Vad tycker ni om mitt idé?

Diesel_77
16 juni 2011 · 407 Inlägg

Jag har en Volvo 144 på 1250 kg.
Det jag funderar på att göra är att köpa en 200D + 5 växlad låda från en w201,w124 MB och renovera upp den. Sen tänker jag montera den i 144:an. Sen har han en dieselbakaxel från en Vovlo 240, eller 740 liggandes någonstans. Tror att det är från en 740, men det skulle inte spela någon roll. Det jag även ska göra mer är att slänga ut all inredning och lägga asfaltsmattor lite här och där, och införskaffa elfläkt. Bara för det tystas skull.
Jag har även en turbo som jag funderar på att montera dit.

Då har jag en frågeställning:
1. Tror ni att jag behöver renovera motorn om det har gått ca 40k mil eller mer?
2. Kan man kombinera en bensin  MB 5vxl låda med en 200D från MB?
3. Kan jag montera bakaxeln på 144:an? Vad brukar det vara för bakaxel på 144? 1031? Som 740,240?
4. Tror ni att jag kommer få den tyst om jag isolerar med mattor lite här och där? Hjulhus, dörrar, nya lister, golv, torpedvägg och elfälkt?
5. Får man plats med en 200D i en 144?
6. Om jag monterar en turbo på den, drar den mindre då? Jag tänker gömma den.
7. och sist...hur mycket tror ni att jag får ner? W201 ska dra 0.6 blandad. En kompis kör en w201 på 0.5, men då är den riktigt fräsh och han varvar knappt inget.

gemini78 Jägermeister
16 juni 2011 · 909 Inlägg

Håller du fortfarande på med dina ider om dieselbilar, vad som går billigast osv...
Äre inte bara lika att köpa fast en skattebefriad dieselbil från blocket om du nu ska ha nått att köra med?

En gång är ingen gång...
Diesel_77
16 juni 2011 · 407 Inlägg

gemini78 skrev:
Håller du fortfarande på med dina ider om dieselbilar, vad som går billigast osv...
Äre inte bara lika att köpa fast en skattebefriad dieselbil från blocket om du nu ska ha nått att köra med?

Men drar dom inte mycket mer då?
Annars så väljer jag självklart en sådan.

Senast redigerat av Diesel_77 (16 juni 2011)

schnauz
17 juni 2011 · 1 758 Inlägg

1. Tror ni att jag behöver renovera motorn om det har gått ca 40k mil eller mer?
Nej, men du borde nog.
2. Kan man kombinera en bensin  MB 5vxl låda med en 200D från MB?
Troligen. 200D ligger ju bara på 55-60 hk och cirka 110-115 Nm.
3. Kan jag montera bakaxeln på 144:an? Vad brukar det vara för bakaxel på 144? 1031? Som 740,240?
Allt går ju, men den lär vara lite i bredaste laget. 740s bakaxel är nästan en decimeter bredare än 240.
4. Tror ni att jag kommer få den tyst om jag isolerar med mattor lite här och där? Hjulhus, dörrar, nya lister, golv, torpedvägg och elfälkt?
Tyst är tveksamt om man kan kalla det, men tystare lär den ju bli.
5. Får man plats med en 200D i en 144?
Borde inte vara några problem.
6. Om jag monterar en turbo på den, drar den mindre då? Jag tänker gömma den.
Troligtvis inte. Och varför ska du försöka gömma den?
7. och sist...hur mycket tror ni att jag får ner? W201 ska dra 0.6 blandad. En kompis kör en w201 på 0.5, men då är den riktigt fräsh och han varvar knappt inget.

Ingen aning...

Freddeponken
17 juni 2011 · 663 Inlägg

schnauz skrev:
1. Tror ni att jag behöver renovera motorn om det har gått ca 40k mil eller mer?
Nej, men du borde nog.
2. Kan man kombinera en bensin  MB 5vxl låda med en 200D från MB?
Troligen. 200D ligger ju bara på 55-60 hk och cirka 110-115 Nm.
3. Kan jag montera bakaxeln på 144:an? Vad brukar det vara för bakaxel på 144? 1031? Som 740,240?
Allt går ju, men den lär vara lite i bredaste laget. 740s bakaxel är nästan en decimeter bredare än 240.
4. Tror ni att jag kommer få den tyst om jag isolerar med mattor lite här och där? Hjulhus, dörrar, nya lister, golv, torpedvägg och elfälkt?
Tyst är tveksamt om man kan kalla det, men tystare lär den ju bli.
5. Får man plats med en 200D i en 144?
Borde inte vara några problem.
6. Om jag monterar en turbo på den, drar den mindre då? Jag tänker gömma den.
Troligtvis inte. Och varför ska du försöka gömma den?
7. och sist...hur mycket tror ni att jag får ner? W201 ska dra 0.6 blandad. En kompis kör en w201 på 0.5, men då är den riktigt fräsh och han varvar knappt inget.

Ingen aning...

jösses verkar som fixarfrasse gått och blivit snål på sistonde...orka liksom och vilka frågor frasse ställer...finns det någon i denna värld som kommer kunna svara på allt det här???

Rquired Allmänt envis
17 juni 2011 · 12 512 Inlägg

"Mindre prat, mer verkstad"


Tänk om du faktiskt genomfört något av alla de projekt du skriver om här på Garaget, jag lovar dig att ett sådant bygge sparar enormt mycket mer diesel om det genomförs än att sitta framför datorn och fundera på om det är möjligt att bygga en ännu snålare bil om och om igen. Och det borde du faktiskt ha listat ut själv vid det här laget. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang