6928
Sök

Fråga om Grenrörs bultar o muttrar till 740 TIC

STREETRACER
892 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Hej hopp!!

Jag är inte så insatt i detta med hållbarhet på muttrar o bultar o så..

Jag bytte grenrör för en tid sedan.. bytte även några pinnbultar som gick av..

Rullade in bilen i garaget typ 2månader senare och 5 av pinnbultarna va av igen...

Så nu ska jag byta alla bultar som e trasiga...

vad ska man ha för pinnbultar?  funkar det med "universal" M8 8.8?  elr måste man köpa på volvo?
Kan det annars funka med vanliga M8 8.8 Skruvar?

Antar att man måste ha såna där special muttrar som "pajar" gängan och låser egentligen, men funkar det inte med vanliga M8 och taggbricka?

MvH

Bmc Crew

4 767 Inlägg
13 juni 2011
Köp på volvo, kostar inte många kronor..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

STREETRACER
892 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Mjo.. givetvis är juh det,det bästa egentligen... men det blir ändå en rätt bra slant när man behöver 7st pinnbultar,7st muttrar och 4st packningar..

Bmc Crew

3 295 Inlägg
13 juni 2011
Sketstopp24v skrev:
Mjo.. givetvis är juh det,det bästa egentligen... men det blir ändå en rätt bra slant när man behöver 7st pinnbultar,7st muttrar och 4st packningar..

men då kanske det håller en bit in i framtiden oxå.. smakar det så kostar det, det är väl inte den största summan med lite pinnbult, mutter och packningar?

STREETRACER
892 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Hehe.. nej det är ingen stor summa, men det är en sketen 740 som ska vara billig osv wink

Finns det inga "volvo-genvägar" så blir det volvo-original...

Bmc Crew

3 295 Inlägg
13 juni 2011
kolla på http://webshop.cp-service.se/ där handlade jag pinnbult och kopparmutter till mitt grenrör..
Senast redigerat av Slave_joe (13 juni 2011)

613 Inlägg
13 juni 2011
hade du inte köpt en japsdämpare hade du haft råd med lite reservdelar^^

Whatever :)
1 652 Inlägg
13 juni 2011
Sketstopp24v skrev:
Hej hopp!!

Rullade in bilen i garaget typ 2månader senare och 5 av pinnbultarna va av igen...

vad ska man ha för pinnbultar?  funkar det med "universal" M8 8.8?  elr måste man köpa på volvo?

Antar att man måste ha såna där special muttrar som "pajar" gängan och låser egentligen, men funkar det inte med vanliga M8 och taggbricka?

MvH

Hmm jag förmodar att du hade loss alla muttar när grenröret kvar kallt wink
Ett tips till nästa gång är att du lossar dom när du haft igång motorn en stund eller kört runt kvarteret så lossar muttrarna inte pinnbultarna wink Sen kan du vänta tills motorn/grenrör är kallt för att lättare skruva med sakerna.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

STREETRACER
892 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Holmmis skrev:
hade du inte köpt en japsdämpare hade du haft råd med lite reservdelar^^

Haha..  ja,så kan man oxå se det.. dock satt mög-japsen fast på avgassystemet...  så köpte 3" system o fick japsen på köpet iofs wink

Har kollat CP-service och det verkar jäkligt nice...   ska kolla om det är billigare där än på Volvo.
CP ville ha 150kr frakt så får...

Men frågan vart mest om det håller med random universal prylar? och vilken sort man ska ha isf..  elr om det kommer lossna efter nån månad igen... är juh drygt att laga saker hela tiden wink

Bmc Crew

STREETRACER
892 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
XeptiQ skrev:
Sketstopp24v skrev:
Hej hopp!!

MvH

Hmm jag förmodar att du hade loss alla muttar när grenröret kvar kallt wink
Ett tips till nästa gång är att du lossar dom när du haft igång motorn en stund eller kört runt kvarteret så lossar muttrarna inte pinnbultarna wink Sen kan du vänta tills motorn/grenrör är kallt för att lättare skruva med sakerna.

Okej.. jo,jag tror det va kallt när jag började skruva wink ska tänka på detta nästa gång.

Bmc Crew

4 767 Inlägg
13 juni 2011
Det lär ju vara betydligt billigare med en uppsättning pinnbultar och muttrar till en 740, än vad det är till min skyline tex, och till den kostar dom bara nån 20.- styck typ.. Så att byta alla är ju bara vad soppan kostar till en omkörning typ........
Är det verkligen värt besväret att skruva ner skiten om och om igen istället för att lägga en tvåhundring på att laga det ordentligt? tongue

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

8 283 Inlägg
13 juni 2011
Sketstopp24v skrev:

Eller så tillverkar man egna s.k stukade muttrar. Svinsimpelt och billigt istället för att köpa och det enda som behövs är ett skruvstäd egentligen. Man sätter fast muttern i städet och drar åt liteså den blir oval - klart. Har man lite känsla kan han slä till muttern med en hammare också och då samma resultat.

486 Inlägg
13 juni 2011
Sketstopp24v skrev:

Jag har alltid kört vanlig M8 med "taggbricka" och jag har aldrig varit med om att någon mutter skruvat upp sig.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

STREETRACER
892 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Tomas_H skrev:
Sketstopp24v skrev:

Jag har alltid kört vanlig M8 med "taggbricka" och jag har aldrig varit med om att någon mutter skruvat upp sig.

Nu snackar vi... folk med egna erfarenheter=)

Det måste juh vara det billigaste alternativet till muttrarna?   

Men pinnbultarna?  går det med vilka pinnbultar som helst i M8 elr måste de vara specade för just grenrör?

Bmc Crew

5 710 Inlägg
14 juni 2011
Sketstopp24v skrev:
Men pinnbultarna?  går det med vilka pinnbultar som helst i M8 elr måste de vara specade för just grenrör?

Går och går....du kommer att kunna skruva dit grenrör/turbo med vilka "skitgrejjer" som helst men frågan är:
1. Hur länge det håller.
2. Om det går att demontera.

Grenrör/turbomiljö är bland det jäkligaste miljön man kan tänka sig för ett skruvförband.
Varm som hejsan ibland och kallt ibland, värmeuppbyggnaden kommer snabbt och det töjjer i materialen.
Värmen gör även att prylarna kan sätta sig enormt och det är inte ovanligt att det går sönder om man behöver demotera.

Därför.....konstruktionen från början är säkert hyvsad med rätt klämlängder på pinnskruv, mutter osv i ett värmetåligt material och med en ytbehandligen som gör att det går att demontera.
Låter det billigt....nä det är det inte heller....till SAAB:en kostar bara en mutter typ 50kr/st om man handlar original.
Ändrar du till andra grejjer  får du ta konsekvenserna, kan hålla hur länge som helst men kan bli jobbigt om du måste demotera......eller så lossar skiten wink

Jag skulle oxo vilja läga till vikten av att dra grejjerna med rätt moment.
M8 standard är 24Nm så det kan man ju försöka få till.
Drar man 35 så lägger sig kanske pinnskruven på sträckgränsen redan från början och har sedan inget till övers när grenröret svullnar 0.5mm vid 700° = det går av.

MVH Jonas
..............

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
14 juni 2011
pinnbultarna kostar ca 7kr/st och muttrarna typ 5-10 kr/st och du tycker det är dyrt? du har nog fel hobby isåfall..

~Andy~

5 710 Inlägg
14 juni 2011
volvoandy90 skrev:
pinnbultarna kostar ca 7kr/st och muttrarna typ 5-10 kr/st och du tycker det är dyrt? du har nog fel hobby isåfall..

Hade för mig att det var ganska mycket billigare på "andra sidan". Ganska många SAAB-folk som handlar på Volvo istället.

MVH Jonas
..............

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
14 juni 2011
jonTe skrev:
volvoandy90 skrev:

Hade för mig att det var ganska mycket billigare på "andra sidan". Ganska många SAAB-folk som handlar på Volvo istället.

det skulle inte förvåna mig tongue jag blev ganska chockad när jag köpte till min gamla bil ^^

~Andy~

STREETRACER
892 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
volvoandy90 skrev:

Där ser man... Volvo tar ca 50kr för pinne+mutter här där jag bor och behöver juh minst 7 set.

Som jag skrivit innan.. nej,det är inte dyrt.. men skoj att hitta lösningar som funkar som det ska men är billigare o enklare att få tag i smile

Men de där random pinnarna och muttrarna ligger på det priset du säger... frågan vart juh om det håller wink

Bmc Crew

STREETRACER
892 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
jonTe skrev:
Sketstopp24v skrev:

Går och går....du kommer att kunna skruva dit grenrör/turbo med vilka "skitgrejjer" som helst men frågan är:
1. Hur länge det håller.
2. Om det går att demontera.

Grenrör/turbomiljö är bland det jäkligaste miljön man kan tänka sig för ett skruvförband.
Varm som hejsan ibland och kallt ibland, värmeuppbyggnaden kommer snabbt och det töjjer i materialen.
Värmen gör även att prylarna kan sätta sig enormt och det är inte ovanligt att det går sönder om man behöver demotera.

Därför.....konstruktionen från början är säkert hyvsad med rätt klämlängder på pinnskruv, mutter osv i ett värmetåligt material och med en ytbehandligen som gör att det går att demontera.
Låter det billigt....nä det är det inte heller....till SAAB:en kostar bara en mutter typ 50kr/st om man handlar original.
Ändrar du till andra grejjer  får du ta konsekvenserna, kan hålla hur länge som helst men kan bli jobbigt om du måste demotera......eller så lossar skiten wink

Jag skulle oxo vilja läga till vikten av att dra grejjerna med rätt moment.
M8 standard är 24Nm så det kan man ju försöka få till.
Drar man 35 så lägger sig kanske pinnskruven på sträckgränsen redan från början och har sedan inget till övers när grenröret svullnar 0.5mm vid 700° = det går av.

Tack smile  Blev genast mycket klokare! big_smile

Bmc Crew

Sök