1865
Sök

Sätta slutsteg på baslåda

29 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Hejsan.. Nu har jag ett litet problem. Jag vet inte riktigt var jag ska ha mitt slutsteg. Många påstår ju att lödning etc kan gå sönder om man har slutsteget på lådan. Men i mitt tycke så borde slutsteg vara gjorda för vibrationer.

Men om jag nu skulle skruva fast det i lådan, och sedan kanske det kommer en dag då man ska göra av sig med lådan men inte slutsteget. Då kommer det ju vara små "hål" där skruvarna har varit. Påverkar detta då "effekten" från baslådan.

Kortfattat; Kommer basen påverkas av hålen som kommer bli efter skruvarna till slutsteget om man nån gång skulle sälja endast lådan? Då det inte kommer vara HELT tätt?

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack på förhand!

3 187 Inlägg
11 juni 2011
Johnaas skrev:
Hejsan.. Nu har jag ett litet problem. Jag vet inte riktigt var jag ska ha mitt slutsteg. Många påstår ju att lödning etc kan gå sönder om man har slutsteget på lådan. Men i mitt tycke så borde slutsteg vara gjorda för vibrationer.

Men om jag nu skulle skruva fast det i lådan, och sedan kanske det kommer en dag då man ska göra av sig med lådan men inte slutsteget. Då kommer det ju vara små "hål" där skruvarna har varit. Påverkar detta då "effekten" från baslådan.

Kortfattat; Kommer basen påverkas av hålen som kommer bli efter skruvarna till slutsteget om man nån gång skulle sälja endast lådan? Då det inte kommer vara HELT tätt?

Tack på förhand!

en låda ska alltid vara HELT tät. men går ju att täppa igen hålen med många olika grejer så det ska inte vara några problem att lösa.
sen om lådan du har är stabil så ska det inte vibrera mycket i den.

29 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Okej, men det låter bra. Får bli och sätta de på lådan då. Tack för hjälpen

1 938 Inlägg
11 juni 2011
Sätt steget med korta skruv så slipper du genomgående hål.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2011
Små hål i baslådor är inte kul, tro mig. wink En kompis missade några skruv när han skruvade i basarna i sina nybygda baslådor, var väl lite ivrigt eller nåt, och det lät för jävligt! Så du bör försöka att inte göra hål i lådan, gör istället så som Glesmark skrev och använd korta skruv.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

474 Inlägg
13 juni 2011
har alltid kört steget på lådan :p

140 Inlägg
19 juni 2011
om du skulle vara rädd så finns alternativet att lägga någon slags gummiduk mellan steg och låda, aldrig prövat det men borde ju funka? men det borde inte vara några problem att sätta steget direkt på lådan smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juni 2011
Vibrerar lådan såpass mkt att lödningar och dyligt går sönder i ett steg som är monterad på den så har man byggt lådan fel wink
Lådan skall vara så stum att man eg. inte känner ngr vibrationer från den då man spelar.....
Senast redigerat av Lonefox (19 juni 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

tysk.
592 Inlägg
20 juni 2011
Lådan skall vara såpass stum att det inte spelar någon roll. Jag har mina steg monterade på baslådan till min AQ. Lådjäveln är såpass stum att man kan ställa ett vattenglas på den utan att spilla vid en 35hz burp.

Skruvar du det i lådan och inte vill ha steget där mer och du lyckas dra skruven igenom lådan så är de väl bara att skruva i skruvarna igen. Så läcker det inte smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2011
Wiechert skrev:
Lådan skall vara såpass stum att det inte spelar någon roll. Jag har mina steg monterade på baslådan till min AQ. Lådjäveln är såpass stum att man kan ställa ett vattenglas på den utan att spilla vid en 35hz burp.

Skruvar du det i lådan och inte vill ha steget där mer och du lyckas dra skruven igenom lådan så är de väl bara att skruva i skruvarna igen. Så läcker det inte smile

Får du krusningar i vattnet du har i glaset av lådan? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

750 Inlägg
20 juni 2011
Johnaas skrev:

Tack på förhand!

det där med hålen bör man ju kunna spackla igen enligt mig smile , och ett tips, varför inte sätta steget på ryggstödet, jag har själv 2 st steg där och fungerar hur bra som helst smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Sök