Extra batteri till basen.

Unknown-Nuisance
9 juni 2011 · 21 Inlägg

Hej. är det någon som har något bra tips om hur man kan koppla in ett extra batteri till basen.
Tanken är att man ska kunna spela musik utan att vara rädd att man behöver startkablar för att komma iväg senare.

Tänkte eventuellt ställa in ett extra batteri i bakluckan, men är osäker på kopplingarna, är det bara plus på plus, sen minus i ramen?
men kanske skulle ha strömbrytare som man stänger av när man kör bilen....

Kom gärna med tips!

Tack.

Audi A4 T (2003)
Sydeken
9 juni 2011 · 750 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
Hej. är det någon som har något bra tips om hur man kan koppla in ett extra batteri till basen.
Tanken är att man ska kunna spela musik utan att vara rädd att man behöver startkablar för att komma iväg senare.

Tänkte eventuellt ställa in ett extra batteri i bakluckan, men är osäker på kopplingarna, är det bara plus på plus, sen minus i ramen?
men kanske skulle ha strömbrytare som man stänger av när man kör bilen....

Kom gärna med tips!

Tack.

Extra batterier till steget, ja det beror ju på vad du har för system.. Är det ett monster steg som dra mycket ström, så behövs det ju hjälp av extrabatterier. Men till att börja med vad är det för steg du har? smile och att koppla är inget svårt, börja med att ta av jordningen på start batteriet det är ett måste där efter drar du pluskabelen genom bilen till skuffen den skall säkras i båda ändarna efter MAX 30 cm. Sen drar du plus till pluss och minus till minus på extrabatteriet. I pluskabel därefter till steget och en minus till jordning. smile

Senast redigerat av Sydeken (9 juni 2011)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Unknown-Nuisance
9 juni 2011 · 21 Inlägg

Ett "mutant" 150w. inget värsting, men endå. smile

Audi A4 T (2003)
Sydeken
9 juni 2011 · 750 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
Ett "mutant" 150w. inget värsting, men endå. smile

Aha ok men vill du ha ett extrabatteri så ha det, är ju bättre med mer än för lite ström, så koppla som jag sa så ska det gå kalas, kom bara ihåg att koppla av jorden ifrån startbatteriet först och främst sen är det bara och koppla, och jorda helst i en balk i bilen, slipa av färgen så du får en ren yta, brukar vara bra att jorda i bältesfästet i baksätet så jag rekomendera det smile lycka till!

Senast redigerat av Sydeken (9 juni 2011)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Unknown-Nuisance
9 juni 2011 · 21 Inlägg

okejokej, men jag vet inte om jag tänker rätt, eller om det är du som skrivit fel, varför ska jag dra en pluskabel genom bil? tongue jag hade tänkte att bara ställa batteriet brevid basen och sen dra en kort pluskabel tongue

Audi A4 T (2003)
monki89
9 juni 2011 · 102 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
okejokej, men jag vet inte om jag tänker rätt, eller om det är du som skrivit fel, varför ska jag dra en pluskabel genom bil? tongue jag hade tänkte att bara ställa batteriet brevid basen och sen dra en kort pluskabel tongue

Hur ska du då ladda batteriet?

Unknown-Nuisance
9 juni 2011 · 21 Inlägg

det kan man ju ladda när man är hemma osv, tänkte bara att men kunde använda det om man ville lyssna på musik ett tag utan att ha bilen igång. smile fast det skadar ju iofs inte att koppla ihop dom smile

Audi A4 T (2003)
Drönirettab
9 juni 2011 · 21 761 Inlägg

Med tanke på det sättet du vill använda stereoanläggningen så rekommenderar jag ett skiljerelä, då separeras bakre batteriet när motorn är avslagen men det kopplas ihop med främre när motorn går och generatorn ger laddning. smile

Unknown-Nuisance
9 juni 2011 · 21 Inlägg

Smart smile tack för tipset! smile

Audi A4 T (2003)
xLas
9 juni 2011 · 81 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
det kan man ju ladda när man är hemma osv, tänkte bara att men kunde använda det om man ville lyssna på musik ett tag utan att ha bilen igång. smile fast det skadar ju iofs inte att koppla ihop dom smile

Koppla hellre ihop dom, direkt du vrider upp musiken så tömmer det batteriet fort som attan.

BMW 520i "Gubben" (2002)
bosabengt
9 juni 2011 · 2 035 Inlägg

xLas skrev:

Unknown-Nuisance skrev:
det kan man ju ladda när man är hemma osv, tänkte bara att men kunde använda det om man ville lyssna på musik ett tag utan att ha bilen igång. smile fast det skadar ju iofs inte att koppla ihop dom smile

Koppla hellre ihop dom, direkt du vrider upp musiken så tömmer det batteriet fort som attan.

Fort som attan???

Skaffa rikitiga batterier då. Jag kan spela på i 2 h eller nåt och då hade jag 12.4 v.

