5744
Sök

Köpråd: Prisvärd navigator!

Muttley
22 juni 2011
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej den är faktiskt riktigt vass på navigering, har slutat använda min separata gps helt och använder bara telefonen nu. Den hittar var man är nästan så fort man startar gps-programmet till skillnad från många enheter jag haft som tar ett par minuter på sig att lokalisera sig vid kallstart...

Och kartorna samt navigeringen är ju gratis och ingår när man köper telefonen, allt man behöver göra är att lägga in dom kartor och den röst man vill ha sen är det bara attt köra. Att koppla telefonen till datorn och ladda ner kartorna den vägen rekommenderas istället för att göra det via telefonens datanät, det kostar skjortan om man inte har gratis datatrafik eller råkar hitta gratis wifi..

Men sen får du en liten skärm på telefonen. smile jag har ju rätt stor skärm och tycker de är gött.
Min gps tar max en halv minut innan den hittat satelliterna.
Men vilket program använder nokia sig av då ? De är väl inte google map? Provade de nån enstaka gång via iphonen men de gick riktigt kasst.

"riktigt kasst", nu var du väldigt försiktig i ditt omdömme tycker jag.
den hittade inte ens en gata i EA häromdagen när några vänner skulle köpa knullthermos.
garmin is da shit.

wink Deras är enbart bra till att kolla hur ett område ser ut.
Men jag kör enbart på garmin program när jag kör "min" bil. Sen är de tomtom på de som har allt i ett om man säger så smile.
De ultimata är ju igentligen inbyggda skärmar i bilen men de är enorma pengar för den funktionen tycker jag då.

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Jag kör taxi, och vi har väldigt mycket kompletteringstrafik ute i orterna inom Hörbys kommungräns, och är lite jobbigt nu i början innan man hittar allt! smile

Har kört en del med Hitta.se i min iPhone, men är så fruktansvärt jobbigt att sitta och hålla telefonen hela tiden, och framförallt ser det FRUKTANSVÄRT oproffsigt ut!

Men en som hittar större delen av brevlådenumrena så är jag nöjd, dom få som den kanske inte hittar, och jag själv inte hittar till, kan jag ta min iPhone till! smile

Och privat kommer jag inte använda den mer än om jag kör t.ex. i Malmö eller liknande städer!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 juni 2011
_DamnIt skrev:
Jag kör taxi, och vi har väldigt mycket kompletteringstrafik ute i orterna inom Hörbys kommungräns, och är lite jobbigt nu i början innan man hittar allt! smile

Har kört en del med Hitta.se i min iPhone, men är så fruktansvärt jobbigt att sitta och hålla telefonen hela tiden, och framförallt ser det FRUKTANSVÄRT oproffsigt ut!

Men en som hittar större delen av brevlådenumrena så är jag nöjd, dom få som den kanske inte hittar, och jag själv inte hittar till, kan jag ta min iPhone till! smile

Och privat kommer jag inte använda den mer än om jag kör t.ex. i Malmö eller liknande städer!

Har man en nokia n8 använder man en sån här:

http://www.nokia.se/hitta-produkter/til … are-cr-122

http://www.nokia.se/MEDIA_BANK_100/R6Accessories/C/CR-122/CR-122_overview1_grey_604x604.png

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Muttley
22 juni 2011
Men äger du bilen själv ? eller är de en åkare du kör för ?

Ja jag satt och kolla vad en nokia n8 kostade. I med att ts redan har en iphone så känns de lite halvdyrt att lägga nästan 4 tusen till på en tele smile. Om han inte tänkt använda den som telefon med utan bara gps.
Då är ju alternativet mycket bättre att ladda ner ett gps programvara via iphonen och köra med den som gps även om jag själv aldrig hade gjort det för att belasta telefonen onödigt.

en gps mellan 2-3 tusen känns mer humant om man dessutom är taxichaffis smile. Men de är ju lite så vad man prioriterar men N8an var rätt så dyr.
Senast redigerat av tkd_rille (22 juni 2011)

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
Kommer va "min" bil, men kör för en åkare.

Vill ju ha en egen GPS, så jag utan dåligt samvete kan ta ur den ur bilen och använda den privat.

Och vill inte ha telefonen som GPS, är ofta för dåligt mottagning för att ladda kartorna när man kör, så det är helt uteslutet med telefon som GPS, då det dessutom äter ström i mängder på telefonen.

Så jag hade tänkt mig någonstans mellan 1500-3000kr ca, för då har jag ju förhoppningsvis en GPS som jag klarar mig ett par år med! smile

Muttley
22 juni 2011
Okej ja så kör jag med. Har åkarens gps hemma men när jag kör bilen så är de mina privata saker jag använder. Och är jag ledig och inte känner föraren som ska köra så får han gpsen som jag själv inte använder smile
Men prova runt och känn på dem vad du tycker är bäst själv. Du kanske hittar nått helt annat som du tycker är underbart. Men de flesta jag känner inom vår kår använder garmins wink
Men när du väl lärt dig så kommer den mest fungera för att räkna tider och bara finnas där. Jag använder själv bara när jag ska till vanliga adresser i skogar och typ malmö lund eller var man nu hamnar i hemområdet använder jag inte den alls.

6 170 Inlägg
22 juni 2011
_DamnIt skrev:
Och vill inte ha telefonen som GPS, är ofta för dåligt mottagning för att ladda kartorna när man kör, så det är helt uteslutet med telefon som GPS, då det dessutom äter ström i mängder på telefonen.

Så jag hade tänkt mig någonstans mellan 1500-3000kr ca, för då har jag ju förhoppningsvis en GPS som jag klarar mig ett par år med! smile

Ladda kartorna när man kör ??

Du kopplar ju telefonen till datorn hemma och installerar dom länder du kan tänkas behöva och sen behöver du inte kladda med några kartor när du kör.

Och om jag inte kommer ihåg helt fel så får man en billaddare med på köpet när man köper en N8 just för att dom pushar GPS-funktionen...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Okej ja så kör jag med. Har åkarens gps hemma men när jag kör bilen så är de mina privata saker jag använder. Och är jag ledig och inte känner föraren som ska köra så får han gpsen som jag själv inte använder smile
Men prova runt och känn på dem vad du tycker är bäst själv. Du kanske hittar nått helt annat som du tycker är underbart. Men de flesta jag känner inom vår kår använder garmins wink
Men när du väl lärt dig så kommer den mest fungera för att räkna tider och bara finnas där. Jag använder själv bara när jag ska till vanliga adresser i skogar och typ malmö lund eller var man nu hamnar i hemområdet använder jag inte den alls.

Jag kommer ju dock inte behöva låna ut bilen direkt, eftersom vi är 5 förare, med vars en bil, så är bara om jag vill va ledig! smile
Men får åka iväg och kolla lite Garmin, och någon Navigon, för dom verkar va bäst enligt kommentarerna här! smile

TBOC_Razor skrev:
_DamnIt skrev:

Du kopplar ju telefonen till datorn hemma och installerar dom länder du kan tänkas behöva och sen behöver du inte kladda med några kartor när du kör.

Och om jag inte kommer ihåg helt fel så får man en billaddare med på köpet när man köper en N8 just för att dom pushar GPS-funktionen...

Som sagt, har en iPhone 4, och ser ingen mening med att redan byta telefon, för att få GPS. Utan köper en lös GPS, INTE en telefon!

6 170 Inlägg
22 juni 2011
_DamnIt skrev:
TBOC_Razor skrev:
_DamnIt skrev:

Som sagt, har en iPhone 4, och ser ingen mening med att redan byta telefon, för att få GPS. Utan köper en lös GPS, INTE en telefon!

Nej du kanske inte vill ha en ny telefon men jag tänkte bara svara på dom grejorna du tog upp...

Finns kanske andra som läser tråden i framtiden och vill ha lite mer info wink

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
22 juni 2011
de är de som fick veta av en kompis
leica mojomini
tom tom navigator 7
men ring netonet/elgiganten kundtjänst o fråga

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Muttley
22 juni 2011
Letade efter en test. Och där var navigon och garmin bra smile

Du får läsa lite
http://www.mobil.se/tester/9-gps-er-tes … 63532.html

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
_DamnIt skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej du kanske inte vill ha en ny telefon men jag tänkte bara svara på dom grejorna du tog upp...

Finns kanske andra som läser tråden i framtiden och vill ha lite mer info wink

Det har du rätt i! smile

Får tacka för din hjälp då smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Letade efter en test. Och där var navigon och garmin bra smile

Du får läsa lite
http://www.mobil.se/tester/9-gps-er-tes … 63532.html

Får kolla in det sen, när jag inte är för trött i ögonen för att läsa! smile