Fick 2a på tonade sidorutor fram - Är jag skyldig att ha rutorna i på ombesiktningen???

demk
21 juni 2011 · 680 Inlägg

Nitrometanskada skrev:
Åk in igen med ok rutor och till nästa år, fira ner dina rutor(med toning) skruva av allting, el och/eller vev så man inte kan få upp rutorna. Det står ingenstans att man behöver ha sidorutor, däremot bakruta och vindruta.

har man rutor i måste man kunna visa dom och hissa upp dom,däremot behöver man inte ha rutor i,sa han när jag besikta bilen,för jag skojade med han och åkte in med rutorna nera,så när jag hissade upp sa han bara du har ju inte tonade rutor=) så förklarade han hur de låg till

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
Nick666 Baron
21 juni 2011 · 184 Inlägg

vad är böterna för att man har för mörk toning när snuten plockar en ?

min bil hade svart runt om innan, men fick slitas av vid besikning sad

är det bara några hundra så kan man skita i det och betala böterna bara, man ser svin många bilister med svart ton runt om i HBG....

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Volvo_245__
21 juni 2011 · 29 Inlägg

Oftast får man två valmöjligheter om man blir stoppad av polisen, antingen rycka på plats, eller böter och ombes men vet dock inte vad böterna ligger på

FL3JM Inga konstigheter
21 juni 2011 · 2 064 Inlägg

Fan nästa gång ska jag plocka bort rutorna istället. Det är ett jävla helvete att få bort klistret från toningen, behöva stå och skrubba med bensin och så blir det ändå limrester kvar där man inte kommer åt i kanten. Så tramsigt med toningslagen alltså, MC-folk får ju ha tonat visir utan tjafs.

Nick666 Baron
21 juni 2011 · 184 Inlägg

Volvo_245__ skrev:
Oftast får man två valmöjligheter om man blir stoppad av polisen, antingen rycka på plats, eller böter och ombes men vet dock inte vad böterna ligger på

nä för då hade man ju bara köpt extra rutor som man satte dit vid ombesikningen och sedan tillbaka med de tonade efter smile

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
Crille88
21 juni 2011 · 1 353 Inlägg

Volvo_245__ skrev:
Oftast får man två valmöjligheter om man blir stoppad av polisen, antingen rycka på plats, eller böter och ombes men vet dock inte vad böterna ligger på

NEJ!! de beror helt på vilka snutar,
dom här i växjö gjorde en U-sväng när ja var påväg hem på lunchen, följde mig HEEELA vägen hem och stannade mig på parkeringen utanför..
slet toningen på plats och fick ändå 500kr i böter..
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79430/79430-f6409e0a6069e48ba26ddc3b6b44da4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79430/79430-812677e8a825322b7fbfe0b0428e0482.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79430/79430-80e958df9f04260af30bbe4643fa5403.jpg

först när han sa att de var tonat så sa jag att bilen stått parkerad hela tiden,
sen efter de så frågade jag om de är okej att köra med bilen nu?
svaret var: ja de är okej, iaf till nästa patrull stoppar dig..
då sa jag att jag tar ner den på plats istället o så skippar vi bötern eftersom jag är på lunch o ska in o äta.. men icke. jäkla as. dom hade alldeles för lite o göra..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Szummi
21 juni 2011 · 268 Inlägg

Nick666 skrev:
vad är böterna för att man har för mörk toning när snuten plockar en ?

min bil hade svart runt om innan, men fick slitas av vid besikning sad

är det bara några hundra så kan man skita i det och betala böterna bara, man ser svin många bilister med svart ton runt om i HBG....

åkte ditt för just toning av framrutorna som var redigt mörka på min BMW dock så hade jag lite andra förseelser också som fortkörning och någon till förseelse och jag fick bara betala 1250 bara men dock fick jag dra toningen på plats för annars räknas bilen som olaglig och måste bogseras från plats sad

https://www1.garaget.org/archive/90/89373/209234/large_209234-2346243.jpg

Skulle igentligen få ombesiktning på bilen också eftersom bilen har inte varit godkänd enligt svensk bilprovning men det slapp jag som tur är.

Sedan värkar det som att man får mildare böter ju fler överträdelser du har gjort och vad för inkomst och skulder man har för det tog polisen i räkning när jag åkte dit  smile

Senast redigerat av Szummi (21 juni 2011)

Germax
22 juni 2011 · 12 086 Inlägg

Jag kan ju se framför mig hur sur min besgubbe hade blivit om jag körde in utan rutor, anledningen är ju rätt uppenbar. Och risken att man får nedslag på någon annan petitess känns därmed större.

Audi_powah
22 juni 2011 · 1 515 Inlägg

FL3JM skrev:
Fan nästa gång ska jag plocka bort rutorna istället. Det är ett jävla helvete att få bort klistret från toningen, behöva stå och skrubba med bensin och så blir det ändå limrester kvar där man inte kommer åt i kanten. Så tramsigt med toningslagen alltså, MC-folk får ju ha tonat visir utan tjafs.

Mmm Precis...blir ett helvette att dra av skiten, så jag skall åka in utan rutor och hävda på att rutorna blev så pass skadade att man inte kunde andvända de och att jag slängt de, och beställt nya ifrån England då det blir billigast så tongue Hahha, skall bli kul och se vad han säger iaf! I värrsta fall får jag en 2a igen lol

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
westlife
22 juni 2011 · 246 Inlägg

Eller så har man en uppsättning besiktningsrutor. Jag köpte mina till passaten för 150kr styck, tar en halvtimme att byta båda.

Zwudda Refined
22 juni 2011 · 1 770 Inlägg

Får jag lägga in en fundering? Tack!

Jag antar att det är din Audi som du talar om. Är inte den så pass ny att den är helhets godkänd (eller vad det heter)
Om den är det borde det väl bli problem att besikta utan rutor. Jag har HÖRT historier om bilar som fått nedslag på sjukt barnsliga och ointressanta saker t.ex utbytta dörrhandtag och större fälgar (då inte orimligt stora) Detta var bara en tanke. Jag kan så klart ha fel, men den tål att tänkas på.

Zwudda Refined
22 juni 2011 · 1 770 Inlägg

JapMax skrev:
Jag kan ju se framför mig hur sur min besgubbe hade blivit om jag körde in utan rutor, anledningen är ju rätt uppenbar. Och risken att man får nedslag på någon annan petitess känns därmed större.

Får de ge nya nedslag på bilarna på en vanlig efterkontroll där det inte finns med på "Ej godkända poster"?

demk
23 juni 2011 · 680 Inlägg

Zwudda skrev:

JapMax skrev:
Jag kan ju se framför mig hur sur min besgubbe hade blivit om jag körde in utan rutor, anledningen är ju rätt uppenbar. Och risken att man får nedslag på någon annan petitess känns därmed större.

Får de ge nya nedslag på bilarna på en vanlig efterkontroll där det inte finns med på "Ej godkända poster"?

nix pix

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
Accelsson
23 juni 2011 · 240 Inlägg

demk skrev:

Zwudda skrev:

JapMax skrev:
Jag kan ju se framför mig hur sur min besgubbe hade blivit om jag körde in utan rutor, anledningen är ju rätt uppenbar. Och risken att man får nedslag på någon annan petitess känns därmed större.

Får de ge nya nedslag på bilarna på en vanlig efterkontroll där det inte finns med på "Ej godkända poster"?

nix pix

Då är det underligt att jag fick 2 st nya 2or när jag gjorde efterkontroll på min bil?....

Street Knight
BMW 320d (2011)
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
23 juni 2011 · 423 Inlägg

demk skrev:

Zwudda skrev:

JapMax skrev:
Jag kan ju se framför mig hur sur min besgubbe hade blivit om jag körde in utan rutor, anledningen är ju rätt uppenbar. Och risken att man får nedslag på någon annan petitess känns därmed större.

Får de ge nya nedslag på bilarna på en vanlig efterkontroll där det inte finns med på "Ej godkända poster"?

nix pix

Fel!

Upptäcks nya brister så blir det nya anmärkningar, dock måste det vara "2or" alt körförbud.

Hallenborg22
23 juni 2011 · 74 Inlägg

har också tonade rutor på min bil därfram. körde bara in med rutorna nere, så dom märkte ingenting;), men som jag vet så blir det ombesiktning inom kort?.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang