7247
Sök

Dls A6: Behövs det mera ström?

286 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Har nu vart och inhandlat ett DLS A6. Har bara ett vanligt standard batteri (vet ej hur många ah, ska kika imorn) och frågan är om det kommer behövas ett till batteri. Kommer inte spela med bilen avstängd och högsta volym från start. Ska driva på V-max basar.

Om det nu skulle behövas ett till batteri, kan jag ta nuvarande plus matning bak som ligger på 16mm2 och parallellkoppla batterierna eller måste jag ha grövre?
Har läst tidigare trådar om att de sätter dit ett relä, men ska inte spela med bilen avstängd så räcker det att sätta + mot + från batteriet fram till de bak (ink jord såklart).
Spänningen jämnar väl ut sig, tex om de batteriet som jag sätter i är lite sämre laddat än de fram så jämnar det väl ut sig när de man installerar + matningen?
Senast redigerat av Sanny (10 augusti 2006)

21 761 Inlägg
9 augusti 2006
Om du sätter in ett sämre batteri så kommer spänningen att jämna ut sig, det är rätt. Men det är inte bra, då kommer det batteriet att begränsa det andra. Om du har ett äldre och mer slitet batteri i skuffen och har ett jättefantastiskt där fram så har du inte mycket nytta av det jättefantastiska batteriet, det sämre kommer att begränsa den sammanlagda prestandan hos båda två.

En annan sak som kan hända, speciellt om ett av batterierna är i sämre skick och färre Ah, är att det sämre/mindre dras ur mer än det bättre/större och då knäcks det fort. En följdeffekt kan bli att det större också knäcks eftersom det får jobba mer.

Om man ska ha batterier parallellkopplade med varandra så ska de helst vara lika stora och vara lika gamla så att de samarbetar med varandra, inte motarbetar. Dessutom bör de sitta nära varandra för att inte riskera att det blir spänningsfall i kablarna mellan dem.

286 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Vilken blir den lättaste lösningen på problemet, eller kommer ett batteri att räcka?

Hur många ampere ligger generatorn på i en Peugeot 405:a -91.

286 Inlägg
9 augusti 2006
Trådstartare
Mätte spänningsförlusten idag...

Har en 16mm2 från batteriet till slutsteget bak, 5m lång.
13,68 V fram och bak vid batteriet var det 13,58 = 0.1 i spänningsförlust. Vilket jag tycker är godkänt, eller? Kan man se vilket skick batteriet är genom att titta på spänningen (om de är fullladdat)

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Hos Yourex.se har de allt mellan 50-80A generator till Peugeot 405-91, det beror på modell.
Tudors batteritabell visar 55-75Ah batteri beroende på om det är diesel eller bensin, då har du säkert någonstans där emellan i din bil.

Om du kör steget i 1 Ohm så drar det mycket ström, då är ett extra batteri att föredra.
Sitter ditt ordinarie batteri bak? Om det gör det så kan det fungera bra att parallellkoppla två likadana och lika gamla batterier utan batteriavskiljare.

Man kan inte säga säkert i vilken kondition batteriet är genom att bara mäta vilospänningen, man bör åtminstone mäta syravikten. Men inte ens det är ett helt säkert sätt, dock är detta sätt det näst bästa sättet. Bäst är att mäta med en belastningsprovare av något slag, sådan bör finnas hos en verkstad.

Jag vill rekommendera att använda ett skiljerelä och eftersom du har läst igenom tidigare trådar om just detta så vet du säkert några anledningar till att man bör ha en sådan, men vill du nu inte ha skiljerelä så är det du som bestämmer naturligtvis. Jag vill bara att du är medveten om fördelar och nackdelar med att parallellkoppla batterier med varandra.
Senast redigerat av Drönirettab (10 augusti 2006)

286 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hos Yourex.se har de allt mellan 50-80A generator till Peugeot 405-91, det beror på modell.
Tudors batteritabell visar 55-75Ah batteri beroende på om det är diesel eller bensin, då har du säkert någonstans där emellan i din bil.

Om du kör steget i 1 Ohm så drar det mycket ström, då är ett extra batteri att föredra.
Sitter ditt ordinarie batteri bak? Om det gör det så kan det fungera bra att parallellkoppla två likadana och lika gamla batterier utan batteriavskiljare.

Man kan inte säga säkert i vilken kondition batteriet är genom att bara mäta vilospänningen, man bör åtminstone mäta syravikten. Men inte ens det är ett helt säkert sätt, dock är detta sätt det näst bästa sättet. Bäst är att mäta med en belastningsprovare av något slag, sådan bör finnas hos en verkstad.

Jag vill rekommendera att använda ett skiljerelä och eftersom du har läst igenom tidigare trådar om just detta så vet du säkert några anledningar till att man bör ha en sådan, men vill du nu inte ha skiljerelä så är det du som bestämmer naturligtvis. Jag vill bara att du är medveten om fördelar och nackdelar med att parallellkoppla batterier med varandra.

Nej tyvärr så sitter inte batteriet bak, vilket jag gärna skulle vilja att de gjorde tongue

Kommer att köra steget i 2 ohm, mkt skillnad i ström mängd mellan 1ohm och 2 ohm?
Såg att det var dubbla strömingångar, till vilken nytta?

