Har letat en Nissan här i sverige ett bra tag utan nån lycka, så kollade lite lätt på att importera en från Tyskland. Har hittat en Nissan s14 för en bra peng, så nu undrar jag hur man skulle kunna göra på bästa sätt för att få hem den?
Om det kanske finns nån här på Garaget som håller på att importera bilar som man kan få hjälp av?
Ska faktiskt åka ner imorgon och hämta en i Frankfurt!
Är bilen på firma som erbjuder exportservice är det enkelt! De hjälper dig med allt. Väl hemma ska du reg.besiktiga och väga bilen.
Är det privat måste du nästan ha med dig nån som kan tyska om du inte kan själv. Väl på plats måste du och ägaren till bilen åka till deras motsvarighet till vägverket. Skyltarna på bilen är hans och dessa behåller han. Du får istället exportskyltar att köra hem på. Plus att du givetvis måste köpa en försäkring för hemresan. Kostnad för detta har jag för mig landade på cirka 2500:- sist. Det tar knappt en dag för det mesta att få ut skyltarna. Så börjar man på morgonen så kan man köra hem på kvällen.
Viktigt är att du får med dig Fahrzeugsbevis i original. Deras "Regpapper" alltså. Inget sådant så blir det tvärstopp i Sverige. Detta vill Transportstyrelsen gärna ha. Sedan ska deras kvarnar mala i cirka 8-10 dagar innan du får papper på bilen. Då kan du besiktiga sen.
Ja tyska är ett måste! om inte annat för exporten! Jag åkte i måndags (flyg) och hämtade en bil i södra Tyskland, se fotoalbum, och var hemma igår onsdag i närheten av Göteborg. Du bör ta en extra dag ledigt i fall det blir krångel.