2880
Sök

BMW 540 E39 -00 acc problem

2 035 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Kan man på något sätt kalibrera eller kolla felkoder i själva bilen utan att ha nån odb2 grej?
t ex trycka en viss kombination på acc panelen.

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
25 juni 2011
bosabengt skrev:
Kan man på något sätt kalibrera eller kolla felkoder i själva bilen utan att ha nån odb2 grej?
t ex trycka en viss kombination på acc panelen.

Nej.

-- K

2 035 Inlägg
25 juni 2011
Trådstartare
Har problem med att värmen i bilen inte kommer förrens tempmätaren gått upp till nästan på rött. Troligen termostaten som inte öppnar å stänger som den ska eller?

Får även fylla på en halvliter vatten varje dag, men kan inte se att den läcker. Och oljan är brunsvart så inget vatten i oljan.

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
27 juni 2011
bosabengt skrev:
Har problem med att värmen i bilen inte kommer förrens tempmätaren gått upp till nästan på rött. Troligen termostaten som inte öppnar å stänger som den ska eller?

Får även fylla på en halvliter vatten varje dag, men kan inte se att den läcker. Och oljan är brunsvart så inget vatten i oljan.

Kan även vara vattenpumpen. Kolla tempskillnaden mellan in och utlopp på termostaten. Om det är stor tempskillnad och du har hög vattentemp, så är det nog den. Annars skulle jag gissa på vattenpumpen.

-- K

2 035 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Kavli skrev:
bosabengt skrev:

Kan även vara vattenpumpen. Kolla tempskillnaden mellan in och utlopp på termostaten. Om det är stor tempskillnad och du har hög vattentemp, så är det nog den. Annars skulle jag gissa på vattenpumpen.

-- K

Ja vattenpumpen är dålig. Har alla delar till den och ska bytas i veckan.

Men tempmätaren håller sig på mitten. MEN går upp till rött efter en mils körning. Men den går upp till nästan rött på typ 10 sek. och sen går den ner på 5 sek. Som om vattenpumpen bygger tryck och termostaten öppnar inte, men öppnar när trycker är tillräckligt.

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
30 juni 2011
bosabengt skrev:
Kavli skrev:
bosabengt skrev:

-- K

Men tempmätaren håller sig på mitten. MEN går upp till rött efter en mils körning. Men den går upp till nästan rött på typ 10 sek. och sen går den ner på 5 sek. Som om vattenpumpen bygger tryck och termostaten öppnar inte, men öppnar när trycker är tillräckligt.

Jo, det är för att tempmätarna är gjorda så att de inte skall variera så mycket. Folk blir ju oroliga då, när tempmätaren inte ligger helt still. Det gör att när tempen kommer till det övre delen av det "normala" området, så skvätter mätaren snabbt upp, och även snabbt ner igen när den kommer in i det "normala" området igen.

-- K

2 035 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Kavli skrev:
bosabengt skrev:
Kavli skrev:

-- K

Jo, det är för att tempmätarna är gjorda så att de inte skall variera så mycket. Folk blir ju oroliga då, när tempmätaren inte ligger helt still. Det gör att när tempen kommer till det övre delen av det "normala" området, så skvätter mätaren snabbt upp, och även snabbt ner igen när den kommer in i det "normala" området igen.

-- K

Tolkar jag det rätt då, att jag inte ska bry mig om att tempen eller rättare sagt nålen på mätaren går upp på rött några sek??

Jag har iallafall bytt vattenpump och termostat nu. Har ju bara kört två dagar nu men tempmätaren i bilen gör likadant fortfarande.  Fast värmen har jag inte hunnit kolla så noggrannt ännu.

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
30 juni 2011
Det är inte luft kvar i systemet som gör att flödet är dåligt då?

Med ny vattenpump och termostat, så hade jag nog blivit lite orolig, faktiskt. Det skall inte vara så.
Tycker du att den kommer onormalt snabbt upp i temperatur, eller är den som vanlig?
(Nu är det varmt ute, så det är normalt att den kommer snabbare upp än om vintern, men du förstår vad jag menar)

-- K

2 035 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Kavli skrev:
Det är inte luft kvar i systemet som gör att flödet är dåligt då?

