5602
Sök

Väntan på rättegång av fortkörning, vad händer?

4 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
För 2v sedan blev jag av med körkortet efter jag kört 90 på 50-väg enligt deras laser.

Enligt vad jag läst innebär det indraget körkort i 2 månader, men jag måste ha körkortet i jobbet!

På plats tog de mitt kort, dock erkände jag inte pga. min ilska.

Min förhoppning var att jag endast skulle bli av med lappen en månad efter några samtal med transportstyrelsen, men nu väntar jag på rättegång och hur lång tid kommer det att ta? Jag är redo att ringa och erkänna, bara processen skyndas på. För det är väl inte polisen som avgör hur länge jag blir av med lappen utan de utreder bara vilken hastighet jag höll, för det är transportstyrelsen som avgör tiden för indragna kortet?

Det jag är orolig för är att rättegången kommer om 1,5 månad och jag har då förlorat en halv månad som jag med lite tur kunnat få tillbaka körkortet på.

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
14 juni 2011
det går inget fortare

det som kommer hända nu är att transportstyrelsen skickar ett brev till dig och vill ha ditt yttrande sen beslutar dom vad som händer med ditt körkort

detta beslut är inte fastställt förens efter brottet vunnit laga kraft

så om tingsrätten/hovrätten anser att du döms för det du gjort
kan transportstyrelsen fastslå indragningen eller öka den beronde på hur du döms
oftast fastställs bara indragningen när man döms

hur som helst kommer inte polisens del påverka tiden det kommer ta innan du får beslutet om hur länge du blir av med körkortet

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Edit efter missförståelse.

Ny fråga är, säg att de drar ner tiden till 1 månad efter jag skrivit till dem, men rättegången är om 1,5månad.
Har jag gått miste om en halv månad då? Eller får jag inte veta transportstyrelsens beslut förän efter rättegång?

Jag vet att det kan ta tid med polisärenden och är därför lite orolig.
Senast redigerat av sebswede (14 juni 2011)

Handledare
1 481 Inlägg
14 juni 2011
Det är Länsstyrelsen som beslutar om indragning, inte transportstyrelsen. Länsstyrelsen kan bara fatta ett preliminärt beslut innan rättegången varit. Slutgiltigt beslut får du först efter rättegången. Så ja, du får vänta på rättegången, men tro inte att du får någon förkortning. Det är i stort sett omöjligt idag. 40km för fort på 50-väg bedöms hårt. Du kan nog snarare få längre tid.

Muttley
14 juni 2011
DU ta de inte så hårt. Men du erkände inte pga din ilska? På dig själv ?

Du får nog helt enkelt vänta och ta de som de blir.

15 172 Inlägg
14 juni 2011
saab_sonett skrev:
Det är Länsstyrelsen som beslutar om indragning, inte transportstyrelsen. Länsstyrelsen kan bara fatta ett preliminärt beslut innan rättegången varit. Slutgiltigt beslut får du först efter rättegången. Så ja, du får vänta på rättegången, men tro inte att du får någon förkortning. Det är i stort sett omöjligt idag. 40km för fort på 50-väg bedöms hårt. Du kan nog snarare få längre tid.

minns inte jag helt fel så har faktist transportstyrelsen tagit över körkort delen

men kan så klart ha fel..men så minns jag det smile

hur som helst påverkar inte rättegången hur lång tid man får det indraget i första hand endå eftersom det är länsstyrelsen/transportstyrelsen som tar beslutet och detta gör dom när dom fått papprena från polisen oavsätt om man erkänt eller inte erkänt så skickar dom papprena direkt dit
och dom tar ett tillfälligt beslut om man nekar men det påverkar endå inte varken längden för indragningen eller hur lång tid det tar att få beslutet mer än det slutgiltiga beslutet som oftast kommer lååångt efter indragingen har upphört

så det hjälper inte att erkänna i nu läget för att skynda på ett beslut

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … korkortet/
Senast redigerat av Growe (14 juni 2011)

Handledare
1 481 Inlägg
14 juni 2011
Ändrat nyligen då. 2009 var det Länsstyrelsen. Det vet jag.

8 928 Inlägg
14 juni 2011
Det är Transportstyrelsen som handlägger körkortsåterkallelse

Reglerna om återkallelse av körkort och körkortstillstånd hittar du i Körkortslagen (1998:488)
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm
och Körkortsförordningen (1998:980).
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980980.htm

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

15 172 Inlägg
14 juni 2011
sebswede skrev:
Edit efter missförståelse.

Ny fråga är, säg att de drar ner tiden till 1 månad efter jag skrivit till dem, men rättegången är om 1,5månad.
Har jag gått miste om en halv månad då? Eller får jag inte veta transportstyrelsens beslut förän efter rättegång?

Jag vet att det kan ta tid med polisärenden och är därför lite orolig.

du får beslutet direkt och det gäller direkt men! det slutgiltiga beslutet kommer inte förens allt är färdigt
men säg att dom drar in det 1månad och rättegången är om 6månader så hinner du få tillbaka körkortet innan rättegången

men det första beslutet är endå det som brukar fastställas om inget märkligt händer

så beslutar dom om att ge dig indragning på 3månader du skickar in papper och får det ändrat till 2månader så är det oftast det som gäller

om inget nytt tillkommer vid rättegången tex att dom väljer att åtala dig för vårdlöshet i trafik eller liknande

när jag fick indaget körkort drogt dom in det i 5månader och när dom 5månaderna gått så fick jag tillbaka kortet och sen vart rättegången 3månader senare
så det brukar ta sin lilla tid

7 606 Inlägg
15 juni 2011
jag kan säga så här du kommer att förlora det längre än 1 mån,, 90 på 50 väg är mkt grov överträdelse,, så minst 3 mån tror jag att du förlorar det,, men lycka till iaf smile
Senast redigerat av granadadr (15 juni 2011)

Muttley
15 juni 2011
granadadr skrev:
jag kan säga så här du kommer att förlora det längre än 1 mån,, 90 på 50 väg är mkt grov överträdelse,, så minst 3 mån tror jag att du förlorar det,, men lycka till iaf smile

Om dessa mallarna gäller fortfarande är de 2 månader

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

1 738 Inlägg
15 juni 2011
jag hade sagt i mitt yttrande att: jag körde enligt reglerna och vill ha bevis på att den där fartkameran är calibrerad wink

Då slipper du nog böter samt att få ta om körkortet. Du kommer aldrig kunna påskynd processen tyvärr!

8 928 Inlägg
15 juni 2011
Eftersom det är en 50 väg och överträdelsen är  40km/tim så blir det böter på 4000:- .
Hur länge man blir av med kortet beslutas som sagt av Transportstyrelsen men jag tippar jag på 3-6månader

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

4 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
Eftersom det är en 50 väg och överträdelsen är  40km/tim så blir det böter på 4000:- .
Hur länge man blir av med kortet beslutas som sagt av Transportstyrelsen men jag tippar jag på 3-6månader

Mvh
Hamilton

Varför tror du 3-6 månader när mallen enligt trafikjuristen säger 2mån?

En kompis körde 92 på 50 väg under prövotid och fick då 3 månader.

15 172 Inlägg
15 juni 2011
sebswede skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

exakt du svarar själv på frågan din polare körde 2km/ h fortare än trådskaparen
och han fick 3månader

bara för att man har prövotid så blev det inte hårdare från transportstyrelsen sida utan samma åtgärd oavsätt 30år gammalt körkort eller 1dag gammalt

4 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Growe skrev:
sebswede skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

exakt du svarar själv på frågan din polare körde 2km/ h fortare än trådskaparen
och han fick 3månader

bara för att man har prövotid så blev det inte hårdare från transportstyrelsen sida utan samma åtgärd oavsätt 30år gammalt körkort eller 1dag gammalt

Gränsen går enligt trafikjuristen vid 90, så 92km/h ska vara enligt honom 3 mån. Precis också vad min vän fick.

Sök