5038
Sök

Ang bensin pump volvo 940 ltt 95a.

3 182 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
ska byta bensintank i min 940 gl 130hk 91a och fick tag på en tank komplett med armatur o pump från en 940 ltt 95. hur blir det med den pumpen i min bil kommer den gå fett eller blir de ingen skillnad alls.

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Hur vida pump ska gå eller inte är det relä som sköter om.. alltså ingen skillnad om du bara byter nån av pumparna rakt av..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Hur vida pump ska gå eller inte är det relä som sköter om.. alltså ingen skillnad om du bara byter nån av pumparna rakt av..

va ???relät sitter ju där för att stänga av pumen vid tex krock och har inget med flöde eller liknande att göra.
det som styr soppa mängden\trycket  är btr:en all överflödig soppa skickat tillbaka i tanken
så det är lugnt att stoppa vilken soppa pump som helst i bilen så länge den inte är för klen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 292 Inlägg
16 juni 2011
turboforssen skrev:
Danne_1977 skrev:

va ???relät sitter ju där för att stänga av pumen vid tex krock och har inget med flöde eller liknande att göra.
det som styr soppa mängden\trycket  är btr:en all överflödig soppa skickat tillbaka i tanken
så det är lugnt att stoppa vilken soppa pump som helst i bilen så länge den inte är för klen

Ja det finns nog många saker som kan ha inverkan på hur bränslepumpar styrs och hur och när dom ska gå och inte gå..

Men i detta fallet ang Volvo bränslepump så spelar det ingen roll om han byter pump från annan modell, bara den passar och kommer från samma kaross så är det inga problem...lol

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juni 2011
Danne_1977 skrev:
turboforssen skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja det finns nog många saker som kan ha inverkan på hur bränslepumpar styrs och hur och när dom ska gå och inte gå..

Men i detta fallet ang Volvo bränslepump så spelar det ingen roll om han byter pump från annan modell, bara den passar och kommer från samma kaross så är det inga problem...lol

man styr inte soppapumparna man styr bränsletrycket...

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Ok.. här har vi en kille som verkligen är teoretiskt insatt i exakt hur grejerna funkar.. det är ju bra det.. men även fast min poäng har kommit fram för länge sen ang vad jag ville ha sagt så är det tillrättavisning och upplärning på hög nivå för att bekräftelsen på kunskapen måste fram till varje pris..

Jag tror nog faktiskt han som startade denna tråden fattar exakt vad jag menade i första inlägget jag skrev här...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Ok.. här har vi en kille som verkligen är teoretiskt insatt i exakt hur grejerna funkar.. det är ju bra det.. men även fast min poäng har kommit fram för länge sen ang vad jag ville ha sagt så är det tillrättavisning och upplärning på hög nivå för att bekräftelsen på kunskapen måste fram till varje pris..

Jag tror nog faktiskt han som startade denna tråden fattar exakt vad jag menade i första inlägget jag skrev här...

det blir nog bra det du säger ......
han frågar faktiskt om bilen kommer gå fett eller inte och jag ger ett längre svar på frågan och på så sätt så kanske han lär sig nått på samma gång ... kunskap är aldrig fel så länge den är rätt

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Sant som det är sagt.. alltid bra med rätt kunskap.. men problemet är ju bara att du inte gav nåt direkt svar till honom ang om den kommer gå fett eller inte.. du jobbade mer på att tala om för mig vad dom olika delarna har för uppgift, hur vida hans bil kommer gå fett eller inte.. ja det har inte framkommit ännu vad jag kan se..  ska läsa ännu en gång.. kanske döljer sig nåt mellan raderna som jag missat.. big_smile

Jag kan verkligen inte allt om bilar och dess komponenter och funktion, har hållit på med bilar i hela mitt liv...även om jag vet hur en sak funkar.. så kan jag ibland ha svårt att skriva vad jag menar....

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juni 2011
Danne_1977 skrev:
Sant som det är sagt.. alltid bra med rätt kunskap.. men problemet är ju bara att du inte gav nåt direkt svar till honom ang om den kommer gå fett eller inte.. du jobbade mer på att tala om för mig vad dom olika delarna har för uppgift, hur vida hans bil kommer gå fett eller inte.. ja det har inte framkommit ännu vad jag kan se..  ska läsa ännu en gång.. kanske döljer sig nåt mellan raderna som jag missat.. big_smile

Jag kan verkligen inte allt om bilar och dess komponenter och funktion, har hållit på med bilar i hela mitt liv...även om jag vet hur en sak funkar.. så kan jag ibland ha svårt att skriva vad jag menar....

jag kan väl förklara det lättera då .
om bilen kommer gå fett eller inte påverkas inte av ett soppapumps byte, så länge du inte sätter dit en soppa pump som arbetar under 3bars tryck då kommer den gå dåligt och snålt.

3 292 Inlägg
16 juni 2011
Haha faan vad bra.. nu fattar ju till och med jag exakt vad du menar.. big_smile 

Gräsligt vad det kan skilja mycket beroende på hur man säger nåt.. gäller ju även hur jag säger saker till andra såklart.. big_smile

3 182 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
skönt o slippa oroa sig över det då. det är hela tanken som ska bytas för övrigt och den kommer från en 940 95a ltt.

en annan kan bensin filtret göra att bilen känns slöare om det är dåligt/igensatt.

hur beter sig bilen om packboxen läker bakom svänghjulet och kopplingen är dränkt i olja.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 juni 2011
pukan2 skrev:
skönt o slippa oroa sig över det då. det är hela tanken som ska bytas för övrigt och den kommer från en 940 95a ltt.

en annan kan bensin filtret göra att bilen känns slöare om det är dåligt/igensatt.

hur beter sig bilen om packboxen läker bakom svänghjulet och kopplingen är dränkt i olja.

ja den lär slira på kopplingen ...
varvet går upp men det går inte fortare framåt

249 Inlägg
17 juni 2011
läcker den olja på lammelen? det problemet hade jag och då när jag kollade lite mer noga så var det lådan som läckte inte packboxen på veven, kolla de när du ändå har nere lådan

3 182 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
henkemedpuffen skrev:
läcker den olja på lammelen? det problemet hade jag och då när jag kollade lite mer noga så var det lådan som läckte inte packboxen på veven, kolla de när du ändå har nere lådan

vet inte om jag kommer kolla det den slirar inte eller nått alls men det är olja mellan låda o motor på utsidan. frågade då jag tycker den är lite för slö för att ha 130 hk tyckte min 116hk 740 va piggare. den tror starkt på att låda läcker. då motorns olje nivå är den samma hela tiden.

3 182 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
det visade sig att tanken från 940 ltt inte passa heller klantigt av mig då den tanken är på 75L och min är på 60L. så den tanken från 940 ltt 95an är till salu komplett med armatur o pump fult fungerande. pma för intresse.

249 Inlägg
17 juni 2011
det är bara riva ner och kolla, men tänk på om du bytar packboxen på veven köp volvo org det är den ända som håller och inte läcker, visst kostar den 230 kr men det är den värd

3 182 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
henkemedpuffen skrev:
det är bara riva ner och kolla, men tänk på om du bytar packboxen på veven köp volvo org det är den ända som håller och inte läcker, visst kostar den 230 kr men det är den värd

skulle väldigt gärna göra det men känner att tiden inte finns då tanten har bilen varje dag samt att jag jobbar. och plats för att görat  på är begränsat.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 juni 2011
pukan2 skrev:
henkemedpuffen skrev:

vet inte om jag kommer kolla det den slirar inte eller nått alls men det är olja mellan låda o motor på utsidan. frågade då jag tycker den är lite för slö för att ha 130 hk tyckte min 116hk 740 va piggare. den tror starkt på att låda läcker. då motorns olje nivå är den samma hela tiden.

det är ju bara att kolla vad det är för färg på olja ...
röd = växellåda
brun\ svart = motor

249 Inlägg
18 juni 2011
Oljan i lådan är svart/ brun när den e gammal. O hur ofta byter man olja på en gammal Volvo låda som ändå rasar var o varanan dag:p

1 938 Inlägg
18 juni 2011
turboforssen skrev:
Danne_1977 skrev:
turboforssen skrev:

man styr inte soppapumparna man styr bränsletrycket...

Bara för att vara besserwisser måste jag påpeka att man inte styr bränsletrycket, man begränsar det.

turboforssen skrev:
Danne_1977 skrev:

jag kan väl förklara det lättera då .
om bilen kommer gå fett eller inte påverkas inte av ett soppapumps byte, så länge du inte sätter dit en soppa pump som arbetar under 3bars tryck då kommer den gå dåligt och snålt.

Och bara för att vara EXTRA mycket besserwisser så skriver du helt galet, men du menar säkert väl.
Det du skriver är att den kommer gå dåligt och snålt om han sätter dit en som är över 3 bar. big_smile

Sök