Med ny vattenpump och termostat, så hade jag nog blivit lite orolig, faktiskt. Det skall inte vara så.
Tycker du att den kommer onormalt snabbt upp i temperatur, eller är den som vanlig?
(Nu är det varmt ute, så det är normalt att den kommer snabbare upp än om vintern, men du förstår vad jag menar)

-- K

Jag luftade systemet, men har ju inte kört på fullvärme så det går igenom värmepaketet. Så vattennivån hade ju sjunkit idag så jag fyllde på en halv L. Kom hem men ingen vaning kom fram om dålig kylarnivå, så det KANSKE inte ska strula nu.

Nej jag tycker den kommer upp i temp som normalt. Rätt fort men har hört att dem går upp i värme fort.

Men ska jag bry mig om tempmätaren eller inte? Det känns inte normalt iallafall.
Tempnålen går ju upp när jag kör i samma uppförsbacke som alltid. För att sen gå ner rätt fort. Sen efter det kom ju värmen. NU när jag bytt allt VERKAR det kanske fungera.

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
30 juni 2011
Kolla att kylaren blir varm, att den har jämn värme över hela ytan.

Lätta på gasen och låt motorn gå lätt på mellanvarv om nålen går upp, så du får bort så mycket värme från toppen som möjligt. Jag hade även kollat att tempgivaren fungerar som den skall. Men om du behövde fylla på en halvliter, så tror jag den fungerar. Håll bara koll på kylarvätskan tills du är säker på att den inte läcker någonstans. Och fuska inte med glykolblandningen även om den drar vatten! Rent vatten och aluminium är inte vänner! :-)

-- K

2 035 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Kavli skrev:
Kolla att kylaren blir varm, att den har jämn värme över hela ytan.

Lätta på gasen och låt motorn gå lätt på mellanvarv om nålen går upp, så du får bort så mycket värme från toppen som möjligt. Jag hade även kollat att tempgivaren fungerar som den skall. Men om du behövde fylla på en halvliter, så tror jag den fungerar. Håll bara koll på kylarvätskan tills du är säker på att den inte läcker någonstans. Och fuska inte med glykolblandningen även om den drar vatten! Rent vatten och aluminium är inte vänner! :-)

-- K

Hmm känn på kylaren, inte när motorn är igång iallafall.  När nålen har gått upp har jag kört som vanligt för den går ner i vilket fall som helst. Första gången den gick upp blev jag rädd och saktade ner och körde långsamt.
Hur kollar jag om tempgivaren fungerar + det finns ju hur många givare överallt. en på termostaten en på kylarslangen nedtill, en under kylartanken. alla är ju inte tempgivare dock.

Glykol har jag i ,ca 4 L grön glykol.(propylen) Jag hävdade att man ska passa sig för att hälla i vilken som helst. Men vet inte om det spelar någon roll i min BMW. SÅ vi hällde i grön glykol.

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
30 juni 2011
From the top of my head, så är det givaren vid termostaten som är interessant. På jobbet har jag en tabell över resistans som en funktion av temperatur, fast jag har den tyvärr inte framför mig.

Den under kylaren styr elfläkten till kondensorn och den under expansionskärlet är en nivådetektor för kylvätskan.

-- K

2 035 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
Kavli skrev:
From the top of my head, så är det givaren vid termostaten som är interessant. På jobbet har jag en tabell över resistans som en funktion av temperatur, fast jag har den tyvärr inte framför mig.

Den under kylaren styr elfläkten till kondensorn och den under expansionskärlet är en nivådetektor för kylvätskan.

-- K

I just termostaten sitter en givare eller vad det är, men den går inte att byta. Förövrigt så är den ju helt ny eftersom den är ingjuten med termostathuset. Så du menar kanske en givare på vattenpumpen??

Biljudsveteran sen 1984!

Motborgare
1 099 Inlägg
30 juni 2011
bosabengt skrev:
Kavli skrev:

-- K

I just termostaten sitter en givare eller vad det är, men den går inte att byta. Förövrigt så är den ju helt ny eftersom den är ingjuten med termostathuset. Så du menar kanske en givare på vattenpumpen??

Nej, jag menar den som sitter i termostathuset. Kom inte ihåg att den var ingjuten. Då kan du bortse ifrån det, i och med att givaren i det förra termostathuset gav samma värden.

-- K

Sök