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Dubbla strömingångar är bra, då kan man ansluta dubbla strömkablar om man ska köra steget i 1 Ohm och kräma på ordentligt.

Det blir ca 25-30A lägre ström när steget körs i 2 Ohm. Om man räknar på RMS-effekten i 2 Ohm och tar 80% i verkningsgrad så kan steget dra ungefär 80A om du alltså kör konstant 870W RMS. Nu gör du inte det men upp till 80A kan alltså steget dra om du krämar på väldigt högt. Då kan spänningsfallet bli drygt 0,4V vilket är lite i överkant tycker jag, en grövre kabel borde du ha till detta steg.

Jag funderar lite på när du mätte 13,68V, hade du stereon på då eller var endast halvljuset på? Den spänningen är lite för lite för att batteriet ska få bra laddning annars.

286 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Dubbla strömingångar är bra, då kan man ansluta dubbla strömkablar om man ska köra steget i 1 Ohm och kräma på ordentligt.

Det blir ca 25-30A lägre ström när steget körs i 2 Ohm. Om man räknar på RMS-effekten i 2 Ohm och tar 80% i verkningsgrad så kan steget dra ungefär 80A om du alltså kör konstant 870W RMS. Nu gör du inte det men upp till 80A kan alltså steget dra om du krämar på väldigt högt. Då kan spänningsfallet bli drygt 0,4V vilket är lite i överkant tycker jag, en grövre kabel borde du ha till detta steg.

Jag funderar lite på när du mätte 13,68V, hade du stereon på då eller var endast halvljuset på? Den spänningen är lite för lite för att batteriet ska få bra laddning annars.

Hade stereon på då samt slutsteg. Provade aldrig att mäta vilospäningen

286 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Har 16mm2 avsäkrad med en 60A. Ska in imorn och köpa 30mm2. Vad skulle du avsäkra den med för storlek? Kikade på nårdik, där rekommenderade de 140A för 33mm2.
Duger biltemas strömkabel?
Senast redigerat av Sanny (10 augusti 2006)

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Den duger garanterat lika bra som en dyrare kabel.

Eftersom du ska köra steget i 2 Ohm så borde 100-120A räcka tycker jag, här får nog andra säga sitt också men det borde som sagt räcka.

286 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Tror du generatorn orkar ladda batteriet om steget drar 60A, eller är det så enkelt att ifall jag har en 60A så orkar den ladda. Men ifall steget drar 61A så börjar batteriet att laddas ur?

21 761 Inlägg
10 augusti 2006
Om du krämar på ganska mycket så kan kanske steget dra 50-60A, vet inte riktigt, men det drar ju inte så mycket hela tiden. Det är nog mest i basslagen och vid bastoner som det drar så mycket, men man får ju tänka på att bilens övriga saker drar ström också. Min 240-86 drar ca 25A med endast halvljuset på när motorn är igång, slår man på fläkten på läge 2-3 så drar det kanske närmare 35A.

Detta är ett exempel på hur mycket bilens elektronik drar i min bil men det är säkert inte så stor skillnad jämfört med en nyare bil. Sedan får man inte glömma att generatorn inte orkar ladda maxström på tomgång, den kanske klarar att ladda ca hälften av maxströmmen på tomgång innan laddspänningen sjunker.

Jag vet ju inte hur stor generator du har i din bil men om det skulle vara 60A så kommer den inte att orka ladda ordentligt om du krämar på högt och samtidigt har flera strömförbrukare på. Om du däremot inte har en massa grejor igång samtidigt som du poppar högt så kan det gå någorlunda bra.

286 Inlägg
10 augusti 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du krämar på ganska mycket så kan kanske steget dra 50-60A, vet inte riktigt, men det drar ju inte så mycket hela tiden. Det är nog mest i basslagen och vid bastoner som det drar så mycket, men man får ju tänka på att bilens övriga saker drar ström också. Min 240-86 drar ca 25A med endast halvljuset på när motorn är igång, slår man på fläkten på läge 2-3 så drar det kanske närmare 35A.

Detta är ett exempel på hur mycket bilens elektronik drar i min bil men det är säkert inte så stor skillnad jämfört med en nyare bil. Sedan får man inte glömma att generatorn inte orkar ladda maxström på tomgång, den kanske klarar att ladda ca hälften av maxströmmen på tomgång innan laddspänningen sjunker.

Jag vet ju inte hur stor generator du har i din bil men om det skulle vara 60A så kommer den inte att orka ladda ordentligt om du krämar på högt och samtidigt har flera strömförbrukare på. Om du däremot inte har en massa grejor igång samtidigt som du poppar högt så kan det gå någorlunda bra.

Har nästan aldrig elfläkten på nu i sommartider, nervevade rutor funkar bra.
Sedan brukar jag försöka att köra med parkeringsljusen dagtid etc.
Och sen som sagt så spelar man ju inte högt hela tiden. Så tror jag prövar med ett batteri först.
Ska installera 35mm2 på måndag ifall jag blir tvungen att fixa ett till batteri.

Tack för all hjälp

Sök