Biljudsveteran sen 1984!
Sydeken
9 juni 2011 · 750 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
okejokej, men jag vet inte om jag tänker rätt, eller om det är du som skrivit fel, varför ska jag dra en pluskabel genom bil? tongue jag hade tänkte att bara ställa batteriet brevid basen och sen dra en kort pluskabel tongue

Nix jag har inte skrivit fel, fördelen med att dra pluskabelen genom bilen va att du får dina batterier laddade under körning smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Sydeken
9 juni 2011 · 750 Inlägg

bosabengt skrev:

xLas skrev:

Unknown-Nuisance skrev:
det kan man ju ladda när man är hemma osv, tänkte bara att men kunde använda det om man ville lyssna på musik ett tag utan att ha bilen igång. smile fast det skadar ju iofs inte att koppla ihop dom smile

Koppla hellre ihop dom, direkt du vrider upp musiken så tömmer det batteriet fort som attan.

Fort som attan???

Skaffa rikitiga batterier då. Jag kan spela på i 2 h eller nåt och då hade jag 12.4 v.

2h är ganska fort med tanke på att man ibland kan köra långa sträckor, och hade det varit jag så hade jag då aldrig orkar ladda så ofta, och man bör inte tömma batteriet om det ska hålla en längre tid. Så dra en pluskabel! smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Unknown-Nuisance
10 juni 2011 · 21 Inlägg

Så jag ska alltså dra en pluskabel från startbatteriet med två säkringar och ett skiljerelä till det "nya" batteriet. sen jorda i ramen bara? smile

Audi A4 T (2003)
Sydeken
10 juni 2011 · 750 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
Så jag ska alltså dra en pluskabel från startbatteriet med två säkringar och ett skiljerelä till det "nya" batteriet. sen jorda i ramen bara? smile

ja i stort sätt smile jorda i en balk om det går smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Unknown-Nuisance
10 juni 2011 · 21 Inlägg

Okej, tack smile

Audi A4 T (2003)
Sydeken
11 juni 2011 · 750 Inlägg

Unknown-Nuisance skrev:
Okej, tack smile

Jag tar det viktigaste igen så inget blir fel när du kopplar!
1. Börja med att koppla av jorden ifrån start batteriet
2. Byta ut dina polskor till ett par där du kan koppla dit 50mm2 kablar.
3. Ta din 50mm2 kabel, klipp den 30cm lång, vissa säger 40cm men det är olika vad försäkringsbolagen säger så ta 30cm för att vara på den säkra sidan.
4. Därefter tar du en säkringshållare och en säkring som är på 200 anl eller 250 anl.
5. Dra Kabelen igenom torpedväggen ner till tröskelen vidare bak till skuffen där ditt batteri finns.
6. 30 cm innan batteriet fäster du en säkringshållare med samma säkring som du hade i början av kabelen.
7. Koppla (+) till (+) och (-) till (-).
8. Dra en (+) kabel till steg och en minus till jord.

Säg till om där var något du inte hängde med på smile lycka till!

Senast redigerat av Sydeken (11 juni 2011)

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
bosabengt
11 juni 2011 · 2 035 Inlägg

Sydeken skrev:

bosabengt skrev:

xLas skrev:
Koppla hellre ihop dom, direkt du vrider upp musiken så tömmer det batteriet fort som attan.

Fort som attan???

Skaffa rikitiga batterier då. Jag kan spela på i 2 h eller nåt och då hade jag 12.4 v.

2h är ganska fort med tanke på att man ibland kan köra långa sträckor, och hade det varit jag så hade jag då aldrig orkar ladda så ofta, och man bör inte tömma batteriet om det ska hålla en längre tid. Så dra en pluskabel! smile

Jag spelade på rätt bra i två timmar utan att ha på bilen. Och hade 12.4 v sen. Det är bra! Då hade jag ju säkert kunna spela på ett tag till.
Och vad yrar du om att man ibland kör långa sträckor? Självklart så tycker jag ju att man ska koppla så att båda batterierna om man nu ska ha två ska laddas utav generatorn.

TS skaffa en voltmätare!  Spela musik så länge du vill tills det ligger på minst 12 v. Starta bilen och ladda batteriet ett tag. Eller ja skaffa två batterier eller ett större.  Gör som du vill.

Senast redigerat av bosabengt (11 juni 2011)

Biljudsveteran sen 1984!
Unknown-Nuisance
11 juni 2011 · 21 Inlägg

Tackar tackar! smile

Audi A4 T (2003)
Sydeken
11 juni 2011 · 750 Inlägg

bosabengt skrev:

Sydeken skrev:

bosabengt skrev:

Fort som attan???

Skaffa rikitiga batterier då. Jag kan spela på i 2 h eller nåt och då hade jag 12.4 v.

2h är ganska fort med tanke på att man ibland kan köra långa sträckor, och hade det varit jag så hade jag då aldrig orkar ladda så ofta, och man bör inte tömma batteriet om det ska hålla en längre tid. Så dra en pluskabel! smile

Jag spelade på rätt bra i två timmar utan att ha på bilen. Och hade 12.4 v sen. Det är bra! Då hade jag ju säkert kunna spela på ett tag till.
Och vad yrar du om att man ibland kör långa sträckor? Självklart så tycker jag ju att man ska koppla så att båda batterierna om man nu ska ha två ska laddas utav generatorn.

TS skaffa en voltmätare!  Spela musik så länge du vill tills det ligger på minst 12 v. Starta bilen och ladda batteriet ett tag. Eller ja skaffa två batterier eller ett större.  Gör som du vill.

Klart han får göra som han vill känns bara lite onödigt om man har en fullt fungerande "laddare" i bilen men men TS väljer, inte jag.

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang