Hjälp om att hitta lämpliga 6.5.or samt budgetbygge (6-10tkr)

hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Tänkte ge mig på att göra ett litet mindre ljudbygge så inge extrema grejer men ändå så att man kan lyssna på hög musik utan att det låter skit åt helvete.

Tänkte börja med att byta ut mina nuvarande 6.5or och jag undrar då vad man ska gå på? Watt rms/frekvens omfång, känslighet etc? Vad är det viktigaste som man bör hålla koll på?

Även direkta tips om högtalare mottages.

Har en budget på cirka 6-10tkr att bygga hela ljudet av och då behöver jag allt utom huvudenhet.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Du bor i Trollhättan......
Kika in till BRL och försök att hugga tag i Micke (Patrik har semester) så kan du få ngr roliga tips...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Lonefox skrev:
Du bor i Trollhättan......
Kika in till BRL och försök att hugga tag i Micke (Patrik har semester) så kan du få ngr roliga tips...

Okej.
Vet han/dom vad dom snackar om då?
Sist jag var in för ett par år sen fick jag snacka med någon som verkade ganska tappad bakom flötet om man säger så..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Just Micke o Patrik VET absolut vad de pratar om ja.
De andra har jag inte haft ngn kontakt med att tala om.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Danne_485
20 juni 2011 · 687 Inlägg

Jag gillar DLS om du vill ha fint ljud. Det jag köpte låter riktigt grymt och man kan kräma på riktigt högt utan att det låter kass! Är det saaben du ska bygga i? Behöver du kablar och hela köret eller?

Mvh
Danne

hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Danne_485 skrev:
Jag gillar DLS om du vill ha fint ljud. Det jag köpte låter riktigt grymt och man kan kräma på riktigt högt utan att det låter kass! Är det saaben du ska bygga i? Behöver du kablar och hela köret eller?

Mvh
Danne

Japp det blir i Saaben om det blir alls i år smile
Har en del kablar liggandes men vad dom är exakt vette fasen haha.

Beställde precis nya bromsar så vi får se hur långt budgeten räcker^^

Alpine gillar jag med för välljud smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Leo86
20 juni 2011 · 1 468 Inlägg

Amega q-comp 60 samt ett Genesis stereo 100= ca 9000 o då använder du resten av pengarna på kablar.

Anledning till just detta kit är då att spela riktigt högt och ha en GRYM midbas.

Personligt tycke självklart.

smile

hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Leo86 skrev:
Amega q-comp 60 samt ett Genesis stereo 100= ca 9000 o då använder du resten av pengarna på kablar.

Anledning till just detta kit är då att spela riktigt högt och ha en GRYM midbas.

Personligt tycke självklart.

smile

För mig som nybörjare inom detta säger det där mig ingenting..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Leo86
20 juni 2011 · 1 468 Inlägg

hedley skrev:

Leo86 skrev:
Amega q-comp 60 samt ett Genesis stereo 100= ca 9000 o då använder du resten av pengarna på kablar.

Anledning till just detta kit är då att spela riktigt högt och ha en GRYM midbas.

Personligt tycke självklart.

smile

För mig som nybörjare inom detta säger det där mig ingenting..

Genesis stereo 100 är ett rikigt finsmakar slutsteg för ett bra framsystem.
Med sina 2x100 watt så levererar det vad genesis levererar.
Det vill säga riktiga watt och inte klass AB-watt dvs MDS GAS och andra lite mer budget märken.

Amega q-comp 60 har det du behöver för att bli nöjd med ditt framsystem med en bra bas och fin och ren diskant som spelar riktigt högt i kombination med detta slutsteg.

http://www.seastreamsgarage.se/genesis.html

Vad ska man kalla q-comp 60 för ni som har lite MER erfarentheter än vad jag har?
Hifi, tävlingssystem, high end?

aja det är ett RIKTIGT fint system iaf.

Vill du ha det ännu bättre finns även amega q-comp 60+

http://www.styling4u.se/p/amega-bilster … em-65.html

Har nu länkat till dom 2 billigaste ställena som säljer dessa saker.
Vad jag vet iaf.

Men som sagt. Personligt tycke!

Mvh wink

Senast redigerat av Leo86 (20 juni 2011)

hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Fina grejer men för mycket för bara en grej i mitt tycke.
Behöver som sagt ha basar också åså för den budgeten wink

Men såg väldigt trevligt ut annars!

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Leo86
20 juni 2011 · 1 468 Inlägg

hedley skrev:
Fina grejer men för mycket för bara en grej i mitt tycke.
Behöver som sagt ha basar också åså för den budgeten wink

Men såg väldigt trevligt ut annars!

bygger du rätt så behöver du inte några extra basar knappt med detta kit  roll

Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Amega är feta i sin ljudkaraktär......
Kan lätt bli odefinierbar och bumlig midbasvilket är tråkigt att lyssna på i längden.

Skall vi snacka högtalare kan i lika gärna snacka Audison Voce, Focal K2 Power osv osv.
VÄLDIGT svårt för oss att sitta här och rekomendera grejer då vi inte vet ett uns om vilket typ av ljud TS vill ha......

Nej jag står fast vid att han skall besöka BRL Trollhättan o snacka med Micke den här veckan eller med Patrik nästa vecka då han är tillbaka från semestern.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Leo86 skrev:

hedley skrev:
Fina grejer men för mycket för bara en grej i mitt tycke.
Behöver som sagt ha basar också åså för den budgeten wink

Men såg väldigt trevligt ut annars!

bygger du rätt så behöver du inte några extra basar knappt med detta kit  roll

Jasså?
Kanske inte när man står still nej.........spec. inte förtävlingsbruk (finns bilar som fick bra poäng på subben när de inte ens hade ngn, precis som Tec SQ6) men när man kör så drunknar den basen av vägbuller och vindbrus såvida man inte har en brutaldämpad bil både mot vibrationer och yttre ljud.......
Jo jag har Amega i min bil och nej de räcker inte fullt ut utan behöver ett visst stöd i botten......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Jag vill ha ett bra ljud som levererar både vid bas och rock musik. Inget grumligt skramligt skit så att säga..

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2011 · 7 241 Inlägg

hedley skrev:
Jag vill ha ett bra ljud som levererar både vid bas och rock musik. Inget grumligt skramligt skit så att säga..

Som jag sagt........hälsa på BRL o snacka med Micke eller Patrik.....
Vet ett par koax o en bas för runt 2K totalt som spelar mångt bättre än folk tror. Be Micke om en provlyssning.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
hedley Saaboholic
20 juni 2011 · 3 129 Inlägg

Lonefox skrev:

hedley skrev:
Jag vill ha ett bra ljud som levererar både vid bas och rock musik. Inget grumligt skramligt skit så att säga..

Som jag sagt........hälsa på BRL o snacka med Micke eller Patrik.....
Vet ett par koax o en bas för runt 2K totalt som spelar mångt bättre än folk tror. Be Micke om en provlyssning.

Okej! smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Razzeman
20 juni 2011 · 13 Inlägg

Danne_485 skrev:
Jag gillar DLS om du vill ha fint ljud. Det jag köpte låter riktigt grymt och man kan kräma på riktigt högt utan att det låter kass! Är det saaben du ska bygga i? Behöver du kablar och hela köret eller?

Mvh
Danne

Håller med dig i vad du säger smile DLS låter riktigt trevligt, men det är ju helt och hållet vad du lyssnar på för musik åh så smile

Saab 9000 "DLS Performance" (1997)
Razzeman
20 juni 2011 · 13 Inlägg

Kom in till BRL vet jah! Prata med micke som tidigare har sagt. Han har ofta smarta lösningar och idéer.
Även nya gas silver serien spelar grymt, om man jämför med konkurrenterna i samma prisklass och en aning värre. Det paketet skulle du kunna komma under 10 papp utan större problem smile Micke har ledigt på onsdag troligen dock, bara så du vet smile

Saab 9000 "DLS Performance" (1997)
Lonefox Bad music kills good sound
20 juni 2011 · 7 241 Inlägg

Razzeman skrev:
Kom in till BRL vet jah! Prata med micke som tidigare har sagt. Han har ofta smarta lösningar och idéer.
Även nya gas silver serien spelar grymt, om man jämför med konkurrenterna i samma prisklass och en aning värre. Det paketet skulle du kunna komma under 10 papp utan större problem smile Micke har ledigt på onsdag troligen dock, bara så du vet smile

Du vet varför jag pekar mot Micke och hans bil wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Razzeman
20 juni 2011 · 13 Inlägg

Lonefox skrev:

Razzeman skrev:
Kom in till BRL vet jah! Prata med micke som tidigare har sagt. Han har ofta smarta lösningar och idéer.
Även nya gas silver serien spelar grymt, om man jämför med konkurrenterna i samma prisklass och en aning värre. Det paketet skulle du kunna komma under 10 papp utan större problem smile Micke har ledigt på onsdag troligen dock, bara så du vet smile

Du vet varför jag pekar mot Micke och hans bil wink

Haha precis wink har han demo spelar för dig eller? wink

Saab 9000 "DLS Performance" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang