Slutstegets problem, går igång, för att sedan dö...

dashi
21 juni 2011 · 52 Inlägg

Har haft en GAS 2x12" baslåda i ca 1½ år, med ett MDS FAN-4120X slutsteg. Det har fungerat perfekt fram tills för ett litet tag sedan... När jag drar igång bilen så lyser power lampan på steget, man hör basen kicka igång, för att sedan dö och power-lampan fade'ar ut.

Jag mätte lite:
Bil avstängd: 12.00V på 12V uttaget på steget, 0.00V på remoten
Bil på: ~12V på 12V uttaget på steget, 11.17V på remoten (nästan konstant).
När power-lampan dör fortsätter "Bil på" värdena..

Kollat säkringar, båda (den vid batteriet och den på steget) hela...

Något mer jag bör kolla, eller vet ni vad det är för fel...?

Senast redigerat av dashi (21 juni 2011)

tujbo
21 juni 2011 · 5 852 Inlägg

Var och hur har du jordat?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg
dashi
21 juni 2011 · 52 Inlägg

Jordning är gjord mot karossen. Skrapade metallrent, lossade en bult lite och skruvade igen. Jordningen verkar funka eftersom det är ju mot den jag mäter spänningen...?

Tokken Team dBakuten
21 juni 2011 · 3 453 Inlägg

dashi skrev:
Har haft en GAS 2x12" baslåda i ca 1½ år, med ett MDS FAN-4120X slutsteg. Det har fungerat perfekt fram tills för ett litet tag sedan... När jag drar igång bilen så lyser power lampan på steget, man hör basen kicka igång, för att sedan dö och power-lampan fade'ar ut.

Jag mätte lite:
Bil avstängd: 12.00V på 12V uttaget på steget, 0.00V på remoten
Bil på: ~12V på 12V uttaget på steget, 11.17V på remoten (nästan konstant).
När power-lampan dör fortsätter "Bil på" värdena..

Kollat säkringar, båda (den vid batteriet och den på steget) hela...

Något mer jag bör kolla, eller vet ni vad det är för fel...?

Öhhh.. 12V men bilen igång?

Jag skulle börja om från början.. gör om gör rätt.

Jag tror jorden suger till att börja med.. jorda ordentligt. I bulten till säkerhetsbältet, DET är ordentligt.

Mät spänningen på batteriet.. du bör ligga på MINST 13,6-14,4V annars är något inte rätt.

Börja där.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
dashi
21 juni 2011 · 52 Inlägg

Tokken skrev:

dashi skrev:
Har haft en GAS 2x12" baslåda i ca 1½ år, med ett MDS FAN-4120X slutsteg. Det har fungerat perfekt fram tills för ett litet tag sedan... När jag drar igång bilen så lyser power lampan på steget, man hör basen kicka igång, för att sedan dö och power-lampan fade'ar ut.

Jag mätte lite:
Bil avstängd: 12.00V på 12V uttaget på steget, 0.00V på remoten
Bil på: ~12V på 12V uttaget på steget, 11.17V på remoten (nästan konstant).
När power-lampan dör fortsätter "Bil på" värdena..

Kollat säkringar, båda (den vid batteriet och den på steget) hela...

Något mer jag bör kolla, eller vet ni vad det är för fel...?

Öhhh.. 12V men bilen igång?

Jag skulle börja om från början.. gör om gör rätt.

Jag tror jorden suger till att börja med.. jorda ordentligt. I bulten till säkerhetsbältet, DET är ordentligt.

Mät spänningen på batteriet.. du bör ligga på MINST 13,6-14,4V annars är något inte rätt.

Börja där.

Ok! Tackar tackar, då ska jag försöka med det smile Återkommer med svar!

dashi
22 juni 2011 · 52 Inlägg

Jag kollade batteriet spänning, låg över 14V när bilen var igång. Sedan bytte jag jordningspunkt, kontrollerade spänningen mot den, över 14V. När jag sedan kopplade kablarna till slutsteget och mätte med bilen igång låg det runt 12V igen... Tog bort de från slutsteget, och då visade de över 14V igen...

JonatanR
22 juni 2011 · 400 Inlägg

dashi skrev:
Jag kollade batteriet spänning, låg över 14V när bilen var igång. Sedan bytte jag jordningspunkt, kontrollerade spänningen mot den, över 14V. När jag sedan kopplade kablarna till slutsteget och mätte med bilen igång låg det runt 12V igen... Tog bort de från slutsteget, och då visade de över 14V igen...

Det ska inte vara möjligt? Exakt vilka mätpunkter använde du när du mätte spänningen till steget?

dashi
22 juni 2011 · 52 Inlägg

JonatanR skrev:

dashi skrev:
Jag kollade batteriet spänning, låg över 14V när bilen var igång. Sedan bytte jag jordningspunkt, kontrollerade spänningen mot den, över 14V. När jag sedan kopplade kablarna till slutsteget och mätte med bilen igång låg det runt 12V igen... Tog bort de från slutsteget, och då visade de över 14V igen...

Det ska inte vara möjligt? Exakt vilka mätpunkter använde du när du mätte spänningen till steget?

Jag tryckte multimeterns "stavar" mot flatstiftskontakten för jord resp +12v

Tokken Team dBakuten
22 juni 2011 · 3 453 Inlägg

dashi skrev:

JonatanR skrev:

dashi skrev:
Jag kollade batteriet spänning, låg över 14V när bilen var igång. Sedan bytte jag jordningspunkt, kontrollerade spänningen mot den, över 14V. När jag sedan kopplade kablarna till slutsteget och mätte med bilen igång låg det runt 12V igen... Tog bort de från slutsteget, och då visade de över 14V igen...

Det ska inte vara möjligt? Exakt vilka mätpunkter använde du när du mätte spänningen till steget?

Jag tryckte multimeterns "stavar" mot flatstiftskontakten för jord resp +12v

Dum fråga kanske men vad har du för kablar till steget?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
dashi
22 juni 2011 · 52 Inlägg

Tokken skrev:

dashi skrev:

JonatanR skrev:

Det ska inte vara möjligt? Exakt vilka mätpunkter använde du när du mätte spänningen till steget?

Jag tryckte multimeterns "stavar" mot flatstiftskontakten för jord resp +12v

Dum fråga kanske men vad har du för kablar till steget?

Både ström och jord är 8mm2

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang