Hjälp med att importera bil från Tyskland

Lindblad92
12 juni 2011 · 37 Inlägg

Har letat en Nissan här i sverige ett bra tag utan nån lycka, så kollade lite lätt på att importera en från Tyskland. Har hittat en Nissan s14 för en bra peng, så nu undrar jag hur man skulle kunna göra på bästa sätt för att få hem den?

Om det kanske finns nån här på Garaget som håller på att importera bilar som man kan få hjälp av?

Tacksam för svar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juni 2011 · 17 386 Inlägg

Ska faktiskt åka ner imorgon och hämta en i Frankfurt!

Är bilen på firma som erbjuder exportservice är det enkelt! De hjälper dig med allt. Väl hemma ska du reg.besiktiga och väga bilen.

Är det privat måste du nästan ha med dig nån som kan tyska om du inte kan själv. Väl på plats måste du och ägaren till bilen åka till deras motsvarighet till vägverket. Skyltarna på bilen är hans och dessa behåller han. Du får istället exportskyltar att köra hem på. Plus att du givetvis måste köpa en försäkring för hemresan. Kostnad för detta har jag för mig landade på cirka 2500:- sist. Det tar knappt en dag för det mesta att få ut skyltarna. Så börjar man på morgonen så kan man köra hem på kvällen.

Viktigt är att du får med dig Fahrzeugsbevis i original. Deras "Regpapper" alltså. Inget sådant så blir det tvärstopp i Sverige. Detta vill Transportstyrelsen gärna ha. Sedan ska deras kvarnar mala i cirka 8-10 dagar innan du får papper på bilen. Då kan du besiktiga sen.

Det är väldigt enkelt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lindblad92
12 juni 2011 · 37 Inlägg

Tyvärr så är det privat, tyckte det verkade lite svårt tongue Men vet du om det är personer som åker runt och köper bilar där nere?

st4rmine_junkie Honda freak
16 juni 2011 · 137 Inlägg

Mitt tips till dig är att du hittar någon som kan tyska som du kan bjuda på en skojjig resa! smile
Tyvär är det inte jag.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juni 2011 · 17 386 Inlägg

Ja tyska är ett måste! om inte annat för exporten! Jag åkte i måndags (flyg) och hämtade en bil i södra Tyskland, se fotoalbum, och var hemma igår onsdag i närheten av Göteborg. Du bör ta en extra dag ledigt i fall det blir krångel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang