Tjocklek på kabel till batteri i bagage?

fabbemannen
20 juni 2011 · 278 Inlägg

Undrar bara om min kabel som jag haft dragen till slutsteg ( tror det är 25mm2 ) räcker till att koppla på batteriet som jag kommer flytta bak i bagaget? Eller måste jag köpa grövre kabel? Ska jag nu köpa grövre kabel borde man kunna dra den vid bromsrören under bilen men behöver jag ha kabeln i något skydd då eller det går som den är?

/ Fabbe

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
JoJJ3Wikstrom
20 juni 2011 · 77 Inlägg

skulle rekomendera att köpa grövre och ska du dra den under bilen så lägg den i ett rör som är storleken större för att om det skulle ta i så skalar du inte sladden det första du gör smile

fabbemannen
20 juni 2011 · 278 Inlägg

JoJJ3Wikstrom skrev:
skulle rekomendera att köpa grövre och ska du dra den under bilen så lägg den i ett rör som är storleken större för att om det skulle ta i så skalar du inte sladden det första du gör smile

Okej tongue Men har det någon betydelse vad det är för kabel man köper? Man kan ju få tag hos en elfirma billigare än billjudsfirma big_smile

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
JoJJ3Wikstrom
20 juni 2011 · 77 Inlägg

joo nog är det skillnad på märken måste jag säga!
har pröva lite olika 50mm2 och det är skillnad
vissa är jätte lätta att böja och vissa är fan som en pinne!
sendå till ledningen så är det ju också olika genom att det är ju aldrig 100% koppar utan att det är en blandning och har du en billigare kabel så kan den leda sämre! MEN om du nu ska köpa en större kabel så tycker jag att du ska satsa lite på en finare kabel för att det gör mkt!

fabbemannen
20 juni 2011 · 278 Inlägg

JoJJ3Wikstrom skrev:
joo nog är det skillnad på märken måste jag säga!
har pröva lite olika 50mm2 och det är skillnad
vissa är jätte lätta att böja och vissa är fan som en pinne!
sendå till ledningen så är det ju också olika genom att det är ju aldrig 100% koppar utan att det är en blandning och har du en billigare kabel så kan den leda sämre! MEN om du nu ska köpa en större kabel så tycker jag att du ska satsa lite på en finare kabel för att det gör mkt!

Okej okej! Har hört att kabel till svetsar och så ska vara bra tongue vettifan om det stämmer men men.. kan ju använda min 25mm2 kabel som jag har dragen också utöver den nya jag monterar isåfall tongue

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
JoJJ3Wikstrom
20 juni 2011 · 77 Inlägg

det kan man alltid göra smile
många kör med det men jag vette fan
har aldrig prövat själv men det borde ju funka smile

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
20 juni 2011 · 1 325 Inlägg
fabbemannen
20 juni 2011 · 278 Inlägg

LINGSTROM skrev:
http://web.200sx.nu/Projekt/TuningBatteri_S13.asp


Mvh

Jo jag har läst denna tråd men har även läst att det inte behövs så tjock (A)

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Dennan91
21 juni 2011 · 3 Inlägg

tja fabbe ! det räcker bra med en 25mm2 kör själv med en 20 eller 25 kabel (kom ej riktigt på just nu vilken det är) och det har funkat hur bra som helst, det behöver inte vara hur tjock kabel mellan batteriet där framme och där bak om du nu ej ska bygga det värsta sjuka ljudbygget ! wink

LINGSTROM Gotlänning på drift.. Konstant!
21 juni 2011 · 1 325 Inlägg

fabbemannen skrev:

LINGSTROM skrev:
http://web.200sx.nu/Projekt/TuningBatteri_S13.asp


Mvh

Jo jag har läst denna tråd men har även läst att det inte behövs så tjock (A)

Skadar inte att köra med "större". Snarare bättre och säkrare.
Men du gör ju som du vill tongue
Jag kör med 40mm2 om jag inte missminner mig..


Mvh

fabbemannen
21 juni 2011 · 278 Inlägg

Galant_Power skrev:
tja fabbe ! det räcker bra med en 25mm2 kör själv med en 20 eller 25 kabel (kom ej riktigt på just nu vilken det är) och det har funkat hur bra som helst, det behöver inte vara hur tjock kabel mellan batteriet där framme och där bak om du nu ej ska bygga det värsta sjuka ljudbygget ! wink

Ska flytta batteriet fram och ha det bak tongue kommer inte ha något fram wink

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
fabbemannen
21 juni 2011 · 278 Inlägg

LINGSTROM skrev:

fabbemannen skrev:

LINGSTROM skrev:
http://web.200sx.nu/Projekt/TuningBatteri_S13.asp


Mvh

Jo jag har läst denna tråd men har även läst att det inte behövs så tjock (A)

Skadar inte att köra med "större". Snarare bättre och säkrare.
Men du gör ju som du vill tongue
Jag kör med 40mm2 om jag inte missminner mig..


Mvh

Tyckte det stog 70mm2 på någon sida tongue hehe

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2011 · 4 031 Inlägg

Om du bara ska ha bak lär du ta minst 50mm² det blir ett jävla spänninsfall på 5m kabel när du ska dra runt startmotorn i -20C°. Om du skulle ha kört med dubbla räcker din befintliga kabel, generatorn klarar ändå inte att ladda mer. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
fabbemannen
21 juni 2011 · 278 Inlägg

RD_87 skrev:
Om du bara ska ha bak lär du ta minst 50mm² det blir ett jävla spänninsfall på 5m kabel när du ska dra runt startmotorn i -20C°. Om du skulle ha kört med dubbla räcker din befintliga kabel, generatorn klarar ändå inte att ladda mer. smile

Har beställt 5m 50mm2 kabel nu tongue ska man ha bara den dragen eller ska man passa på att ha även 25mm2 kabeln inkopplad eller den kan man strunta i nu ? tongue

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2011 · 4 031 Inlägg

fabbemannen skrev:

RD_87 skrev:
Om du bara ska ha bak lär du ta minst 50mm² det blir ett jävla spänninsfall på 5m kabel när du ska dra runt startmotorn i -20C°. Om du skulle ha kört med dubbla räcker din befintliga kabel, generatorn klarar ändå inte att ladda mer. smile

Har beställt 5m 50mm2 kabel nu tongue ska man ha bara den dragen eller ska man passa på att ha även 25mm2 kabeln inkopplad eller den kan man strunta i nu ? tongue

Det är ofarligt att ha den också, strömmen tar den lättaste vägen i vilket fall. Tänk dig för hur du drar bara, jobbigt med kortslutning på en så stor osäkrad kabel. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
fabbemannen
21 juni 2011 · 278 Inlägg

RD_87 skrev:

fabbemannen skrev:

RD_87 skrev:
Om du bara ska ha bak lär du ta minst 50mm² det blir ett jävla spänninsfall på 5m kabel när du ska dra runt startmotorn i -20C°. Om du skulle ha kört med dubbla räcker din befintliga kabel, generatorn klarar ändå inte att ladda mer. smile

Har beställt 5m 50mm2 kabel nu tongue ska man ha bara den dragen eller ska man passa på att ha även 25mm2 kabeln inkopplad eller den kan man strunta i nu ? tongue

Det är ofarligt att ha den också, strömmen tar den lättaste vägen i vilket fall. Tänk dig för hur du drar bara, jobbigt med kortslutning på en så stor osäkrad kabel. smile

Jag kommer ha en 100A säkring framme vid batteriet på 50mm2 kabeln iaf, möjligt jag har på 25mm2 kabeln också då om det krävs

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
RD_87 Skrotsamlare
21 juni 2011 · 4 031 Inlägg

fabbemannen skrev:

RD_87 skrev:

fabbemannen skrev:

Har beställt 5m 50mm2 kabel nu tongue ska man ha bara den dragen eller ska man passa på att ha även 25mm2 kabeln inkopplad eller den kan man strunta i nu ? tongue

Det är ofarligt att ha den också, strömmen tar den lättaste vägen i vilket fall. Tänk dig för hur du drar bara, jobbigt med kortslutning på en så stor osäkrad kabel. smile

Jag kommer ha en 100A säkring framme vid batteriet på 50mm2 kabeln iaf, möjligt jag har på 25mm2 kabeln också då om det krävs

Är du säker på att det kommer att funka med startmotorn?  Tex 1500w delat i 12V ger 125A så risken är stor att säkringen går vid startförsök. Det beror ju också på vad du har för bil, kör du Fiat 126 så räcker 100A fin-fint men om du kör V-8 kommer du ingenstans.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
monno Elektriker
23 juni 2011 · 718 Inlägg

100A kan nog funka om du har 125A startmotor då den bara går några sekunder. Frågan är ju hur länge de går dock:P

Sen tycker jag du kan koppla in 25 kvadraten a då det inte skadar att slippa lite spänningsfall smile

Sen borde ju strömmen dela upp sig lite också, men inte helt hundra hur det blir då det går till samma motstånd.. för trött för å tänka, kan ha fel:P

Eller pluggar du ihop 25 å 50 kvadraten å säkrar av dem på samma(större) säkring, kan bli trångt i hålet bara men med lite vaselin går det mesta;)tongue

Som att kasta vatten i sjön.
fabbemannen
29 juni 2011 · 278 Inlägg

Har dragit en 50mm2 kabel nu och bilen är startad och testad och allt verkar bra smile

Mitsubishi Evo IX "Evon" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang