Tänka på gällande slutsteg?

Gotesjo
23 juni 2011 · 32 Inlägg

bosabengt skrev:

TT-Avant skrev:

bosabengt skrev:
Jag tror inte på att ett steg specat till 200w rms lämnar 0.001 dist vid 200 w rms. 
Det står ju oftast inte vad stegets THD ligger vid maxeffekt. Eller?

Ett steg brukar väl lämna 10% thd vid maxeffekt. Inte generellt men OM steget lämnar sin maxeffekt är THD HÖG på ett monoblock iallafall. Eller är jag ute å cyklar nu?
Men vid burp spelar det ju ingen roll men nu snackar vi ju SQ egentligen.

Men det spelar ju ingen roll vad man då ska skriva..du väljer att inte tro. så skit samma. tro det du vill ist. blir nog bättre så...roll

Ahh tro gör man i kyrkan. Kom med fakta. Inget steg lämnar så lite som 0,001% dist.

Särskilt inte vid maxeffekt!

Men gud... Det var ju bara ett exempel

TT-Avant
23 juni 2011 · 6 851 Inlägg

Gotesjo skrev:

bosabengt skrev:

TT-Avant skrev:

Men det spelar ju ingen roll vad man då ska skriva..du väljer att inte tro. så skit samma. tro det du vill ist. blir nog bättre så...roll

Ahh tro gör man i kyrkan. Kom med fakta. Inget steg lämnar så lite som 0,001% dist.

Särskilt inte vid maxeffekt!

Men gud... Det var ju bara ett exempel

TACK..någon som förstod iaf..!

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Den dist som anges brukar vara vid maximal RMS effekt, hur mycket dist det sen är vid MAXeffekt är väl totalt ointressant? Sen regeln med 1kr bas till 2kr slutsteg, som TT-Avant sa så är det absolut inget måste att följa den men det är en bra generell rekommendation. Självklart kan man driva basarna fullt ut med billigare steg, men nu är inte alla ute enbart efter dB, kan vara kul om det låter bra också. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
micke7406
24 juni 2011 · 1 400 Inlägg

bosabengt skrev:

TT-Avant skrev:
Nej, men om ett steg är uppmätt till max 0.001% dist och då lämnar 200Wrms, då har den ju detta ut.Men det står alltid vid vilka THD som steget är specade efter.

Men även vid max effekt så ska igentligen THD stå. Man bör ta hänsyn till vilket THD steget är uppmätt till..lämnar ett steg tex. 3000W, men har ett THD på 10% och 18V, ja då är kanske steget inte så mycke att ha i "normala" samanhang..


och nej, ett klass D steg har inte den specen, men detta va för att folk kanske ska förstå hur förhållandet ligger till wink.

Jag tror inte på att ett steg specat till 200w rms lämnar 0.001 dist vid 200 w rms. 
Det står ju oftast inte vad stegets THD ligger vid maxeffekt. Eller?

Ett steg brukar väl lämna 10% thd vid maxeffekt. Inte generellt men OM steget lämnar sin maxeffekt är THD HÖG på ett monoblock iallafall. Eller är jag ute å cyklar nu?
Men vid burp spelar det ju ingen roll men nu snackar vi ju SQ egentligen.

Detta är ett solklar fall till varför man har som regel att steget ska kosta dubbelt så mycket som basen.cool

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
M_icke_
24 juni 2011 · 3 466 Inlägg

Torben_2050 skrev:
Ja, isf e ja fan dum... Tycker det låter som en riktigt korkad regel, jag menar, priset på en pryl har ju väldigt lite med prestanda, effekt och funktionalitet att göra... Det är som att tro att ett par Gucci-skor är 400gånger bättre än ett par skor från sportaffären!

Asså detta var nog ngt av det dummaste jag läst på länge..! lol

När det gäller slutsteg och basar så är det sällan märket man betalar för! Dyrare grejer har oftast dyrare komponenter och är bättre utvecklade och därför har dom betydligt mycket bättre prestanda!

Har du provat med ett dyrare steg med kanske tom mindre effekt till din bas?

Man kan verkligen inte jämföra elprylar med skor....!!!!

Vill du ha ut det mesta av din bas så bör du lägga 2kr steg per kr bas så e de bara.

Senast redigerat av M_icke_ (24 juni 2011)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
micke7406
24 juni 2011 · 1 400 Inlägg

Misstänker att jag måste vara dum i huvudet, För mitt monosteg kostar ca 6 gr mera än basen..Hmmm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang