underredet också? Annars blir det till att köra med en grovrengörare som jag sätter på borrmaskinen.

frollen
18 juli 2011 · 97 Inlägg

Jag har också tänkt underredsbehandla bilen, tänkte köra med biltemas tjocka och med pensel. ville bara veta hur lång tid tar de för den att torka? Kan man köra med bilen samma dag?

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Aero T16
18 juli 2011 · 1 327 Inlägg

frollen skrev:
Jag har också tänkt underredsbehandla bilen, tänkte köra med biltemas tjocka och med pensel. ville bara veta hur lång tid tar de för den att torka? Kan man köra med bilen samma dag?

Nog kan man köra bilen samma dag men det är nog inte att rekomendera. Lär ju fastna en hel del smuts i den kladdiga underredsmassan.

Står det inte på förpackningen eller hemsidan?

frollen
18 juli 2011 · 97 Inlägg

Jo, de är möjligt att de gör. Jag får se helt enkelt smile

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
Evildan
18 juli 2011 ·

frollen skrev:
Jag har också tänkt underredsbehandla bilen, tänkte köra med biltemas tjocka och med pensel. ville bara veta hur lång tid tar de för den att torka? Kan man köra med bilen samma dag?

så länge det inte är blött ute så kan du köra samma dag, blir snarare en liten bonus med ett dammlager ytterst i massan som kommer öka den mekaniska slitstyrkan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang