5525
Sök

Sfro/Sbp-frågor ang Volvo 240

2 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
Kortfattat så har jag börjat läsa på om motorbyte och hittills har det dykt upp några funderingar.

Så här står det: "Om tillverkaren har intygat en annan maximal siffra för effekt/vrid (som exempelvis Volvo gjort för bland annat 240) så gäller den, med de krav som tillverkaren eventuellt ställt."

Vart kan jag hitta denna "maximala siffra" för effekt/vrid? Samt hur kan jag ta reda på vad jag har för bakaxel i min nuvarande Volvo 240?

Jag måste tydligen ha ett slags intyg på den motor jag vill stoppa i bilen:
"För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). "

Betyder det här att någon VD på Volvo i Göteborg måste skriva ett intyg på en motor han aldrig har sett?

"Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12."

Vad betyder det här undantaget? Att inget intyg behövs om motorn kommer ifrån en bil av årsmodell 76-88 eller om bilen som ska ha motorn är mellan 76-88?

Tacksam för svar då jag är seriös med detta och inte någon bonn-Svensson som försöker undkomma svensk bilprovning.

3 354 Inlägg
17 juni 2011
maxeffekt kan du kolla på sfro's lathund
http://www.sfro.com/index.php/bil
klicka sen på tillåten effektökning på vänstersidan.

volvo 240 får ha max 220Hk och 275Nm med 240ins 1031 bakaxel och med de ventilerade bromsskivorna ifram.
vad det är för bakaxel står förhoppningsvist instansad nånstans vid differentialen.

Intyg på motorn slipper du bara det är orginalmonterad katalysator på den.

Det är bilen som styrs av årtalen och inte motorn.
Så länge motorn har katalysator original och är inom effektgränserna så går det att registrera med den motorn sålänge bilen är -92 och äldre.

-93 och framåt blir det avsevärt svårare att kunna få ha en annan motor än original.
Senast redigerat av Seth (17 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
Det finns tre st Volvo 240/260 i tabellen för SFRO:s effektgränser.

Volvo 240/260    147 DIN/231 Nm    Bakaxel 1031
Volvo 240/260    147 DIN/275 Nm
Volvo 240/260    162 DIN/275 Nm    Vent bromsskivor fram, bakaxel 1031

Vilken är det som gäller?

Så det enda sättet att kolla bakaxeln är att krypa under bilen? Så vitt jag vet är bilen original ifrån -88 som den står just nu.

Hmm, okej... Så om jag har fattat det här rätt.
Jag skulle kunna sätta i en B230FT med kat. ifrån en nyare 740 t.ex om den inte är nyare än -93, vent. skivor fram sitter det redan på 240'n och effekten kommer ju inte överstiga 220hk om bytesmotorn är original.

Vart har jag fått uppfattningen om att byta till turbomotor är det svåraste man kan få igenom..?

2 266 Inlägg
19 juni 2011
Ja de är en vanlig reg besiktning på en volvo 240 när du ska byta motor till en turbo viktigaste är ju då att de är katt och elektroniken med från den du kan välja 940 turbo motor ända upp till -98 elboxarna från bilen motorn kommer ifrån och kabelhärvan som sitter i 240 nyare än -90 så är de plug n play

svetsdiff !!!

Sök